מבזקים

נגיף הכתר: התפרצותה של אפידמיה

תוכן עניינים

זוהי שעת מבחן לחברה האנושית: היכולת להפגין תושיה להתמודד עם איום בריאותי שנכפה עלינו ויכולתנו להגן על זכויות האדם והאינטרסים של הפרט

רות קרייתי | י"ח בשבט תשפ"ב | יום חמישי 20 בינואר 2022 | מערכת ישראל ניוז

מדענים שגילו איך נגיף הקורונה מדביק אותנו, עלו על תגלית שעשויה להוביל לפריצת דרך בפיתוח תרופות וחיסונים נגד הנגיף. ויש גם סוד שנמצא בחלבוני המעטפת שרוקדים ללא הפסקה מעלה ומטה ומשפיעים על היצמדותם לגופינו, על יכולת ההדבקה ועל התסמינים.

חלבוני הכתר עומדים בבסיס מרבית החיסונים ורעיון פשוט אחד. חשיפת גוף האדם לאותם חלבונים, תגרום לו להאמין שמדובר בנגיף אמיתי, להסתער עליו וליצור נוגדנים ותאי טי בעלי זיכרון חיסוני, שיתקפו כאשר יחדור נגיף אמיתי.

השליח מהשוק הרטוב בוואהן

איש אינו יודע במדוייק כיצד ומדוע התפרצה קורונה לחיינו ועשרות חוקרים ומדענים מנסים בכל יום למצוא את הנקודה המדוייקת שהכניסה עולם שלם לסחרור אין סופי. יש אומרים כי יתכן והוירוס הקטלני התגלה בסין ב- 17 בנובמבר 2019 אך הוסתר וטויח בידי הממשלה הסינית שעצרה את הרופאים שהתריעו על הסכנה הממשית בוירוס. המחלה התגלתה ב-18 בדצמבר כאשר לחדר המיון בבית החולים המרכזי של ווהאן, הגיע שליח בן 65 שעבד בשוק הרטוב.

השליח הגיע עם תסמינים של חום גבוה. לאחר מספר ימים החמיר מצבו והוא הועבר למחלקת טיפול נמרץ. בשלב בראשון חשדו הרופאים כי השליח סובל מדלקת ריאות, אך וכאשר הוא לא הגיב לאנטיביוטיקה, הוחלט לשלוח דגימה מהריאות שלו לבדיקת ריצוף גנטי במעבדה חיצונית, כדי לקבוע במה חלה. התוצאות היו הרות אסון. השליח נפטר ממחלתו וסין נכנסה לסחרור נוראי וגררה אחריה עולם שלם.

   

העולם המערבי היה רדום כל אותה עת ולא היה שותף לסכנה שפקדה את סין. בסוף חודש דצמבר 2019 כשבועיים לפני הפרסום הראשון והרשמי, הרשויות בסין הורו למעבדות להשמיד דגימות קורונה ולא לשתף את המידע. העולם המערבי הופתע לגלות ביום בהיר אחד כי סין הכניסה 11 מיליון תושבים בוואהן לסגר כי "משהו נורא ואיום פרץ בעיר". אחרי וואהן החלו ערים נוספות במחוז חוביי להיסגר אחת אחרי השנייה והסוד הנורא התגלה לעולם כולו.

בתחילת חודש ינואר 2020 הודיעו הרשויות בסין לארגון הבריאות העולמי שזוהו המקרים כנגיף קורונה חדש ורצף הגנום שלו פורסם. ארגון הבריאות העולמי הכריז על ההתפרצות כמצב חירום של בריאות הציבור וציין את החשש מהתפשטות לארצות אחרות. עד סוף ינואר נכנסו כל הערים במחוז חוביי להסגר והושמו חוקיי עוצר קשוחים ביותר. מדינות העולם האשימו את סין במחדל, אי טיפול ראוי במגיפה ואי דיווח בזמן אמת. סין הואשמה כמי שהדביקה את העולם בקורונה באמצעות סילופים, איומים והשתקות.

כרוניקה של התפשטות ידועה מראש

את המהלך הבא כבר אי אפשר היה לעצור, את התפשטות הקורונה בעולם. במהלך פברואר 2020 החל הנגיף להתפשט מחוץ לסין ובאמצע מרץ התפשט ליותר מ-150 מדינות, בעיקר באירופה. תחילה באיטליה, ספרד ואיראן ומשם התפשט במהירות לארה"ב. כשהגיע הנגיף גם לבריטניה, שם הציע ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להתמודד עם הנגיף באמצעות חיסון העדר. רק אחרי שנדבק וסיפר כיצד המחלה כמעט הרגה אותו, החל ראש הממשלה ג'ונסון לטפל במחלה על פי הטיפול הקלאסי המומלץ של ארגון הבריאות העולמי.

ומה קורה בישראל? רוב תושבי המדינה התוודעו לראשונה לנגיף הקורונה בעקבות כניסתם של 15 ישראלים לבידוד בשייט התענוגות מול חופי יפן. אחרי שבועיים מורטי עצבים נחתו הישראלים בנתב"ג והוכנסו לבידוד בשיבא. יש אומרים כי כך נכנסה הקורונה בשערי ישראל, אחרים טוענים כי כניסתם של ישראלים ותיירים ממדינות חוץ, ללא בקרה ובדיקות, היו אלו שהביאו את הנגיף למדינה. כך או כך, המקרה הראשון של נשא קורונה שזוהה בישראל קרה בפברואר כאשר אזרח שחזר מאיטליה זוהה כמאומת. גם קבוצה של צליינים שהגיעה מיוון וטיילה בישראל כשהם נגועים בנגיף ללא ידיעתם, שלחה אצבע מאשימה לעבר התנהלות קלוקלת של הממשלה שלא מיהרה לסגור את השמים כשנודע על הדבקות ענק באירופה.

בעקבות ביקור הקבוצה מיוון בבית לחם הטיל צה"ל סגר על העיר. על פי המכון לחקר ביולוגי בישראל היו אלה חגיגות פורים ללא הגבלות וריחוק חברתי, הם שגרמו להדבקה ההמונית. המצב הלך והחמיר מיום ליום וסגר במדינה ריחף באוויר והגיע לתושבי המדינה בצעדי ענק.

הסגר ראשון: ממשלת ישראל הטילה בהדרגה מגבלות שונות ותקנות לשעת חירום במאבק בנגיף הקורונה. תחילה הכריזו על ביטול תרבות הפנאי, ביטול לימודים במוסדות ואיסור התקהלות. כמו כן הוצאו פקודות על עטיית מסיכה, ריחוק של 2 מטר וחיטוי באלכוג'ל. המגזר הציבורי עבר למתכונת חירום והממשלה כפתה מיעוט יציאה מהבית, אלא לקניות של מזון או במצבים המחייבים זאת. גם התחבורה הציבורית בוטלה בערבים, מספר העובדים במקומות עבודה צומצם והשמים נסגרו.

שירת המרפסות | צילום AP

שירת המרפסות

אז מה נשאר לבן אדם שכרעם ביום בהיר סוגרים אותו מאחורי דלת ביתו, אך לא מצליחים לדכא את רגשותיו? לצאת אל המרפסת ולשיר למי שנמצא במצבו ושומע אותו. המנהג המוזר התחיל באיטליה והגיע גם לישראל. ריחוק החברתי הכפוי גרם לאנשים לשיר במרפסות כדי להעביר את הבעסה בסבבה. הסגר בראשן נפל בפסח, כאילו לעשות בכוונה חגגנו את הסדר לבד ללא משפחה. בעקבות סגירתן של בתי הכנסת, הגברים שלא ויתרו על המניין אך נאלצו לשמור על מרחק של 2 מטר, יצאו להתפלל ברחובות מול המרפסות.

שירת המרפסות היתה שעתם היפה של הזמרים ואומני השירה. ראשי עיריות הפעילו משאיות בידוריות שנסעו באיטיות ברחובות והתושבים הצטרפו אליהם בשירה במרפסת. זה היה הצד היפה של הקורונה. נדמה היה כי העם התאחד לרגעים ספורים, אך מצד שני תוצאות הסגר הראשון היו הרות אסון לכלכלה. רבים מהעובדים פוטרו ממקום עבודתם. עצמאים סגרו עסקים, מסעדות ובתי קפה היו מהנפגעים העיקריים. השפעת מגיפת הקורונה על הכלכלה בישראל היתה הרת אסון, אך ישראל לא היתה לבד. שליש מאוכלוסיית העולם הושבת בניסיון למגר את התפשטות הנגיף. נסגרו שמים וארץ והחל המרוץ מטורף אחר מציאת חיסון ותרופה למחלה. בינתיים בחודש ספטמבר 2020 מספר המאומתים והחולים עלה פלאים ולא היה מנוס מסגר מספר שתיים.

בחודש זה ובמהלך 2021 התגלו גם עשרות מוטציות בנגיף שהשפיעו על התפרצויות חדשות של המחלה. הממונה על הקורונה דאז, פרופ' רוני גמזו המליץ על תוכנית שלושת השלבים: ריסון מהודק, ריסון חלקי וחזרה לרמזור והממשלה אישרה. החל מ-18 בספטמבר, ערב ראש השנה ישראל נכנסה לסגר של 21 יום, וחזרה למתווה הרמזור. התקהלות צומצמה במקומות העבודה, בתחבורה הציבורית פסקה בשעה 20:00 בערב, בבתי הכנסת התרוקנו ממתפללים, ונאסר להתרחק ממקום המגורים. בשלב הבא על רקע חילוקי דעות כיצד למגר את המחלה, שר הבריאות יעקב ליצמן התפטר במחאה ואחריו בזה אחר זה התפטרו, או פוטרו ממונים על הקורונה ולבסוף גם ממשלת ישראל התחלפה.

המרוץ לחיסונים

המרוץ לחיסונים

מי שתרם באופן אישי לעובדה שישראל היתה המדינה הראשונה שחיסנה את אזרחיה היה נתניהו, שהתגאה: "עבדתי קשה מאוד להביא חיסונים". "עד סוף ינואר נביא לישראל מיליוני חיסונים". "אני עבדתי קשה מאוד כדי להביא אותם ואני מבקש מכם, תשתמשו בהם", אמר והתחסן ראשון כדי לשמש דוגמא ולהסיר את החשש מאזרחי המדינה. החיסונים לא הסתיימו אחרי הזריקה הראשונה. גם המוטציות החדשות שהתגלו דלתא ואומיקרון לא עצרו את המגיפה וכפי איך שזה נראה היום, גם החיסונים שהמידע הרפואי עליהם מועט לא כל כך עושים את העבודה. בימים אלו עם ישראל שלא מזמן החל לחסן את הילדים, מחסן כעת את המבוגרים בחיסון רביעי.

קריאה לאחד כוחות

אזרחי ישראל והעולם אינם רואים את האור בקצה המנהרה ויתכן שנצטרך להתרגל לנגיף ולחיות לצידו כשם שאנו מתנהלים לצד וירוסים שנרגעו מעט, אך לא נעלמו מהעולם. ישראל בשנת 2022 היא מדינה מפורקת מבחינה כלכלית, מבולבלת בעקבות שינויים אינטנסיביים בהתנהלות מול הנגיף. אנשים מסתובבים ברחובות בפנים נפולות, אינם מבינים מדוע הממשלה מתקשה לנהל את המדינה ומדוע החוקים כל יום משתנים. כן לתו הירוק, לא תו הסגול, וראש ממשלה נפתלי בנט שנראה לכאורה כמי שאינו שולט באזרחי המדינה המפולגים. מתחסנים מול מתנגדי החיסונים ואין מקום כאן לדון לגבי איזה צד צודק, אלא להפך. זוהי קריאה לאחד כוחות ביחד ולהתגבר על דעות מנוגדות ומכשולים. לשים את האשמות בצד ולהתחיל לחשוב ביחד על עתיד צאצאנו, כי עושה רושם שקורונה נמצאת כאן ועכשיו ולא עושה סימנים של ללכת.

נתוני תחלואה

להלן נתונים מצטברים מתחילת המגפה נכון ל-ינואר 2022, המספרים מעוגלים בעולם: מקרי הדבקה מאומתים: 301 מיליון. תמותה: 5.5 מיליון. הבריאו 258 מיליון, מקרים פעילים:  38 מיליון ושיעור קטלניות עולמי מצטבר: 1.85% אחוזים.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: