מבזקים

סין שינתה את מזג האויר לקראת חגיגות המאה למפלגה הקומוניסטית

תוכן עניינים

מחקר של אוניברסיטת טסינגואה מגלה כי סין שינתה באופן מלאכותי את מזג האוויר לקראת חגיגות מאה שנים למפלגה הקומוניסטית ביולי האחרון

גבריאל ודררו | ה' בטבת תשפ"ב | יום חמישי 8 בדצמבר 2021 | מערכת ישראל ניוז

ממשלת סין השתמשה בזריעת עננים כדי לשלוט בגשם ולהפחית את הזיהום בבייג'ינג, כהכנה לאירוע המאה של המפלגה הקומוניסטית שלה. עשרות אלפי אנשים התאספו תחת שמיים בהירים בצורה יוצאת דופן, השתתפו בטקס בכיכר טיאננמן.

דיווחים בעיתון הבוקר במערב סין מאשרים שהמבצע הצליח והעיר ראתה ירידה בזיהום האוויר. הייתה ירידה ברמת זיהומי האוויר PM2.5 ירידה ביותר משני שליש וקריאת מדד איכות האוויר עלה מבינוני לטוב, לפי תקן של     WHO

מהי זריעת עננים?

זריעת עננים היא סוג של שינוי מזג האוויר שמטרתו לשנות את כמות או סוג המשקעים שיורדים מעננים. הוא עושה זאת על ידי פיזור כימיקלים לאוויר המשמשים כעיבוי עננים. כשמכניס את החומרים הללו לעננים, טיפות המים מתקבצות יחד, ומגבירות את הסבירות לגשמים, כלומר עננים נקיים מהשמיים. מדובר במניפולציה של מזג אוויר מסוג זה הידועה גם בשם "שמיים כחולים". במקרה זה, מבצע זריעת העננים בבייג'ינג היה נרחב – לקח שעתיים בסך הכל. המחקר דיווח כי רקטות נושאות יוד כסף שוגרו לשמים כדי לעורר את הגשמים.


זריעת עננים בסין

למרות שהעיר חווה טמפרטורות חמות ביולי (בממוצע בין 22 ל-31 מעלות צלזיוס). זריעת עננים היא הליך נפוץ לניקוי השמיים בסין, אז הוציאה הממשלה מיליארדי אירו על מאמצים לתמרן את מזג האוויר במהלך 13 השנים האחרונות, מאז המשחקים האולימפיים ב-2008.

בסין, היו כמה חששות שפרויקטים של זריעת עננים בקנה מידה גדול עלולים לשבש באופן משמעותי את דפוסי מזג האוויר במקומות אחרים באזור. אבל שו שיאופנג, סגן מנהל לשעבר במינהל המטאורולוגי של סין, טוען שבייג'ין מודעת לסיכונים ולמגבלות של טכנולוגיית שינוי מזג האוויר.

"שינוי מזג האוויר הוא לא רק בעיה מדעית אלא גם פרויקט הנדסי חברתי הקשור קשר הדוק לאינטרסים, הסביבה והאחריות של [מדינה]", כתב שו במאמר שפורסם באוקטובר בכתב העת הסיני Advances in Meteorological Science and Technology.

אולם הפעולה אכן גרמה אי נוחות לתושבים הסמוכים שנפגעו מהרעש. המתגוררים בהרים בדרום מערב העיר מספרים שראו מספר רב של רקטות שנשלחו לשמיים ב-30 ביוני. "זה היה חזק מאוד, כמו רעם – וזה נמשך הרבה מאוד זמן… זה היה כמו אזור מלחמה", אמר אחד התושבים ל-South China Morning Post. "ואז הגשם ירד, הוא היה די כבד". אדם אחר אמר שמצא פסולת מהרקטות מחוץ לביתו, לפי אותו דיווח.

עד כה, לא היה מחקר מובהק על השפעותיו של יוד כסף על הסביבה, אך הקונצנזוס המדעי הוא שבריכוזים נמוכים, לא ידוע שהוא מזיק לבני אדם או לחיות בר.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: