מבזקים

סקר של קרן רודרמן מצא: מתרחב הפער בין יהדות אמריקה לישראל

תוכן עניינים

מחקר חדש וייחודי וסקר עדכני של קרן רודרמן לקראת מפגש מיוחד של השדולה ליחסי ישראל ויהדות ארצות הברית: מתרחב הפער בין יהדות אמריקה לישראל

אהרון קלפה | כ' באדר א' תשפ"ב | 21 בפברואר 2022 | מערכת ישראל ניוז

סקר עדכני של קרן רודרמן מצא כי הישראלים חוששים מאנטישמיות ומסתירים את יהדותם בחו"ל. הציבור מרגיש שמדינת ישראל לא עושה מספיק כדי להילחם באנטישמיות ברשת

בצל התגברות האנטישמיות בארה"ב ולקראת כינוס חשוב של השדולה ליחסי ישראל ויהדות ארצות הברית שייערך בכנסת ביום שני, ה-21.2, מפרסמת קרן משפחת רודרמן מחקר חדש וייחודי וסקר עדכני בנוגע ליחס של הישראלים לאנטישמיות ובנושא יחס הקהילה היהודית בארצות הברית לישראל.

סקר עדכני של קרן רודרמן מצא כי הישראלים חוששים מאנטישמיות ומסתירים את יהדותם

תוצאות הסקר הישראלי

62% מהישראלים משוכנעים שמדינת ישראל צריכה לנקוט פעולות, כולל שליחת צוותי חילוץ, לנוכח תקריות אנטישמיות בעולם. 38% מהישראלים חושבים שמדינת ישראל לא נאבקת מספיק נגד אנטישמיות ברשת. רק 5% מהישראלים חושבים שמדינות העולם פועלות במידה מספקת על מנת למגר את האנטישמיות. 73% מהישראלים מזדהים במידה רבה עד רבה מאוד עם יהודים אחרים בעולם, במקרה של אירוע אנטישמי. רק אחוז יחיד מהנשאלים הישראלים לא מזדהה כלל.

עוד נמצא כי הצעירים הישראלים בגילאי 18-29 חוששים במידה רבה עד רבה מאוד – 28% לביטחונם בחו"ל לעומת 16% מבני למעלה מגיל 60. הצעירים הם גם אלה שסיפרו שהם, או מכריהם נחשפו לאירועים אנטישמיים – 21% לעומת 8% אצל בני השישים פלוס. הצעירים חוששים יותר לספר מהיכן הגיעו: כ- 13% מהם לא יגלו שהם מישראל, לעומת 8% אצל בני השישים פלוס. רוב הישראלים – 59% מסתירים סממנים יהודיים בחו"ל.

כאמור, במפגש השדולה יתפרסמו נתוני מחקר של קרן משפחת רודרמן שבוצע על ידי קבוצת מלמן ובדק את עמדות הקהילה היהודית בארצות הברית במבחר סוגיות.

המחקר גילה כי:

יהודי ארה״ב קשורים יותר לקהילה המקומית היהודית האמריקאית – 82% מאשר לישראל – 55%. עליה בציפיות יהודי ארה״ב מצד המוסדות היהודיים להיות יותר מכילים ומגוונים – 64% מכלל הנשאלים, עלייה של 4% לעומת 2019. יהודי ארה״ב בני פחות מ-40 נכונים פחות לתרום מאשר המבוגרים יותר, אך מוכנים יותר להקדיש מזמנם לטובת הקהילה. מעל לשליש – 36% מיהודי ארה״ב נפגעו כלכלית מהקורונה. קבוצת הגיל שנפגעה יותר מכל היא 40-60.

נזכיר כי במהלך החודש האחרון התפרסמו נתונים נוספים מהמחקר:
ישנה ירידה בחיבור הרגשי לישראל בקרב יהדות ארה"ב: 67% בשנת 2019 לעומת 64% ב-2021. 55 אחוז מהיהודים האמריקאים לא ביקרו מעולם בישראל ולשליש בלבד יש משפחה בישראל. רק מחצית מהיהודים שלא פעילים בקהילה היהודית בארה"ב מרגישים קשר רגשי לישראל. רבע מבין הצעירים אשר מכירים את תנועת הבי.די.אס, החרם נגד ישראל.

הסיבות המרכזיות להתרחקות הקהילה מישראל, על פי משתתפי הסקר, הן עליית מפלגות הימין והסיעות החרדיות בישראל, היחס לפלסטינים, הקשר החם בין נתניהו לטראמפ והתרחבות ההתנחלויות. ובכל זאת, בשורה טובה לסיום: על אף העלייה בביקורת, 84 אחוז מיהודי ארצות הברית מגדירים עצמם כפרו-ישראלים, עליה מסוימת מ-2019 – 80%.

כינוס השדולה לחיזוק הקשר בין ישראל ליהדות ארה"ב בכנסת תנוהל על ידי יושבי הראש המשותפים ח"כ רות וסרמן לנדה ממפלגת כחול לבן והשר לשעבר ח"כ צחי הנגבי מהליכוד, בנוכחות יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי מיש עתיד ושר התפוצות נחמן שי מהעבודה. עוד ישתתפו חברי כנסת, מומחים ואנשי ציבור. במפגש ישתתפו גם ג'יי רודרמן, נשיא קרן משפחת רודרמן ושירה רודרמן מנכ"לית הקרן, מובילי השדולה.

ח"כ וסרמן לנדה: "יחסי ישראל ויהדות ארה״ב הם נכס אסטרטגי בעבור המדינה ואינם מובנים מאליהם. קיים משנה חשיבות בחיזוק ההיכרות בין ישראלים לאחינו ואחיותינו בארה"ב, בעיקר לנוכח הנתונים מסקר שנערך ע"י קרן רודרמן לפיהם חלה ירידה בחיבור הרגשי לישראל בקרב יהדות ארה"ב. בישראל אין מספיק רגישות לאנטישמיות שהם חווים, ולעובדה שרבים מתוכם משתייכים לזרם הקונסרבטיבי והרפורמי, דבר שמנציח את הריחוק והיעדר קבלתם ע"י חוגים רבים בישראל. חוסנו של העם היהודי הוא באחדותו".

ח״כ צחי הנגבי: "רות ואני שמחים לארח בכנסת את המפגש הפותח את פעילות השדולה הפרלמנטרית לחיזוק יחסי ישראל והקהילות היהודיות בארה״ב. חברי הכנסת מכל חלקי הבית הובילו מאז ומעולם את החיבור האמיץ והאינטימי בין ההנהגה הישראלית לבין הגורמים המשפיעים ביהדות אמריקה, וברוח זו בכוונתנו לפעול גם בתקופה המאתגרת והתובענית שלפני".

ג'יי ושירה רודרמן, נשיא ומנכ"לית קרן משפחת רודרמן וממייסדי השדולה: "קשה לי לדמיין את ישראל כיום כמעצמה כלכלית וצבאית, בלא הרוח הגבית החמימה מצד הקהילה היהודית בארצות הברית. וקשה לדמיין את הקהילה היהודית בארצות הברית ללא ישראל כמרכז רוחני. ובכל זאת, אסור לעצום עין מול התרחבות הפערים. רק לאחרונה ראינו את תגובות השנאה ברשת בישראל כשמחבל השתלט על בית כנסת רפורמי בטקסס. ובארצות הברית, כפי שנראה בסקר שיוצג ביום שני בכנסת, פחות ממחצית הקהילה ביקרה אי פעם בישראל ורבע מהצעירים אשר מכירים את תנועת ה-בי.די.אס תומכים בה. בשביל לטפל בנושאים כאלה הקמנו את השדולה, שמטרתה לקרב ולהוסיף ידע וערבות הדדית, בלי להתעלם מהמחלוקות. הגשר האטלנטי שבנינו איתן ודו-כיווני. לשמחתי הגדולה, השדולה הפכה לאחד הקונצנזוסים הנדירים היחידים בין ממשלות בנט ונתניהו, ובין ימין, מרכז ושמאל בישראל. כל ישראלי שעיניו בראשו מבין כמה חיונית לישראל תמיכת הידידה הגדולה מעבר לים. וגם אם הסקרים מציגים מגמות מדאיגות בכל הנוגע לעליית האנטישמיות ולחיבור בין ישראל והקהילה בארה"ב, אני מוצאת גם נקודות אור והרבה תקווה".

הסקר האמריקאי נערך על ידי קבוצת מלמן של היועץ האסטרטגי מארק מלמן בקרב קבוצה מייצגת של יהודים אמריקאיים שנסקרה בשתי נקודות זמן: בדצמבר 2019 עם כ-2,500 יהודים אמריקאים בוגרים, ובאוקטובר-נובמבר 2021 עם כ-1000 משתתפים מתוך 2,500 המשתתפים אשר לקחו חלק בחלק הראשון. הסקר הישראלי נערך בקרב 1000 מרואיינים ממדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל, על ידי חברת 'דיאלוג' במהלך ינואר 2022 בפאנל אינטרנטי. טעות הדגימה של הסקר הינה 3.2%.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: