מבזקים

מהו התהליך של בחירת בית אבות להורים?

תוכן עניינים

בשלב כזה או אחר, העובדה הזו תיהי בלתי נמנעת – ההורים שלנו מתבגרים. לא תמיד קל לנו לקבל זאת וגם ההורים המבוגרים שלנו יתקשו לא פעם להכיר בקשיים החדשים שהם מתמודדים עמם. ככל שהמגורים העצמאיים נעשים מאתגרים יותר וכשהמעגל החברתי של האדם המבוגר מצטמצם, ראוי ואף מומלץ לבחון אפשרות מעבר למסגרת דיור מוגן. כיום ההיצע של בתי אבות במרכז הוא נרחב ומגוון מאוד. בדרך אל המעבר המיוחל, אנו עשויים להתמודד עם מספר אתגרים עיקריים. כאן נבחן את אופי האתגרים הללו וכיצד נוכל לצלוח אותם.

התנגדות ההורים למעבר

ברוב המקרים, התגובה הראשונית של ההורה תהיה התנגדות. הדבר לא אמור להפתיע אותנו כלל. אף אחד מאיתנו לא רוצה להכיר בעובדה שעצמאותו נפגעה וכי הוא זקוק לעזרה בפעילויות שבעבר היו לו מובנות מאליהן. הצעה כזו עשויה להיות אפילו יותר קשה כשהיא מגיעה מילדיו, שעד לאחרונה עוד היו הם תלויים בו. רבים מתקשים להיפרד מהבית בו חיו כל כך הרבה שנים. החששות מהשינוי הדרמטי הזה בחיים הם אכן רבים. כדי להתחיל את השיח בצורה מיטיבה, מומלץ להקפיד על כמה דגשים חשובים.

להבהיר שהדברים מגיעים מתוך אכפתיות

ההצעה לעבור לדיור מוגן עשויה להיות מאיימת בהתחלה. חשוב שנבהיר לאדם היקר לנו שאנחנו מודאגים ולמנות בפניו בעדינות את האתגרים החדשים עמם הוא מתמודד. אם נחדד היטב כי אנו אכן מאמינים שהצעד הזה יהיה בטובתו, יהיה לנו קל בהרבה להציג את טיעונינו בהמשך.

להציג את היתרונות הכלכליים

התנגדות נפוצה בקרב מבוגרים היא הטענה כי עלות השהות בדיור מוגן אינה משתלמת. עם זאת, ככל שהשנים יחלפו ויידרש יותר סיוע בבית, ייתכן מאוד שהמשוואה הזו כבר לא תהיה נכונה. לצד הטיפול הסיעודי, יידרשו לעתים קרובות נותני שירות רבים – מגננים ועד לשירותים רפואיים ביתיים. עם תוכניות המימון המגוונות שמציעות קהילות הדיור המוגן, ייתכן שהמעבר הוא דווקא הצעד הכלכלי ביותר.

להדגיש את ההיבט החברתי

אין ספק שהיתרון המרכזי של המגורים בבית אבות או דיור מוגן הוא הנגישות לשירותים ולטיפול רפואי. עם זאת, עבור האדם המבוגר, טיעונים אלו מיד מעלים את החרדה המתלווה להבנה כי תפקודו מתדרדר. לכן, לא חייבים להפוך את ההיבט הזה לעיקר הדברים כשאנו דנים עם ההורים שלנו בסוגייה הזו. נושא משמעותי לא פחות ושקרוב הרבה יותר לחוויית החיים שלהם, הוא המעגלים החברתיים שמציעה הקהילה. לעתים קרובות האדם המבוגר עשוי לחוש מבודד ככל שהשנים חולפות. ההזדמנות לחיות לצד אנשים בני דורות וששותפים לחוויית החיים שלו, עשויה לפתוח דף חדש בחיים.

האם לעבור לבית אבות או לדיור מוגן?

לעתים קרובות עולה השאלה מהו פתרון המגורים המתאים לצרכים ולתקציב של ההורים שלנו. כיום, כאשר ישנן כל כך הרבה אפשרויות למגורים באיכות חיים גבוהה במרכז, התשובה עשויה להיות מבלבלת. אחרי הכול, ברוב מוסדות הדיור המוגן יש גם מחלקה סיעודית עם צוות רפואי מסביב לשעון. מצד שני, העלויות עשויות להיות גבוהות בהרבה. עלינו להציב את הצרכים של האדם המבוגר ואת המצב בו הוא נמצא בראש סדר העדיפויות. בין אם מדובר באדם מבוגר המתפקד היטב ושזקוק לאתגרים, או אם נדרש כבר סיוע סיעודי, האפשרות ליהנות מכל העולמות היא חשובה מאין כמותה. היתרון המרכזי של הדיור המוגן הוא מגוון ההזדמנויות שניתן להפיק מהמגורים. מומלץ לעשות סקר שוק מקיף ולבחון את אפשרויות המימון השונות. כיום, מסגרות דיור מוגן יציעו לך לממן את השהות כנגד משכנתא הפוכה על הבית, כך שעלויות השהות יוכלו להחזיר את עצמן. כך, נוכל להבטיח להורים שלנו את הטוב ביותר.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: