מבזקים

עבמים בישראל: האם ממשלת ישראל מתעניינת בעב"מים?

תוכן עניינים
ש' עובד במשרד ממשלתי

פגישה בהפתעה של דוד רונן כתב ישראל ניוז ודובר העמותה הישראלית לחקר עב"מים וחיים חוץ ארציים בישראל, עם ש' שטען שהוא עובד במשרד ממשלתי ומאוד מתעניין בתחום בו עוסק כתבנו, הובילה לתהיות. האם ממשלת ישראל מתעניינת בעב"מים?

דוד רונן | יא' בטבת תשפ"ב | יום רביעי 15 בדצמבר 2021 | מערכת ישראל ניוז

אירוע אמיתי שקרה לדוד רונן, כתב ישראל ניוז ודובר העמותה הישראלית לחקר עב"מים וחיים חוץ ארציים, עם אדם בשם ש' (שם שמור במערכת) שטען כי הוא עובד במשרד ממשלתי, העלה גבה או שניים. כך זה התחיל, ואיך הסתיים?

הכל החל בתאריך 9 ביוני, 1996, הושארה הודעה מוקלטת בתא הקולי של בועז גאון ושלי בעיתון מעריב וזו לשונה:: "מדבר ש'. צרו איתי בבקשה קשר לטלפון".

למחרת חזרנו אליו וכך התנהלה השיחה: ש': "שלום. התקשרתי בנוגע לכתבה שלכם אשר עסקה במשפחת ברבן אשר צילמה שלושה עב"מים מעל כיכר המדינה. רציתי לשאול, האם אני יכול לקבל מכם את מספר הטלפון שלהם?".
"אנחנו לא נוהגים למסור מספרי טלפון של אנשים פרטיים שמופיעים בכתבות שלנן. אם הם נותנים לזה אישור, זה עניין אחר."
"אני פשוט מתענין מאוד בתחום. מדבר עם כל מיני אנשים".
"האם אתה חבר בעמותה הישראלית לחקר עב"מים וחיים חוץ ארציים?"
"לא, אבל אני בכל זאת מתעניין".
"במה אדוני עוסק?"
"עובד מדינה"
"מעניין מאוד. האם אתה אוסף את החומר מתוך עניין פרטי?"
"לא"
"יש לנו הרגשה מוזרה לגבי העניין הזה. האם אתה מעוניין להיפגש פנים אל פנים?"
"ברצון"

הפגישה הראשונה

בתאריך 10/6/1996 מערכה הפגישה הראשונה בינינו במרכז תל אביב, בביתו של אחד מאיתנו. ש' הגיע בזמן. בחור בריא, בן 28. ידידותי, מעורר אמון. הציג את עצמו, לחץ ידיים, שלף מהכיס תעודת מזהה ובה כתוב: עובד מדינה. משרד ראש הממשלה.

ש': "ראשית אני לא רוצה שייווצר הרושם שקיים איזשהו גוף ממלכתי מסודר העוסק בחקר העב"מים בארץ. הסיבה שאני כאן, מדובר בהתעניינות של המערכת בלבד. חשוב מאוד שזה יהיה ברור". "איזו מערכת?" שאלנו. "לפי שמועות אצלנו, מי שהורה על תחילת בדיקת הנושא היה יצחק רבין ראש הממשלה המנוח. אבל אלו רק שמועות". אמר ש'. "ואיך אנחנו יכולים לעזור לך?", "בקבלת אינפורמציה" אמר ש' והמשיך, "שיתוף פעולה שיכול להועיל לשני הצדדים. הייתי מעוניין, למשל, לצפות בקלטות שלכם. יש מקום בצהלה, שם אפשר לצפות בקלטות ולשכפל אותן". "והאנשים שם, גם הם חלק מהמערכת?" שאלנו וש' אמר כי בעלת החברה הוא יוצא המערכת. "ואיך נדע שלא תפיץ את הקלטות למטרות רווח? ש' אמר כי הוא מוכן לחתום על כל מסמך שימנע ממני את האפשרות הזו. קבענו פגישה בצהלה, במכון השכפול, לשם גם נביא את הטפסים הנדרשים.

משכפלים קלטות

ב- 11/6/1996 בשעה 9:30 בבוקר הגיע ש' במכוניתו כדי לאסוף את אחד מאיתנו. לאחר זמן קצר נפגשנו במקום, באמצע מרכז מסחרי בשלבי הקמה. בעל המקום חייך בלבביות. ניכר היה כי הוא מכיר את ש' מזמן. התחלנו להראות את הקלטות בהן צולמו אירועים משמעותיים שנבדקו קודם לכן במעבדות לא אזרחיות. ש' נשאר רגוע והתפעל מאיכות הקלטות ומתוכנן.

בשלב זה הוצאנו את המסמך והוספנו בו בתחתיתו את המילים: "לצורך מסמך פנימי של משרד הביטחון" ש' מחק את המילים. תחילה בטיפקס, ואחר כך בטוש שחור. רק לאחר מכן חתם. שם ומספר תעודת זהות בדרך חזרה למערכת והשיחה תנהלה כך: "יש סיפור חדש, מאוד לא ברור, עם בחור שמתעקש שבעת שירותו במילואים, התעורר משנתו ומצא כי ידו הימנית גולחה בצורה מדוייקת וסימטרית. הוא טוען כי במרכז השטח המגולח הופיעו ארבע נקודות סימטריות אדומות, ואחריהן הופיעה בלוטה באזור המרפק שגורמת לו לכאבים. הוא קבע עם רופא פרטי בפתח תקווה ואמר שהוא רוצה שבועז ואני נהיה שותפים לבדיקה ולניתוח של המקום. יש לו תחושה קשה שמשהו הושתל לו שם", אמרתי ו' השיב "תנסו לשכנע אותו ללכת לרופא אחר". "הוא כבר היה אצל הרופא בפתח תקווה , שאמר לו ללכת לאורתופד מומחה כי הוא עצמו לא יכול לטפל בזה". ש': "תנסו לשכנע אותו ללכת לרופא שאני אסדר".
ערכנו שיחה עם הבחור המדובר. הוא הסכים ללכת לרופא שיוזמן על ידי ש' אשר הוצג בפניו כחבר העמותה לחקר עב"מים. כארבע שעות אחר כך, ש' התקשר אלינו ומסר את שמו של הרופא המיועד. ד"ר א'. ( שם שמור במערכת). אורתופד יד מומחה מבית החולים הדסה ירושלים.

בדיקה רפואית

ב- 12/6/1996 בשעה 12:00 בצהרים הופיע ש' במערכת במכוניתו הפרטית ואסף אותנו תוך שהוא חוזר על בקשתו שלא ייווצר הרושם כי ישנו גוף רשמי שחוקר את הנושא וכי מדובר בהתעניינות של המערכת בלבד.

תוך כדי נסיעה, סיפרנו לש' כי "יש לנו אדם שמחזיק בעדות מצולמת, איכותית מאוד, של עב"מים שצולמו מכיוון ראש העין לאזור חולון – נתב"ג. נפגשנו איתו, אבל הבעיה שהוא רוצה כסף". ש' הודיע כי תקציבו עומד על 5.000 אלף דולר בלבד.

הצענו לש' בחור נוסף משדה ורבורג שחווה מקרוב מפגש עם חוצנים והוא מבקש מהפנט מורשה ממשרד הבריאות שיעשה לו שיחזור של האירוע". ש' הבטיח שיטפל בעניין ונכנס עם מכוניתו לחניון בית החולים בלי לקחת קבלה. ש' לא לקח את הקבלה והחנה את המכונית. לאחר כעשרים דקות נכנסנו כולנו לתוך המרפאה. אחד מאיתנו נכנס עם הבחור ועם ש' אל חדרו של הרופא. הרופא סיכם בכך שיש צורך בבדיקות נוספות וכי עלינו לחזור בעוד מספר ימים ואנחנו יצאנו לכיוון השער. ש' עצר בשער והושיט את ידו מתחת להגה. ואז, להפתעתנו, שלף קוז'אק כחול, הדביק אותו לגג הרכב ודהר החוצה. התרשמנו עמוקות  והצענו לש' להצטרף בערב להרצאה של קרלוס בן נון ז"ל שארגן את שני הכנסים הבין לאומיים לחוקי עב"מים באילת. ש' אמר לנו שהוא מכיר את קרלוס ויגיע להרצאה בערב.

הממונים מתערבים

ב- 13/6/1996 בשעה 16:00 התנהלה שיחה עם ש'. המערכת שלנו ביקשה ממנו להוכיח שהוא אכן הוא, כפי שניתן היה להבין, עובד משרד ראש הממשלה שאוסף חומר בנושא עב"מים. "אנו מבקשים שתתקשר למשרד המקשר בין משרד ראש הממשלה לעיתונות ותבקש מהם לאשר בפנינו שאתה מועסק שם, כדי שנדע עם מי יש לנו עסק ועם מי אנחנו משתפים פעולה". ש' השיב שתחילה עליו לשאול את הממונים שלו ושאין לו עניין שנפרסם את הקשר בינינו ברבים. זאת למרות שלדעתו האישית, אין עם זה בעיה. "אם אתם רוצים ללכת הלאה, יכול להיות שאפשר להגיע לדברים טובים לשני הצדדים אם לא, אז לא". ענינו: "אבל אבל הצגת את עצמך כעובד משרד מסוים". ש':" כנראה שערבתי דברים שלא הייתי צריך לערב".

בכיר במשרד ממשלתי

ב- 18/6/1996 בשעה 12:00 פנינו לקרלוס בן נון שטען בפנינו כי הכיר את ש' בנסיבות אישיות. "הוא הציג את עצמו כחוקר פרטי. הוא הציע לי לעבוד אצלו ואמר שיש לי ראש פתוח". גם גברת מנורה צ'רני שמארגנת הרצאות בנושא, סיפרה לנו כי לפני כחודשיים נכח ש' בהרצאה ותיארה אותו כך: "ש' הוא בחור חביב שמסתדר מצויין בקבוצה. הוא לא אמר לי מהיכן הגיע וזה כלל לא עניין אותי.  אדם נוסף, ברייאן סוויפט, מסר לנו כי פגש את ש' אשר הציג עצמו בפניו כחוקר פרטי.
פנינו לדוברת משרד המשפטים אתי אשד שמסרה לנו כי ש' איננו מופיע ברשימה הארצית של החוקרים הפרטיים. בירור בארכיון גילה לנו כי עד דצמבר 93, ש' היה עובד מדינה בתפקיד ראש מחלקת החקירות של אחד ממשרדי הממשלה. הוא עזב לאחר שהפר כללי משמעת. על כך העידה השרה הממונה עליו כי ש' היה עובד מצויין וכי כל ההאשמות נגדו היו בלתי אמינות.

פגישה אחרונה

בתאריך 23/6/96 בשעה 18:00 במטרה לנסות לברר האם ש' אכן עובד מדינה ומייצג את משרד ראש הממשלה בכל הקשור לעב"מים, נפגשנו שוב עם ש'. הוא היה רגוע מאוד ונינוח. "בעקבות הבירור שערכתם עלי נגרם לי נזק מקצועי גדול. רציתי שנשתף פעולה כי העניין מאוד רציני, אבל העניינים התגלגלו אחרת." אמר ש'. חזרנו למערכת ופנינו למשרד ראש הממשלה עם רשימה מפורטת של שאלות. קיבלנו תשובה טלפונית מירדן ותיקאי, עובד במשרדה של דוברת המשרד. "בדקנו ואין לנו איש כזה. אבל זה לא אומר שאין כזה אדם במערכת". תגובת משרד הדוברת.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: