מבזקים

עצרת האו"ם אמצה את ההחלטה נגד הכחשת השואה

תוכן עניינים

הישג היסטורי לישראל ביום בו העולם מציין 80 שנה לוועידת ואנזה בה הוחלט על "הפתרון הסופי": ההחלטה שיזמה משלחת ישראל והשגריר גלעד ארדן כנגד הכחשת שואה אומצה על ידי עצרת האו״ם

אהרון קלפה | י"ח בשבט תשפ"ב | 20 לינואר 2022 | מערכת ישראל ניוז

בדיון המיוחד באולם העצרת נכחו חמישה ניצולי שואה ומנכ"ל פייזר אלברט בורלא שהוזמנו על ידי השגריר גלעד ארדן. בנאומו בעצרת האו"ם אמר השגריר גלעד ארדן: "הכחשת השואה התפשטה כמו סרטן. הגיע הזמן שהמוסד הזה יחזור לשורשיו. הגיע הזמן שכולנו נתקן עוול היסטורי".

השגריר גלעד ארדן דיבר על איראן כמכחישת שואה וכמי שגם כיום מאיימת בהשמדת היהודים, והתייחס גם לאחריות חברות האינטרנט לעיוות זוועות השואה: ״ככל שמספר הניצולים פוחת, הדור הצעיר לומד ברשתות החברתיות לפקפק במציאות ולהאמין להונאה. ענקיות המדיה החברתית כבר לא יכולות להישאר שאננות לשנאה המופצת בפלטפורמות שלהן״.

הכחשת שואה אומצה על ידי עצרת האו״ם

 

עצרת האו״ם אמצה (בפעם השניה בלבד בהיסטוריה) את ההחלטה ביוזמת ישראל כנגד הכחשת השואה ועיוותה, הכוללת לראשונה את ההגדרה להכחשת השואה, הטלת אחריות על חברות האינטרנט לפעול כדי להסיר תכנים המכחישים או מעוותים את השואה וקריאה למדינות החברות באו״ם וכן למוסדות האו״ם לפעול נגד הכחשת שואה ולקיים תכניות חינוכיות לדור הצעיר. ההחלטה נותנת לראשונה כלים מעשיים למלחמה בהכחשת השואה ועיוותה.

החלטה היסטורית

ההחלטה ההיסטורית מהווה הישג אדיר עבור ישראל, והיא ההחלטה השנייה בלבד שישראל מעבירה בעצרת האו״ם מאז הקמתה. ההצבעה התקיימה בתאריך זה לבקשת השגריר גלעד ארדן, אשר מציין 80 שנה לוועידת ואנזה, בה אישרו הנאצים את ״הפתרון הסופי״.

את ההחלטה יזם שגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן בשיתוף משרד החוץ, זאת על רקע העלייה הדרמטית בגילויי האנטישמיות והכחשת השואה בשנים האחרונות ובפרט ברשתות החברתיות. אימוץ ההחלטה הוא פרי של עבודה מעמיקה ומשא ומתן מדיני בינ״ל אינטנסיבי שקיימו בחודשים האחרונים השגריר ארדן ומשלחת ישראל לאו"ם בתיאום עם משרד החוץ שפעל אל מול משרד החוץ של כל המדינות ברחבי העולם לתמיכה בהחלטה.

אל השגריר גלעד ארדן התלוו במהלך הדיון וההצבעה חמישה ניצולי שואה אשר הוזמנו על ידו לדיון ההיסטורי. השגריר גם אירח את ניצולי השואה אמש בביתו, ערב אימוץ ההחלטה, שמע את סיפוריהם ושיתף אותם בהחלטה ופרטיה. השגריר ארדן הזמין לדיון גם את אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר, לנכוח באולם העצרת במהלך ההצבעה, כבן לניצולי שואה וכיהודי פורץ דרך ממובילי המאבק במגפה העולמית.

במסגרת הדברים שנשא בעצרת האו"ם במעמד האימוץ, סיפר השגריר גלעד ארדן את סיפורו המשפחתי האישי על סביו חיים ז"ל ששרד את זוועות השואה ועלה לארץ לאחר שאיבד בשואה את אשתו הראשונה ושבעת ילדיו שנרצחו בידי הנאצים באושוויץ.

איראן מכחישה את השואה

בדבריו, רמז השגריר ארדן על איראן כמי שכחישה את השואה באופן סדרתי, שמנהיגיה מטילים ספק בשואה ובזוועות ואמר: ״עמים שיש להם מושבים באולם זה מכחישים בגלוי את השואה, מטילים ספק בהתרחשותה ומשבחים את מבצעיה. חלקם אפילו ניהלו תחרויות בחיפוש אחר הקריקטורה הטובה ביותר שלועגת לשואה. למעשה, אלו שמכחישים באופן הבוטה ביותר שיהודים עברו רצח עם הם אלו שמאיימים כעת על יהודים ברצח עם נוסף״.

במהלך הדיון, נציג איראן נשא דברים ואמר כי איראן אינה מצטרפת להחלטה וכינה את ישראל מדינת אפרטהייד. עם זאת, הוא לא דרש הצבעה כיוון שהאיראנים נמצאים זמנית ללא זכות הצבעה בשל אי תשלום על חברותם באו״ם והבנתם כי להחלטה יש רוב גדול בקרב המדינות.

מדברי שגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן בדבריו בפני העצרת במעמד אימוץ ההחלטה:

״ככל שמספר הניצולים פוחת, הדור הצעיר לומד ברשתות החברתיות לפקפק במציאות ולהאמין להונאה. בעוד האינטרנט הופך לבית גידול של זיוף והונאה, פלטפורמות המדיה החברתית מתחמקות מאחריותן. למרות חשיבותן, הפלטפורמות הללו עושות מעט מאד כדי להילחם בתופעה החולה הזו. ובעוד החושך הזה גדל, הן מטילות האשמה למקום אחר: "זו לא אחריות שלנו, אנחנו רק מספקות שירות" אנחנו שומעים ממנכ״לי ענקיות האינטרנט. אנחנו מכירים את המילים האלה. שמענו אותן בעבר. ככל שאתה מתחמק מאחריות, הרוע גדל; כשאין אחריות, הרוע מנצח. ענקיות המדיה החברתית כבר לא יכולות להישאר שאננות לשנאה המופצת בפלטפורמות שלהן!״

"נמצאים איתנו כאן היום אורחי כבוד – ניצולי השואה טובי, סמי, הילדה, נורברט ורינה. לכל אחד מהם יש סיפור מעורר השראה על הישרדות, על התמדה. סיפור מעורר השראה שמסביר כיצד, כנגד כל הסיכויים, הם כאן איתנו היום ויכולים לחלוק איתנו את הסיפור הזה.

בפנייתו לשורדיי השואה, אמר: "שורדים יקרים – אף אחד לא ימחק את הסיפור שלנו, אף אחד לא ימחק את העבר שלנו, אף אחד לא יעוות את ההיסטוריה שלנו. לעולם לא ניתן לזה לקרות. הרגע הזה הוא התחייבותנו אליכם שזוועות השואה לעולם לא יישכחו והעובדות לא יסולפו עוד. המוסד הזה נוסד בעקבות הפשע הגדול ביותר שאי פעם בוצע. הוא הושתת על האתוס של 'לעולם לא עוד', ועצם המהות שלו הייתה למנוע ממעשי זוועה כאלה לחזור על עצמם – נגדנו, היהודים – או נגד כל אדם אחר… ישראל, מדינת היהודים, גאה על כך שהובילה ויזמה החלטה כה מכרעת.

כשאדולף אייכמן, אדריכל "הפתרון הסופי", עמד למשפט בישראל, פתח היועץ המשפטי לממשלה את התביעה במילים המרגשות האלו: ׳במקום זה, בו אני עומד לפניכם – אין אני עומד יחידי; עִמדי ניצבים כאן בשעה זו שישה מיליון קטגורים. אך הם לא יוכלו לקום על רגליהם או לשלוח אצבע מאשימה'.

גם אני עומד כאן היום עם שישה מיליון קטגורים. אך בעוד שהחלטה זו משמרת את זכרם של ששת מיליון קורבנות העבר, מטרתה היא להגן על אינספור קורבנות העתיד."

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: