מבזקים

פרשת השבוע: מקץ

תוכן עניינים

פרשת הניסיונות: הקב"ה מנסה את פרעה, פרעה מנסה את יוסף, יוסף מנסה את אחיו. סיפור העליה של יוסף הצדיק מהבור במצרים אל כיסא המלוכה מגלה לנו את מידת הבטחון והאמונה שאליה אנו אמורים בסופו של דבר להגיע. החלומות של פרעה, הניסיונות של יוסף, כולם מצביעים על המציאות היחידה האמיתית, מציאותו של בורא עולם.

הפרשה פותחת, "וַיְהִי, מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים; וּפַרְעֹה חֹלֵם, וְהִנֵּה עֹמֵד עַל-הַיְאֹר" שנתיים אחרי פתרון החלומות של שר המשקים ושר האופים, פרעה חולם שני חלומות – שבע פרות רעות מראה, אוכלות שבע פרות יפות מראה, שבע שיבולים שדופות, בולעות שבע שיבולים בריאות ומלאות.

פרעה נרעש ומבקש עזרה משריו. שר המשקים נזכר בנער העברי הנמק בכלא ומציע לפרעה להיעזר בו. יוסף פותר לפרעה את חלומותיו ומתריע על שבע שנים של קושי כלכלי שיבואו אחרי שבע שנים של פריחה וצמיחה. הוא מציע להקים מחסני ענק לשמירה של תבואה לשנות המחסור. פרעה ממנה את יוסף למשנה למלך ומגלה בהמשך שאותה חשיבה כלכלית ותכנון העתיד הצילו את מצרים מרעב. האחים יורדים למצרים כדי להביא אוכל לבית אביהם יעקב לאחר שנים של רעב בארץ ישראל.

יוסף מתעמר באחיו שלא מזהים אותו, ומעבירם מספר מבחנים. הוא מעליל עליהם שהם באו לרגל במצרים ואח"כ גם מאשימם שגנבו מארמונו שקי כסף. האחים חוזרים לארץ ישראל ולבקשת יוסף מביאים למצרים גם את בנימין, האח הצעיר. לאחר שיוסף מארח אותם בארמונו לסעודת מלכים הוא דואג להחביא בכליו של בנימין את גביע הזהב המלכותי שלו ולאחר מכן מאשימו בגניבה. כעונש הוא כולא אותו במטרה לבדוק האם האחים ינסו בכל מחיר לחלצו או שינטשו אותו כפי שנטשו בעבר אותו עצמו.

תובנות: ברגע שזכינו בדעת חדשה, יש לנו אפשרות לתקן בכל רגע מחדש. ברגע זכינו בהתחדשות האמונה, אפשר לשנות את כל המהלך של חיינו. אז איך עושים זאת? איך בוטחים בהשגחה ומתחזקים בבחינת הבטחון?

מאת יוסי נחשון חב"ד חברון

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: