מבזקים

כמה קשה לממש זכויות רפואיות בישראל של 2021?

תוכן עניינים

רוב מי שגדל בישראל כבר למד על בשרו את העובדה כי הבירוקרטיה הישראלית אין שני לה, וכמובן לא בהקשר חיובי. הסברה הרווחת בישראל היא כי הממסד נוהג באטימות מכוונת ומערים קשיים על אלו המבקשים לממש את זכויותיהם השונות בכל תחום שהוא, בכדי להתחמק מתשלום ולייאש את הפונים. כאשר מדובר על מימוש זכויות רפואיות הבעיה מתחדדת, שכן סברה זו עלולה למנוע מאנשים מלפתוח בתהליך למימוש זכויותיהם.

הממסד לא באמת נגדכם, למרות שזה עשוי להיראות כך

"זה לא באמת המצב", מיהרו המומחים של זכותי, העוסקת בתחום של מימוש זכויות רפואיות, להרגיע אותנו. "בוועדות לא יושבים אנשים אטומי לב וחסרי אמפתיה שרוצים ברעת החולים ומנסים לחסוך כסף למדינה, חס וחלילה. הבעיה האמיתית בישראל ב-2021 טמונה בשיטה עצמה. הפקידים ומקבלי ההחלטות נאלצים להתמודד עם עשרות – אם לא מאות – מקרים כל יום ביומו, ולכן אין להם יכולת להתעמק ולהקדיש תשומת לב אישית לכל פונה, שהוא עולם ומלואו".

חוסר מודעות, בירוקרטיה והליכים לא ברורים

הגורם העיקרי למצב הוא הצורך של אנשים הזקוקים לסיוע לפעול אקטיבית מול שלל רשויות ומשרדים שלא ניחנים במוטיבציה ומוסר עבודה גבוהים במיוחד, עם רמת שירות לא גבוהה ושעות פעילות מוגבלות. כאשר מוסיפים לכך את פערי המידע, אשר לא נגיש במלואו לציבור, ואת מצבו של הפונה ברגע בו הוא נזקק לממש את זכויותיו, לא קשה להבין מדוע התחושה של רבים שהתנסו בתהליך היא של שרירות לב מצד המוסדות.

מעגל הקסמים שהמדינה אינה נותנת עליו את הדעת

אחד הגורמים המרכזיים המונעים את הצלחת התהליך הוא אכן מצבו הרפואי של האדם המבקש לממש את זכויותיו. נסו לתאר לעצמכם את האדם שבריאותו הידרדרה עקב תאונה או מחלה קשה, אשר ממילא לא מצוי כעת בשיא תפארתו, הוא חולה או חבול, ייתכן והוא נתון להשפעת תרופות, חשיבתו אולי אינה צלולה כמקודם וייתכן כי הוא מתקשה בפעולות אשר לפני כן ביצע בקלות. עכשיו, נסו לדמיין אותו מתרוצץ בין משרדים, רופאים וועדות, רץ להשיג מסמכים, פוגש פקידים עייפים ומנסה להתאים עצמו לשעות הפעילות המצומצמות בין הטיפולים הרפואיים להם הוא נזקק. מעגל הקסמים מתבטא בכך שבהיעדר סיוע כלכלי מתאים, מצבם של הזכאים עלול להידרדר יותר ולהקשות על דרכם לקבלת הסיוע.

הוואקום שיצרה המדינה שאב אליו בחוסר ברירה גופים פרטיים

"למעשה נוצר כאן פער שיצר את הביקוש לשירותי מימוש זכויות רפואיות" מסביר מנכ"ל זכותי אלון אהרונוב "אנחנו ב"זכותי" מסייעים בהצלחה למאות אנשים מדי שנה, כבר שנים רבות, באמצעות נבחרת המומחים שלנו, לממש בהצלחה את זכויותיהם הרפואיות גם במצבים בהם הם כבר הרימו ידיים". החברות הפועלות בתחום, כמו זכותי, אמנם גובות תשלום עבור שירותיהן, אך מצד שני מצליחות להביא רבים מלקוחותיהן לידי מיצוי מלא של הזכויות.

הכח לערער על החלטות המדינה – האם כדאי בכלל?

בפועל, חלק ניכר מהפונים למימוש הזכויות ונענים בשלילה, אינם מנסים אפילו לערער על החלטת המדינה – לפחות לא בכוחות עצמם. "רבים מאלה המבקשים מאיתנו שירות וסיוע הם כאלה שנתקלו בחומה בצורה, להרגשתם, וחשים שנעשה להם אי צדק," הוסיף אהרונוב. "הם מגיעים אלינו מותשים ומיואשים, ללא ההבנה הבסיסית מדוע הממסד מלכתחילה מסרב לשתף איתם פעולה. ברבים מהמקרים אנחנו מצליחים להבין היכן הם כשלו בתהליך ולתקן את המצב, כך שלאחר הליך העירעור הם יגיעו לידי מיצוי טוב יותר של הזכויות שהיו מגיעות להם מלכתחילה ושאותם הם לא הצליחו לממש בכוחות עצמם".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: