מבזקים

ישיבת צביה: חנוך לנער על פי דרכו

תוכן עניינים

מה הקשר בין השמות עוז, ענווה, גבורה, אמת ואמונה, לישיבה התורנית 'צביה' באילת?. איך מגיעים תלמידי הישיבה להישגים גבוהים ומרשימים בלימודים, בבגרויות וביחידות מובחרות בצבא? כשתקראו את הכתבה תבינו במה מדובר ותודו שאין ישיבה כזו בכל הארץ והיא נמצאת רק באילת

רות קרייתי | י"ז באדר א' תשפ"ב | יום שישי 18 בפברואר 2022 | מערכת ישראל ניוז

לפני כשבועיים חגגו בישיבת צביה אירוע היסטורי: השקת הספינה 'גבורה' שהצטרפה למערך כלי השייט של הישיבה. לאירוע החגיגי הגיעו נכבדי העיר, הנהגת העירייה, מפקחי רשת החינוך הארצי והתורני, ראש העיר – אלי לנקרי, סגנו – סטס דינקין, ד"ר דרורי גניאל, והמפקחת ההתיישבותית – אילנה נולמן בליווי אנשי משרדה ומפקחי רשת החינוך הארצי התורני צביה.

השקת הספינה כמיטב המסורת החלה בקביעת מזוזה על ידי רבני ישיבת צביה, הרב איתן אייזמן, הרב שמואל שפירא ומנהלת המחוז. היאכטה החדשה 'גבורה' הצטרפה לשתי יאכטות עתיקות יותר 'אמת' ו'אמונה'.


הרב אמנון ויסבוים מברך 'שהחיינו' בהשקת 'גבורה'


הרב איתמר מלכא, איתן מור ואבידן בן יעקב


הרב איתמר מלכא, איתן מור ואבידן בן יעקב

למי שאינו מכיר, בישיבת צביה אילת מחברים בין העולמות. בין הישיבה לים, בין התורה למדע, בין הצלילה לחקר ובין הערכים לתרבויות. הישיבה מונה כ- 170 תלמידים ומחזיקה ב- 40 כלי שיט. מנהל הישיבה הרב אמנון אומר כי: "אנחנו ישיבה שמשתייכת לרשת 'נועם צביה'. נציג הרשת באילת – אביגדור קאופמן חיבר אותנו תחת המנהל לחינוך התיישבותי ומיום שחוברנו ביוזמתו למנהל, כאן מתחיל הקשר לעוצמתו האדירה של הים".
לפני 13 שנים הוקמה ישיבת צביה באילת, במציאות שבה עשרות שנים פעלה בחינוך דתי בבית ספר יסודי. "בסוף כיתה ח' לא היה המשך באילת במסגרת חינוך דתי".

אמר הרב אמנון ויסבוים – מנהל הישיבה: "מתוך הצורך הזה, ראש העיר דאז – מאיר יצחק הלוי יחד עם ד"ר דרורי גניאל ושיתוף הגרעין התורני 'אל עמי' ומשרד החינוך, יחד עם מייסד וראש הישיבה שכיום הוא סמכות רוחנית, הלכתית ופוסק הלכה – הרב שמואל שפירא, הוחלט שבאילת תקום ישיבה תורנית. כדי שלנוער שגדל בחינוך דתי כילד, תהיה אפשרות ללמוד בתיכון תורני. הרב שמואל שפירא שייסד את המוסד התחיל עם 15, 20 תלמידים המבקשים חינוך דתי באילת. הרעיון היה לפתוח מוסד לכל התלמידים בארץ ובסיטואציה הזאת הרב שמואל איחד את הרעיון".

החזון הגדול יוצא על הפועל

מנהל הישיבה – הרב אמנון שבתחילה לימד מכיתה ט' עד י"ב, משמש בשנים האחרונות כמנהל חינוכי של כל הישיבה. "הצמיחה הגדולה של הישיבה הגיעה לפני 4 שנים כאשר מ- 70, 80 תלמידים לומדים בה כיום 170 והצפי לשנה הבאה הוא גדילה ל- 200 תלמידים בעזרת ה'. נרחיב כדי לעמוד בביקוש", אומר הרב אמנון. "הישיבה נותנת אמון מוחלט בתלמידים ואנחנו רואים בהם מגיל 13 אנשים בוגרים, סומכים ומאמינים בהם ומדברים אליהם כאל בוגרים. התלמיד יודע שהאחריות עוברת על כתפיו יחד עם קבלת המרחב ומבחינתנו התורה היא הדרך והאור. אנחנו גם אנשים סבלניים בשונה מישיבות בהן מופעל לחץ דתי. העולם התורני הפנימי הוא של התלמיד והוא לא לומד תחת לחץ ועונשים מלבד 'סור מרע' שאלו הגבולות. בנקודות הקשורות ל'עשה טוב', הדברים צריכים להיות דרך הזדהות מחשבתית, זו תפיסת החינוך בישיבה".

לפני כ- 5 שנים קיבלה ישיבת צביה דמות משמעותית, את מפקח הימאות הארצית – מוטי אלמוג יחד עם אביגדור קאופמן והרב אריק ליפשיץ יצרו את מגמת ימאות. ברגע זה הופכת הישיבה להיות תורנית-ימית ומופעלים בה 3 אגפים ימיים: לימודי שיט, צלילה וביו טכנולוגיה ימית. האגף הראשון שהישיבה מפעילה הוא מתחם לימודי שיט אשר מנוהל כיום במסירות על ידי המורה – איתן מור. "בכיתה י"ב מגיעים ליכולות ולימוד השטת יאכטות שכוללות תכנים עיוניים מעמיקים" אומר הרב אמנון. "ניווט חופים, ניווט מכשירים, מכניקה וכדומה. באגף הימאות לומדים 5 יחידות בגרות ורישיון סקיפר מטעם משרד התחבורה, משיט 30. האגף השני פורץ דרך וקשור למדע הוא ביו טכנולוגיה ימית, ביו טק. חקלאות ימית היא דבר שהעולם צועד בענק לכיוון. מדובר בנושא חדשני ופורץ דרך שמשלב ביולוגית חקלאות ימית והתעסקות עם עולם טכנולוגי מתקדם. בישיבה נבנה על ידי צבי יהודה אליסף – המנהל האדמיניסטרטיבי וצוותו מתחם ביולוגיה ימית, חקלאות הידרופולית, גידול דגים מכל מיני סוגים והדבר הגדול ביותר שעליו הם עושים את כל המאמצים הוא גידול אלמוגים, שמשלים את החזון של אילת לחקלאות ימית. ראש העיר – אלי לנקרי רואה בישיבה כמי שתקדם את החזון הזה.

למגמה יש מעבדה משוכללת והיא סופר מדעית עם 10 יחידות לימוד, 5 יחידות בביולוגיה ו- 5 יחידות בחקלאות ימית. אנחנו בתהליכי הכרה בישיבה כמו"פ, מרכז חקר ופיתוח. ישנם תלמידים שכבר עושים עבודות חקר עם ד"ר עומר פולק וד"ר איתי כהן. הישיבה זכתה להכרה של הקרן לעידוד יוזמות, והמטרה להפוך את מגמת הביוטק לחברת סטארט אפ של הישיבה – סטארט אפ לגידול אלמוגים המנוהלת בשיתוף צוות ותלמידי הישיבה".

התחום השלישי הוא תחום הצלילה שמוביל המורה יניב רגב עם 2 היבטים שנותנים שירות למגמות הימיות: צלילות בשיתוף ימאות ספינות ומועדון אקווה ספורט.
"מדובר בזכות שניתנת לכל תלמידי הישיבה לעבור הסמכה של כוכב ראשון", אומר הרב אמנון. "מדריך הצלילה – יניב רגב, הוא מדריך מוסמך והפרוייקט נעשה בשיתוף והדרכה מקצועית של המנהל המקצועי של מועדון אקווה ספורט – יובל גורן. הצלילה היא לא רק כיף, היא שותפה לבניית ערכים ונותנת שירותים למגמות הימיות בישיבה. נעשות צלילות חקר עם מגמת ביו-טק הימי ויש צלילות מתוך הספינות בהן צוללים בזמן שיט באונייה. כל זה יושב על תפיסה פדגוגית שרואה שהתלמידים יונקים את ערכיהם מבית המדרש, מהתורה אך בשונה מבית מדרש שמסתפק רק בלימוד עיוני של ערכים, אנחנו רואים בעולם הימי, בצלילות, בשיט וביו-טק הימי, אפשרות להפוך את מידת הערכים, לחיים בפועל. מתורה שכתובה בספרים, לתורת חיים. בגמרא לומדים על דרך האחריות והתחשבות בזולת, בים אתה כל הזמן נדרש להיות אחראי על חיי החברים שלך. אם מדובר על ערכים של ערבות הדדית, בים אנחנו תמיד בעבודת צוות. אם לומדים בתורה על ערכי אמונה, ציפייה לישועה וסבלנות, אז תלמידי הביו-טק הימי נדרשים לערכים גבוהים של אמונה, סבלנות וירידה לפרטים בגידול האלמוגים. ציפייה שבמעבדות בהן זורמים מים, יגדלו בסוף אלמוגים. החזון הוא שערכי התורה לא רק נלמדים, אלא מיושמים דרך החיים האישיים והלימודיים של תלמידי הישיבה".

דוחפים את התלמידים להצלחה

וות ההנהלה כולל גם את אבידן בן יעקב – מנהל הפנימיה והרכז החברתי במקום שעובד כמעט 24/7 יחד עם הרב איתמר מלכה – מנהל התיכון איתמר מלכה, ומורה לעברית שאומר: "המבט החינוכי שם את הדגש לעשייה שמפתחת את השכל. כל תלמיד יכול לפתח את היכולות שלו ולא משנה מאיפה הוא מגיע. בשנת תשפ"א 2021 אחוזי הזכאות עומדים על 96% וכך גם בטיב הבגרויות. יש לנו יכולות של 5 יחידות בכלל המקצועות ובאופן ייחודי בימאות וחקלאות ימית, כאשר אנחנו דוחפים את התלמיד להצלחה. הישיבה מפעילה גם מרכז למידה בו מתקיימת למידה לאורך כל היום במקביל ללמידה בכיתות. למידה יכולה להיות אחרת ומנהל אותה הרב אריה זומר".

מדובר בכיתה מיוחדת עם מחשבים, שולחנות עגולים ומקום שוקק חיים שהרים את חוויית הלמידה של התלמידים ונתן דוגמא לפתוח כאלה בכל הארץ, וזה חידוש. "נקודה נוספת היא למידה בכיתה ואנחנו מחדשים שלא רק בים, בביו טק, שיט וצלילה. ים זה לא רק כיף, זו גם למידה. הדבר המרכזי הוא התלמידים שלומדים להאמין ביכולותיהם ושהם מסוגלים להצליח, כדברי התלמידים. זאת הגאווה והסיפוק שלנו. אנחנו אוהבים את התלמידים והם אוהבים אותנו. את האירוע האחרון שקיימנו 'שירת רבים' הפיקו צוות המורים בעבודה רבה. הם הקימו פרוייקט בשעות עבודה רבות ובאהבה רבה לתלמידים. זה מראה את איכות המוסד שלנו".

אין ענישה – יש תוצאה

אם הערך המוסף של הישיבה אלה מגמות ימאות וביו-טק, על חלק מהותי שמשפיע הוא אבידן בן יעקב – מנהל הישיבה וחבר הנהלת הישיבה שהגיע לפני 5 שנים, מרקע צבאי והביא איתו סדרים וערכים תורמים. אבידן חובש מספר כובעים: הוא מנהל הפנימיה, רכז חברתי ומרכז את ההכנה לצה"ל. הפנימיה שותפה מלאה לתוכנית הלימודית ומטמיעה ערכים דרך עידוד פעילויות לצד הטמעת ערכים וסדרים. "הפנימיה לא עובדת כעדר אלא מסתכלת על כל תלמיד בנפרד ונותנת לו את המרחב שלו הוא זקוק". אומר אבידן: "המשמעת היא דבר חשוב שמייצר את הגבולות. לא מדובר במשמעת מנמיכה, אלא כזו שתורמת להתפתחות הילד. כשתלמיד עובר על החוקים אנחנו מסבירים לו שאין עונש, יש תוצאה למה שהוא עשה. גם המרחק של אילת מהבית שלהם מחייב אותנו הצוות להיות בקשר עם ההורים ולדאוג לתלמידים שיש להם גאוות יחידה. חבר'ה יוזמים בעצמם התחייבות ללמידה ומושיטים עזרה לכל מי שזקוק.

התלמידים מקבלים יד חופשית ביוזמה ולקיחת אחריות. כשהמורה – בני אלון ז"ל נפטר, התלמידים רצו לעשות משהו שמאפיין אותו והם הקימו אירוע עם נרות לזכרו, חולצות עם כיתוב ותמונה. לאחר מכן הפיקו לזכרו מירוץ בהרי אילת אותו הזניקה אשתו – המורה מירב. מדובר בהרבה תיאומים והתנדבויות. הם יוזמים מעשים נוספים כגון: חלוקת סלי מזון בראש השנה, שזה המון עבודה להכין את הסלים ולחלק אותם. הם גם הגננים של הישיבה ומטפלים ומתפעלים בעצמם חדר קרמיקה, נגרות ואפייה. הם המנהלים והם אלה שעומדים מול הספקים ושעות הפתיחה ודואגים שהעבודות לא ישברו או ויהרסו. הם מלמדים איך אופים בתנור, בהכוונה שלנו. בחנוכה 3 ימים באים תלמידי כיתה ח' למקום שפתוח לכולם ומגיעים 120 חברה מכל הארץ. התלמידים שלנו מובילים את האירוח שלהם ותוצר של כל הערכים שקיבלו ולקיחת האחריות.

צה"ל קורא לך

כשתלמידי הישיבה מסיימים את כיתת הלימוד י"ב הם נקראים לצה"ל. "התלמידים שלנו מתגייסים לחטיבת קומנדו, ליחידות מובחרות ולגדודים, כל אחד הולך ליחידה שלו. אחרי הלימודים הם ממשיכים למסגרות המשך טרום צהליות, ישיבות ההסדר ומכינות קדם צבאיות וההכנה אחרי המסגרות, עוזרת להם בגיוס" אומר אבידן שגם מכין אותם ומהווה דוגמה אישית. "צוות מדריכי הפנימיה הם דוגמא אישית והרצון לתרום למדינה את מה שיש ואין לנו. ציונות וערכים נוספים כדי שהדלתות יהיו פתוחות. אנחנו מכינים אותם בשיתוף עם עיריית אילת ועם  מרצים של משרד הבטחון. יש הרצאות ערכיות ויש הכנה, לדוגמא אפליקציה שמכינה אותם לגיוס. מד"ניות ומדריכות נוער מוודאות שהטפסים כתובים נכון ואנחנו מלווים אותם ללשכת הגיוס. מסדרים לכולם את אותו תאריך ונוסעים לצו ראשון באוטובוס ביחד, זאת יוזמה עירונית 'צו אחוד'.

אבידן מתאר את הליבה של סדר היום החברתי שכולל פעילויות בערבים, טקסים, ציון נפגעי פעולות האיבה וטקס יום ירושלים. העלייה לירושלים עם דגלי ישראל מחברת את אילת וירושלים. "הפן החברתי מקבל מקום של כבוד בישיבה. המסגרת החברתית, פעילות, יוזמות ופעילויות חברתיות ושיתוף פעולה עם חיל הים: "קשר לדוגמא סדנה באילת. הצגה עם תוכניות שלהם והתלמידים מצטרפים להצגה. ישנם שיתופי פעולה עם שייטת 13 שמגיעים להתאמן והתלמידים משתתפים בפאנל לוחמים. חיל הים מעביר פאנלים לדוגמא, על הצוללת דקר והטעויות שנעשו בה. כמו כן היה לנו מפגש עם נציג חיל הים וכשספינת הטילים הגיעה לבסיס, קראו לנו לסייר בה".

מתוך מה שתואר כאן, זה לא פלא שההישגים הלימודיים מגיעים גם בשדה הלימודי ורואים בשטח את התוצאות. כיום ממתינים בישיבה להשלמת החזון ובניית מבנה קבע לישיבה במקום מבני הקראוון אשר כבר אינם מאפשרים מתן מענה לצרכי הישיבה. כולנו תקוה כי העוסקים בדבר ירימו את הכפפה וישכנו את הישיבה בבניין קבע ראוי.

מקור: וואצ-אפ

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: