מבזקים

ארבעה מתוך עשרה יהודים חוו אנטישמיות בארה"ב

תוכן עניינים

מחקר חדש של קרן משפחת רודרמן שבוצע על ידי קבוצת מלמן מצא כי 4 מתוך 10 יהודי ארה"ב חוו אנטישמיות על עצמם, או על אדם קרוב להם ב-5 שנים אחרונות, 72% בקרב יהודים אורתודוכסים

אהרון קלפה | כ"ב בשבט תשפ"ב | יום שני 24 בינואר 2022 | מערכת ישראל ניוז

מחקר של קרן משפחת רודרמן וקבוצת מלמן חושף את תמונת המצב העדכנית ביותר של תפיסות יהודי ארה"ב בנוגע לאנטישמיות, הקשר בין יהדות ארה"ב לישראל וחיבור יהודי ארה"ב לקהילה היהודית. מהנתונים מתגלה תמונת מצב מדאיגה, אשר אמורה להטריד הן את ההנהגה בארה"ב והן את ההנהגה בישראל, וזאת לאור חשיבותה ומשקלה הסגולי הרב של יהדות ארה"ב בעבור ישראל.

אחת הסיבות המרכזיות לעלייה באנטישמיות היא הקשר הקרוב בין בנימין נתניהו ודונלד טראמפ, בזמן כהונתם כראש ממשלת ישראל ונשיא ארה"ב (24%), אותו אחוז משיבים ציינו את הסיבה: בנייה בלתי חוקית  באזורי יהודה ושומרון.

94% מהנשאלים ענו שאנטישמיות קיימת בארה"ב, 55% חושבים שהאנטישמיות בעלת נוכחות רבה. מעל ל-90% מיהודי ארה"ב מודאגים ממצב האנטישמיות במדינתם. 65% חשים שיהודי ארה"ב חולקים גורל משותף, וכי אירוע בו מעורבים יהודי ארה"ב, הינו בעל השפעה ישירה עליהם. נרשמת ירידה בתחושת החיבור של יהודי ארה"ב לישראל: מ- 67% ב- 2019 ל-64% ב-2021. 17% מכלל יהודי ארה"ב שמודעים ל- BDS תומכים בפעילות הארגון . כרבע מהצעירים (24%) תומכים ב- BDS. לצד נתונים אלה, חשוב לציין כי 37% מיהודי ארה"ב לא מכירים או תומכים ב- BDS או ארגון אחר הדומה בפעילותו.

קרן משפחת רודרמן הפועלת מזה כשני עשורים, לחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות ארה"ב, מפרסמת כעת את נתוני המחקר שבוצע על ידי קבוצת מלמן, אשר בראשה עומד היועץ האסטרטגי הידוע – מארק מלמן. על אף שהמחקר הנוכחי נערך לפני האירוע המזעזע של החזקת ארבעה יהודים בשבי תחת איומי אקדח בבית הכנסת בקוליוויל, טקסס, הוא משקף באופן חד משמעי את הפחדים והחששות הנמצאים עמוק בליבם ותודעתם של יהודי ארה"ב, כתוצאה מהאנטישמיות הנוראה.

ממצאי המחקר הופקו ממערך מחקר פנל מייצג בו אתה קבוצה של יהודים אמריקאיים נבדקה בשתי נקודות זמן. הסקר הראשון נערך בדצמבר 2019, ובו השתתפו סה"כ כ-2,500 משתתפים, כולם יהודים אמריקאים בוגרים (בני 18+). החלק השני נערך באוקטובר-נובמבר 2021, ובו השתתפו כ-1000 משתתפים מתוך 2,500 המשתתפים אשר לקחו חלק בחלק הראשון.

ממצאי המחקר המרכזיים:

אנטישמיות

האנטישמיות קרובה מתמיד – מהמחקר עולה כי חלק גדול מיהודי ארה"ב חוו אנטישמיות על בשרם, או מכירים אדם קרוב שעבר מקרה של גילוי אנטישמיות. הנתון הנ"ל מתכתב עם נתון נוסף במחקר המראה כי רוב יהודי ארה"ב חושבים שהאנטישמיות נוכחת ביתר שאת בארה"ב.

4 מתוך 10 מהמשיבים חוו אנטישמיות על עצמם או על אדם קרוב (חבר בן משפחה), 72% בקרב יהודים אורתודוכסים, נתונים אלה נמצאים בהלימה עם הנתון שמצביע על כך ש-75% מיהודי ארה"ב טוענים כי האנטישמיות היום רווחת יותר בהסתכלות על מצב האנטישמיות לפני 5 שנים. 94% מהנשאלים ענו שאנטישמיות קיימת בארה"ב (55% חושבים שהאנטישמיות בעלת נוכחות רבה). בהשוואה של היום ולפני 5 שנים בנוגע למצב האנטישמיות: 3/4 מהנשאלים חושבים כי האנטישמיות התגברה. 83% מתוך בני 60 ומעלה חושבים כך, זהו נתון חשוב כיוון שמדובר באוכלוסייה רגישה שנמצאת בסיכון. מעל ל-90% מיהודי ארה"ב מודאגים ממצב האנטישמיות במדינתם. 65% מרגישים כי אירוע בו מעורבים יהודי ארה"ב, הינו בעל השפעה ישירה עליהם.

יהדות ארה"ב וישראל

החשיבות בחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות ארה"ב – המחקר הנוכחי משקף את התרופפות הקשר בין יהודי ארה"ב לישראל. לא מדובר כאן רק בנתון מעניין שהוא גם מצער מאוד, אלא ניתן לראות בנתון מגמה מדאיגה שאמורה להדיר שינה מעיני ממשלת ישראל, וזאת לאור החשיבות הרבה שיש ושצריכה להיות עוד יותר, בליבם ומחשבתם של הישראלים, קודם כל בפן של סולידריות יהודית – יהודי הוא יהודי לא משנה היכן הוא נמצא, אך גם בפן של חשיבות מדינית, יהדות ארה"ב היוותה ועודנה גורם מרכזי בהצלחתה ושגשוגה של מדינת ישראל. התרחקות המוצגת במחקר תהיה בעוכרינו מכל הבחינות.

נרשמת ירידה בתחושת החיבור של יהודי ארה"ב לישראל: מ-67% ב-2019 ל-64% ב-202

אחת הסיבות המרכזיות לדעת המשיבים, הגורמת לשחיקה בתחושת החיבור עם ישראל היא: הקשר החם והאוהד בין בנימין נתניהו ודונלד טראמפ, בזמן כהונתם כראש ממשלת ישראל ונשיא ארה"ב (24%), אותו אחוז קיבלה גם הסיבה: בנייה בלתי חוקית של התנחלויות באזורי יהודה ושומרון.

יהודי ארה"ב הינם פרו-ישראליים, אך הופכים להיות יותר ויותר ביקורתיים כלפי התנהלות הממשלה הישראלית: עליה מ-57% ב-2019 ל-65% ב-2021, בביקורתיות של יהודי ארה"ב כלפי התנהלות ומדיניות ממשלת ישראל.

17% מכלל יהודי ארה"ב תומכים ב-BDS . כרבע מהצעירים (24%) תומכים ב-BDS, לצד נתונים אלה, חשוב לציין כי 37% מיהודי ארה"ב לא מכירים או תומכים ב-BDS או ארגון אחר הדומה בפעילותו.

נכון לעת עתה, יהודי ארה"ב תופסים את שתי המפלגות האמריקאיות כפרו-ישראליות במידה דומה (רפובליקנים – 71% מהמשיבים, ודמוקרטים – 69% מהמשיבים), אך יחד עם זאת, רוב המשיבים חושבים שהדמוקרטים פרו-ישראליים אך ביקורתיים כלפי התנהלות ומדיניות הממשלה הישראלית, בעוד שרוב המשיבים חושבים שהרפובליקנים פרו-ישראליים ותומכים בהתנהלות ומדיניות הממשלה הישראלית.

נתון מעניין נוסף באותו ההקשר, הוא שיהודי ארה"ב רואים מגמות הפוכות בקרב שתי המפלגות בנושא התמיכה בישראל: 54% מהמשיבים מאמינים שהמפלגה הדמוקרטית הפכה להיות פחות פרו-ישראלית, ו-39% מהמשיבים חושבים שהמפלגה הרפובליקנית הפכה להיות יותר פרו-ישראלית.

4 מתוך 10 יהודי ארה"ב לא מכירים כי לערבים בישראל יש זכות בחירה

חיבור לקהילה היהודית

מגמה מדאיגה נוספת עליה שופך אור המחקר הנוכחי, היא ירידה בחשיבות הקהילה היהודית, במעורבות בה ובמוסדות וארגונים יהודיים, בחיי יהודי ארה"ב. נרשמת ירידה בקרב יהודי ארה"ב בחשיבות החיבור לקהילה היהודית: 58% (ב-2019) ל-52%  (ב-2021), והלכה למעשה פחות יהודים מעורבים בקהילה: מ-57% שהיו מחוברים בפועל לקהילה ב2019 ל-51% ב-2021.

גם מעורבותם של יהודי ארה"ב בארגונים יהודיים ירדה מ-40% ב-2019 ל-34% ב-2021.

ג'יי רודרמן, נשיא קרן משפחת רודרמן: "המחקר הנוכחי של הקרן, שבוצע על ידי קבוצת מלמן, משקף את הצורך בפעולה מיידית מצד שתי ההנהגות, זו של ארה"ב וזו של ישראל, לייצר אסטרטגיות חדשות, אשר יסייעו ליהודים בכל העולם להתגבר על האנטישמיות, שראוי היה אילולא הייתה קיימת כלל. אנו מסתכלים על המציאות נכוחה, ורואים כי בשנים האחרונות היא אף מרימה את ראשה ביתר שאת. לכל אדם ברור היום שאדישות היא לא אופציה. אותה אנטישמיות השתלטה על אירופה לקראת אמצע המאה שעברה, ההשלכות הנוראיות של האנטישמיות ההיא אף איש או אישה לא ישכחו לעולם, והן חרוטות לכולנו בתודעה ובזיכרון הקולקטיבי שלנו כעם.

כעת אנו מקווים, שהמחקר והנתונים ישרתו את מנהיגי שתי המדינות, להבין טוב יותר את המצב הקיים ולהניע פעולות אקטיביות ולא להסתפק בהצהרות, מרגשות ככל שיהיו, זה לא מה שיגרום לשיפור במצבם של יהודי התפוצות. למי שטרם הפנים אדגיש, האנטישמיות היא סכנה עבור יהודי ארה"ב, עבור ישראל וגם עבור ארה"ב והחברה האמריקאית כולה. זו מחלה שיש לתת דחיפות בטיפולה המיידי. רק בשילוב כוחות אמיתי נצליח לשנות את המצב".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: