מבזקים

קונצרט מיוחד הנציח את גיבורי צבא אנדרס הפולני

תוכן עניינים
קונצרט הנצחה לצבא אנדרס

מפולין לישראל: קונצרט מיוחד להנצחת גיבורי צבא אנדרס, צבא פולני שלחמו בו יהודים רבים ובהם גם מפקד האצ״ל המיתולוגי, מנחם בגין

אהרון קלפה | ו' בטבת תשפ"ב | יום שישי 10 בדצמבר 2021 | מערכת ישראל ניוז

קונצרט חגיגי התקיים השבוע בתל אביב, קונצרט המנציח את גבורתם של לוחמי צבא אנדרס מפולין . הקונצרט החגיגי התקיים בשבוע האחרון במרכז עינב בתל אביב.

בקונצרט השתתפו אמנים ישראלים ופולנים, שסיפרו דרך השירים את סיפור החיילים היהודים בשורות צבא אנדרס. רוב השירים הולחנו במיוחד עבור ערב זה. חלקם נכתבו בידי מלחינים יהודים שהגיעו לישראל עם הצבא הפולני שבמזרח: שירים המבטאים שמחה, רגש והתרוממות רוח.

באירוע השתתפו אמנים מכובדים מישראל ומפולין, כגון: אולגה מיילשצ'וק, עומר נצר ודראק "מאלאו" מאליונק שהגיע במיוחד מפולין.

סיפורם של הלוחמים
אחרי הפלישה הגרמנית לברית המועצות, ב־22 ביוני 1941, כאשר הממשלה הפולנית הגולה הסכימה לשתף פעולה עם ברית המועצות כנגד גרמניה. הסכם שיקורסקי-מייסקי נחתם ב־30 ביולי 1941 בין הממשלה הפולנית הגולה לבין שגרירו של סטלין בלונדון, איוואן מאיסקי. ההסכם קבע על הקמת צבא פולני באדמת רוסיה שיהיה כפוף לפיקוד העליון הסובייטי. מספר שמות הועלו לפיקוד על הצבא הפולני ברוסיה ולאחר כשבוע עלה השם של אנדרס. אנדרס ששוחרר משביו החל לארגן את הכוח הפולני שיילחם לצד הסובייטים שקיבל את הכינוי צבא אנדרס.

באמצע אוגוסט 1941 הודיעו הצדדים על חתימת חוזה מפורט לגבי הקמת הצבא. ייחודו של צבא אנדרס היה שבניגוד לצבאות אחרים הוא קיבל את כולם, ולכן לחמו בו גם יהודים לצד פולנים, רוסים ואחרים כדי לגבור על האויב הנאצי. יהודים רבים שלחמו בצבא אנדרס ונותרו בחיים לאחר המלחמה, הגיעו לישראל ולחמו את מלחמותיה הראשונות ויש שיגידו מהחשובות ביותר של מדינת ישראל. בין הלוחמים היה גם מנחם בגין שהפך בהמשך למפקד אצ״ל. כאשר לוחמי צבא אנדרס הגיעו לארץ ישראל, הגיעו איתם גם קבוצה של 716 ילדים פולנים ניצולי שואה, קבוצה המוכרת יותר בשם ׳ילדי טהרן׳. בהגיעם לארץ ישראל ערקו חיילים יהודים רבים ונשארו בארץ ישראל באופן לא חוקי. אחרים עלו לארץ ישראל עם פירוק הצבא בשנת 1947.

מנחם בגין בצבא אנדרס | ויקיפדיה

בשל פעילותו הציונית נכלא מנחם בגין על ידי הסובייטים (1940) והושם במחנה עבודה (1942-1941), ממנו שוחרר ואולץ להתגייס לצבא פולין החופשית בפיקודו של הגנרל הפולני אנדרס. כחייל בצבא זה הגיע לארץ (1942).

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: