מבזקים

בעיית הבדואים בנגב, לאן?

תוכן עניינים

לפני מספר חודשים כתב אלי ששון שההסכמים וההבטחות שניתנו לבדואים בדרום, באמצעות נציגם בכנסת מחמוד עבאס, יובילו למיני אוטונומיה בדואית בנגב. ראש האוטונומיה יהיה האיש החזק ביותר במערכת הפוליטית בארץ והוא ראש מפלגת רע"מ

אלי ששון | י"ג בשבט תשפ"ב | מוצ"ש 15 בינואר 2022 | מערכת ישראל ניוז

הבדואים ברובם הגדול הם אזרחים נורמטיביים ושקטים, אך גופים מסוימים מלבים את האש. במה זה מתבטא ומהם ההסכמים שהובטחו לבדואים בנגב?

זה התחיל בהסכמים שהובטחו לבדואים בנגב והכשרות יישובים לא חוקיים. חיבור לחשמל של אלפי מבנים לא חוקיים ושחרור קרקעות לכל בדואי שמתחתן (עם בת זוג אחת או 2) אי אכיפה של הפרוטקשן בדרום הפכה לדבר קבוע שלא מטופל בדרך נאותה.

נכון שיש בעיות אכיפה שם, אך זה כבר אובדן שליטה וניקח לדוגמא את הנטיעות שהיו בנגב והיו אמורות להמשך לאורך השנה, אך לאחר התפרעויות קשות ואיום של עבאס קיפלנו את הזנב ועצרנו את הנטיעות שהיו על אדמות מדינה.

אין חולק שצריך לפתור את בעיית הבדואים כי בסך הכל הם היו מקופחים לאורך זמן ומגיע להם לחיות כמו כל אזרח יהודי, אך בן לפתור בעיות לבין כניעה טוטאלית יש פער ענק.

עכשיו נוצר מצב שידי הממשלה ומערכת החוק כבולות לחלוטין מחשש שהממשלה תתפרק וחבריה ייצאו לאבטלה ממושכת. מערכת החוק שמקבלת הנחיה לתגובה מוגבלת מחשש שיד תקיפה תגרור אותנו לאינתיפאדה ואף תגרור וועדות חקירה כנגדם.

מה צפוי לקרות בהמשך?

ההתקפלות מצד הממשלה תמשך ואף תתעצם מול הבעיה של הבדואים. ההתנכלויות של הבדואים נגד רכבים והתנועה בכבישי הדרום תתעצם. ההתנכלות יכולה לכלול צירים מובילים למחנות צבאיים חשובים וגם לישובים בכביש דימונה וערד בעיקר וונקווה מאוד שזה יישאר רק באמצעות אבנים והפגנות.

הנטיעות לדעתי ייפסקו לחלוטין באיזור שנטעו בו אתמול וההשתלטות על אדמות מדינה, יגברו מאוד בקרוב. התנועה לאזורי הדרום תהפוך לסיכון בתקופה הקרובה עקב זריקות אבנים על הנוסעים ואנשים יחפשו דרכים חלופיות.

האם אנו נדע להגיב כיאות וכמתבקש כנגד המתפרעים?
לדעתי לא, כי ידינו יהיו כבולות כל עוד מחמוד עבאס מחזיק בשוט המונף כנגד הקואליציה.

מה יהיה במקרה של עימות בעזה וכיצד זה ישפיע?
עימות בעזה או בצפון יגרור את המתפרעים להסלים בצורה חדה את ההתנכלויות ואגב, לא רק בנגב.

האם יש פתרון למצב?
כן. יש פתרון אך הוא יאלץ את המדינה לכרוע ברך בפני הדרישות (הלגיטימיות בחלקן) של הבדואים וזה יהיה בכיה לדורות. מנגד, הבדואים לא יוותרו על פסיק מדרישותיהם בנושא האדמות כשגם הנושא הלאומני שמנווט על ידי מסיתים ובעלי אינטרסים יתרום לכאוס והמשך הסחיטה.

האם הנושא פתיר?
להערכתי כן. ניתן להגיע להסדר באמצעות משא ומתן שכמובן אנו נצא המופסדים העיקריים, עם הנהגת הבדואים אך לא עם הפוליטיקאים שמטרתם היא אלקטוראלית וחיזוק כוחם במגזר ובמשא ומתן. יש להציג פתרונות לבדואים כמו שיפור רציני באיכות החיים ובתשתיות הרעועות, הכשרת מקצת הישובים הלא חוקיים כמחווה (שממלא לא ניתן לפנותם עד בוא המשיח) הענות לדרישות המוצדקות בלבד של הבדואים בנושא האדמה.

אם זה יספיק?
אני בספק.

האם אנו בדרך לאיבוד הנגב?
"איבוד הנגב" זו מילה גבוהה מאוד ולא הייתי משתמש בה, אך ללא ספק אנו בדרך לאובדן ההרתעה, המשילות, והריבונות שם. הוויתורים שהתחלנו בהם ייגררו לעוד ועוד דרישות ולכן יש לנקוט בסנקציות ועצירת תהליכי אישור והפשרה כנגד המתפרעים ושולחיהם, עד שיחזרו למוטב.

מה הפתרון המיידי להרגעת רוחות חלקית?
זה קשור במישרין לפוליטיקה אך בכל זאת אומר את דעתי: יש להוציא מיד את רע"מ מהקואליציה ולהתנהל כממשלת מיעוט, אך ללא שוט הסחיטה והאיומים מצד רע"מ שכבלו את ידינו בהתנהלות הן בגזרת הנגב, הן בערים המעורבות והן בגזרת עזה.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: