מבזקים

שגריר ישראל באו"ם ארדן: "האו"ם מפלה בין דם לדם ויוצר מצג מזעזע"

תוכן עניינים
שגריר ישראל האו"ם השר גלעד ארדן

השגריר ארדן שלח מכתב קשה וחריף למזכ״ל האו״ם לאחר שנחשף שסוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים מפלה בין דם לדם ומבחינה בין רצח של ׳אזרחים ישראלים׳ לבין ׳אזרחים מתנחלים׳. השר ארדן: ״האו״ם מפלה בין דם לדם ויוצר מצג מזעזע. האם רצח מתנחלים פחות חמור בעיניכם?״

יצחק דנן | ב' בטבת תשפ"ב | יום שני 6 בדצמבר 2021 | מערכת ישראל ניוז

השגריר ארדן בפנייתו למזכ״ל: "ההפרדה בין דם לדם באתר הרשמי של סוכנות האו״ם- בזויה ובניגוד מוחלט לחוק הבינלאומי ולכל נורמה אנושית. האם האו״ם רואה ברצח של חלק מאזרחי ישראל- מעשה מוצדק? חייהם של כל אזרחינו חשובים באופן שווה! וגם ה׳טעות׳ אשר הגדירה את אלי קיי ז"ל ממודיעין כ׳מתנחל׳, מטילה בספק את אמינותו של כל המידע מטעם סוכנות האו״ם ומעוררת שאלות קשות על מניעי האו״ם".

נתונים באתר סוכנות האו"ם

במהלך סוף השבוע, שלח השגריר ארדן מכתב תלונה קשה וחריף למזכ"ל האו"ם לאחר שנחשפה האבחנה בנתונים המתפרסמים באתר סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים OCHA שמתיימרת להציג נתונים על נפגעים מהסכסוך הישראלי-פלשתיני, והצגת מספר הפלשתינים והישראלים שנהרגו או נפצעו מאז שנת 2008. המכתב נשלח לאחר שהתגלה כי אתר הסוכנות מפלח את הנתונים על הנפגעים הישראלים ל-3 קבוצות- כוחות הביטחון, אזרחים, ו"אזרחים מתנחלים".
כמו כן, לאחר הרצחו של אלי קיי ז"ל בפיגוע בירושלים לפני כשבועיים, הוא נספר במניין הנפגעים כ"מתנחל", זאת על אף היותו תושב העיר מודיעין ועל אף שהדבר פורסם באופן גלוי בכלי התקשורת. לאור זאת שלח השגריר ארדן מכתב מפורט וקשה למזכ"ל האו"ם בדרישה כי הנושא יטופל מיידית והפרסום באתר יתוקן וישונה.

צילום מתוך אתר האינטרנט של האו"ם

אבחנה נוגדת את הנורמות של המשפט ההומניטרי

מדברי השגריר ארדן במכתב: "באופן הזוי, ובניגוד מוחלט לנורמות המשפט ההומניטרי המקובלות, אתר האינטרנט של סוכנות האו״ם יוצר הבחנה בין מה שמכונה באתר ׳מתנחלים ישראלים׳ ל׳אזרחים׳ בהתייחסותו לנפגעים ישראלים. הבחנה כזו בין סוגים שונים לכאורה של נפגעים אזרחיים מהווה הפרה מוחלטת של נורמות המשפט הבינלאומי ושל כל נורמה מוסרית. כפי שאתה בטח יודע, אין כל הבחנה לפי החוק הבינלאומי בין סוגי אזרחים, גם לא על פי כתובת המגורים שלהם או האמונות האידיאולוגיות שלהם.

יתרה מכך, האתר לא רק טועה בהבנת החוק הבינלאומי, אלא גם משבש עובדות. ההרוג האזרחי הישראלי האחרון – אלי קיי בן ה-26 ז"ל, אשר נרצח במתקפת טרור שבה בדם קר ובאכזריות כשהיה בדרכו לעבודה בבוקר – רשום בתור מה שנקרא "מתנחל" באתר האו"ם, כאשר קיי ז"ל התגורר בעיר מודיעין שבמרכז ישראל. טעות גסה כזו – במיוחד כאשר עיר מגוריו של אלי קיי התפרסמה במספר מקורות מדיה גלויים ואמינים – מעמידה בספק את הדיוק של כל הנתונים הסטטיסטיים לגבי נפגעים באתר הסוכנות, בין אם הם ישראלים או פלסטינים.
ההבחנה של האו"ם בין סוגי הנפגעים הישראלים מעמידה בספק לא רק את המחויבות של הארגון לעקרונות המקובלים במשפט הבינלאומי, אלא גם מעלה את השאלה המטרידה – האם האו"ם והסוכנויות שלו רואים ברצח בדם קר של "סוגים מסוימים" מאזרחי ישראל מעשה מוצדק?.
ממשלת ישראל אינה יכולה להשלים עם הוזלה או זלזול בחיי אזרחנו. חייהם של כל אזרחי ישראל חשובים באופן שווה, ואנחנו מצפים שכך גם האו"ם יתייחס לחיי אדם. אני דורש כי תנקוט בפעולה לתיקון העוול החמור באופן מיידי".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: