מבזקים

תיירות: לאן מוביל עתיד התיירות במדינת ישראל?

תוכן עניינים

ענף התיירות שהוא אחד מענפי התעסוקה מהחשובים בישראל נמצא מזה כשנתיים במשבר רציני שלא היה כמותו מאז קמה מדינת ישראל. מה צריך לעשות כדי לקדם את התיירות במדינה?

רות קרייתי | א' באדר א' תשפ"ב | יום רביעי 2 בפברואר 2022 | מערכת ישראל ניוז

בזמן ששר האוצר אביגדור ליברמן מציע לתיירנים: "תחליפו מקצוע" ושרת התחבורה מירב מיכאלי אומרת: "אפשר להקריב את ענף התיירות", "החובבנות ממשיכה, ושלא לומר בבורות משוועת של שרים בכירים שאחראים על משרדים חשובים בממשלת ישראל", אומר יהודה זפרני מומחה בעל רקורד עצום בתיירות ומומחה לניהול תיירות מזה עשרות שנים, שמציע פתרונות למשבר.

יהודה זפרני הוא מנהל את תחום התיירות של מועדון 'הוט צרכנות' ומרצה באוניברסיטת חיפה, בבית הספר לתיירות על שלוחותיו ובמכללות באום אל פאחם ובטמרה, אומר כי "תמונות עצובות משדה התעופה בן-גוריון ריק כמעט לחלוטין מנוסעים מגיעים וציבור ומפורסמים בתקשורת המיינסטרים. בגלל התחלואה סגרו מדינות את שעריהן בפני ישראלים. הראשונה היתה הולנד שנכנסה לסגר. אחריה בולגריה ורומניה שהגדירו את ישראל אדומה. ההערכה היא נכול להיום, שככל שהמצב בישראל יחמיר, מדינות נוספות יצטרפו להגבלת כניסת ישראלים לשטחן. כרגע מדובר במדינות בודדות אך ייתכן שבהמשך יצטרפו מדינות נוספות",

יהודה זפרני

לפני כשבוע ערכו ועדת העבודה והרווחה, וועדת הכלכלה דיון חשוב בנושא הפיצויים אותם יש לתת לבעלי העסקים בשל ההגבלות שהוטלו על המשק. בדיון הזהיר נשיא התאחדות המלונות בישראל – אבי ניסנקורן ואמר: "אנחנו לקראת גל פיטורים מסיבי, ענף המלונאות בקריסה". כמה ימים לפני דיון ועדת העבודה והרווחה יחד עם ועדת הכלכלה, התבשרנו כי השמיים אומנם נפתחו, אך אתגר חדש עמד בפתח והוא הטריד במיוחד את אנשי התיירות. משרד הבריאות מאפשר כניסת תיירים מחלימים רק אם יש בידיהם מסמך דיגיטלי שמאשר כי החלימו ולמרות זאת מחלימים ממדינות כגון ארה"ב, מקנדה ומאיחוד האמירויות הם אינם רשאים עדיין להיכנס לישראל. מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת יוסי פתאל הגיב כי מדובר "בעניין בירוקרטי ללא כל היגיון בריאותי, שמסב לתיירנים ולמלונות נזק אדיר".

מקצצים כנפיים

עתיד התיירות בישראל לוקה בחסר. בחודש דצמבר 2021 נרשם שיא של ביטולי טיסות שלא היה כאן כמותו מאז 2010. בארבעת הימים הראשונים של חודש ינואר 2022 בוטלו כ-20 אלף טיסות בעולם. גם מזג האוויר הקיצוני לא תרם למצב והוביל למצב חברות התעופה אינן זוכרות כמותו. אם נדמה היה לאנשי התיירות כי הנה מתחילים להרים את הראש, נפלה עליהם מכה של מוטציה חדשה שהחזירה באחת את המצב לקדמותו. "מדובר בפגיעה אנושה בענף התיירות היוצאת והנכנסת" אומר יהודה זפרני, "עשרות מקצועות שקשורים לענף התיירות, התעופה, מלונאות, טיולים, מורי דרך, אטרקציות ועוד ענפים עצמאיים שכולם קשורים למילה הכל-כך מיוחדת שנקראת תיירות. מחודש יוני 2021 עשרות אלפי עובדים ומשפחות ללא הכנסה. מחודש יוני 2021 ממשלת ישראל הפסיקה את העזרה, התמיכה, החמלה, הפיצויים, המענקים, העזרה, למרות שדה פאקטו הממשלה סגרה את השמיים לתיירות נכנסת וכמעט לגמרי ליוצאת. מדוע אין עזרה מהממשלה מאז חודש יוני האחרון? ואיך יתכן שאין פתרונות לעשרות אלפי עובדים ומשפחות?. התשובה היא פשוטה, לא אכפת להם. זה מאלץ אותם לעבוד וכנראה רוב חברי הממשלה הזאת באו לעבודה לקבל משכורת אבל ממש לא באו לעבוד למען הציבור. התחזית היא עגומה ביותר ובקרוב נראה כאן יותר מתאבדים עקב חוסר עזרה מהממשלה. כן,כן ושלא יגידו לנו 'לא ידענו ולא שמענו' כי יהיו עוד מתאבדים מקרב כרבע מיליון עובדים בענף התיירות, על שלל מקצועותיו".
כמעט שנתיים עברו ועולם התיירות עומד מלכת. ההפסדים העצומים וצניחה בתיירים הובילו לשינויים מרחיקי לכת. השמיים נקיים ואתרי תיירות ריקים. נשאלת השאלה, האם יש להמשיך לסייע לתיירות ולתעופה? ככל שהמצב הקיים והתחלואה מתארכת, התשובה ברורה פחות. האופטימיות ששררה בממשלה הקודמת בתחילת השנה התפוגגה, ומקבלי ההחלטות באוצר ובבנק ישראל מתכוננים ל'מודל הגבעות', שמביא בחשבון התפרצויות חוזרות של תחלואה. במצב כזה, טוענים חלקם, אין טעם להנשים ענפים שהתאוששותם אינה נראית באופק. "מי שאחראי על התנהלות המדינה בזמן הזה היא הממשלה וההנהגה של אותה מדינה, לכן חובה עלינו לפרגן להנהגת המדינה על פעולות טובות וחובה עלינו לבקר אותה כאשר נעשות פעולות לא טובות וחסרות אחריות", אומר יהודה זפרני "לצערי, ממשלת ישראל אינה יודעת איך לטפל בעובדי ענף התיירות על כלל מקצועותיו ושלוחותיו וזה גורם מרמור קשה מאוד בקרב העובדים הפשוטים. בעלי חברות התעופה, בעלי המלונות ובעלי חברות הנסיעות בישראל פחות מדאיגים אותי, כי למרות הפגיעה הכלכלית בעסקים שלהם, הם באופן אישי חיים טוב ויחיו טוב. ולמה הבעלים והטייקונים בתחומי התיירות פחות מדאיגים אותי? כי היה להם עשור מדהים של רווחים והכנסות ועשור מדהים של שיאים ותיירות משגשגת בכל התחומים. הגענו לשיאים מדהימים. שיאים הכי גבוהים שהיו כאן מקום המדינה ולכן אני פחות דואג להם. אני חושב שצריך לדאוג לכ- 200 אלף עובדי תעשיית ענפי התיירות, שרובם יושבים בבית ללא הכנסה וללא פרנסה".

תיירות בישראל | צילום: ג'וני מקלארן

תיירות שיא בשנת 2019

לפני כשנה, בטקס חילופי השרים אמר שר התיירות הנכנס יואל רזבוזוב: "אפעל להחזרת השגשוג בתיירות, אני יודע שלא יהיה קל. באנו לעבוד ואני אפעל בכל הכח כדי לשקם את תעשיית התיירות. הסיוע לענף המלונאות והתיירות יימשך עד סוף שנת 2021". תיירות 2020-2021 הביאה מציאות חדשה. "בואו נזכיר ונזכור את השיאים בתיירות לפני המשבר הגדול" אומר יהודה זפרני " שנת 2019 היתה שנת שיא של כל הזמנים עם 9.1 מיליון יציאות של ישראלים לחו"ל ו-4.5  מיליון תיירים נכנסו לישראל. מדובר בכמעט 25 מיליון נוסעים בנתב"ג ובמעברי הגבול של ישראל. הכנסות המדינה היו כ 40 מיליארד שקלים. המדינה לקראת 2019 הכפילה את תקציב המשרד והשיווק. המדינה סיבסדה עד כ- 30% ויותר את בעלי המלונות שרצו לבנות מלונות חדשים, לכן אני לא דואג לבעלי החברות ולבעלי הממון. חובה עלינו לדאוג לעובדים בכלל ענפי התיירות, כי הם אלו שהניעו את גלגלי התיירות. הם אלו שהביאו אותנו לשיאים בעשור האחרון והם אלו שהרוויחו משכורת מינימום בזמן שבעלי החברות והמלונות וחברות התעופה הרוויחו מיליונים בשנה".
הממשלה אישרה בחודש דצמבר 2021 לראשונה מאז פרוץ המשבר, חבילה של סיוע לענף התיירות על רקע ההגבלות על הטיסות לישראל וממנה והפגיעה הכלכלית בענף. החבילה כללה סיוע ייעודי למורי דרך, בסך של 25 מיליון שקל, עבור סיורים מסובסדים לציבור, 60 מיליון שקל למארגני תיירות נכנסת, ו-150מיליון שקל נוספים עבור מלונות. "זה נכון שהממשלה הקודמת דאגה לכולם, כולל לעובדי ענף התיירות. הממשלה הקודמת נתנה סיוע חודשי, משכורת, חל"ת, ואיך שלא נקרא לזה. היתה עזרה והעובדים שהרוויחו מעט, הצליחו לפחות להביא לחם הביתה ושמו אוכל על השולחן ודאגו למשפחות שלהם לחיות בכבוד. הממשלה הנוכחית ביטלה את העזרה לכולם, כולל לעובדי התיירות. האם זה מוצדק? ממש לא. שר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר בתחילת השבוע ששנת 2021 היתה השנה הכלכלית הכי טובה לישראל. כלומר, ההתנהלות של ממשלת נתניהו הקודמת, היתה בחצי הראשון של השנה טובה מאוד והביאה לממשלה הנוכחית מדינה במצב מעולה. לממשלה הנוכחית אין חמלה, אין עזרה, אין פיצויים ואין מענקים. אם המשק החזק שלנו שורד אז קדימה, בואו נעזור לחלשים והיום החלשים הם עובדי התיירות היוצאת והנכנסת והתעופה וכל מי שקשור לתעשייה המפוארת הזאת. אסור לנו לשכוח שתיירות היא ענף שהוא מוביל במדינות רבות בעולם כמו צרפת, ספרד, איטליה, אנגליה, טורקיה, תאילנד, ארה"ב ומדינות נוספות. ההתייחסות לעובדי הענף חייבת להיות אחרת ממה שמתייחסים אליה כעת. העזרה הנדרשת היום היא לשמר את עובדי ענפי התיירות ולתת אוויר לנשימה וחמצן כדי שיוכלו להישאר בענף ולצוף מעל המים הסוערים. אין לי ולכל המומחים ספק שבשנים הקרובות התיירות על כלל ענפיה תחזור ובגדול בארץ ובעולם, כי התיירות היא הגשר לשלום ולשדרוג כלכלי.
אני קורא לממשלת ישראל להתעשת, למצוא פתרון ולקחת ברצינות את המשבר הקשה של התיירות וענפיה ובעיקר, העובדים. כן העובדים הם בני האדם עם הלב הגדול ששירת מיליוני אזרחים ותיירים במינימום שכר ועם מקסימום לב ואהבה".

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: