מבזקים

תוספי תזונה: כמה עובדות שלא ידעתם על הכורכומין

תוכן עניינים

תוספי תזונה אינם נחשבים לתרופה והם הוגדרו כמוצרים המכילים ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, חומצות שומן רכיבי תזונה וצמחים, כדי לספק חומרים חיוניים החסרים בתזונה רגילה. בדקנו את התוסף התזונה כורכומין מה הוא מכיל והאם אתם צורכים כורכומין טבעי שהופק מצמח הכורכום או סינתטי, כזה שמופק משיירי דלק פטרוכימי

רות קרייתי | כ"ח בניסן תשפ"ב | יום שישי 29 באפריל 2022 | מערכת ישראל ניוז

תוספי תזונה אינם חביבים על מרבית החוקרים והרופאים, המסתייגים מהמלצות גורפות לאוכלוסייה ומזהירים את הציבור שכדאי לצרוך תוספי תזונה רק במקרים בריאותיים מסוימים ולאחר היוועצות עם רופא. ומה לגבי רכישתם? אך ורק דרך בתי המרקחת ומפיצים מורשים.

כורכומין הוא החומר הפעיל העיקרי שבצמח הכורכום והוא מופק מהשורש של הצמח. היקף השימוש בכורכומין סינתטי הוא עצום והמפעל המייצר אינו יודע האם הוא משתמש בכורכומין סינתטי או טבעי.

כורכומין ונוגדי חימצון

הכורכומין שייך למשפחת הכורכומונואידים שהם פיגמנטים ממשפחת הפוליפנולים המקנים לכורכום את הגוונים העזים של צבעי הכתום וצהוב שכל כך מאפיינים אותו. הכורכומין נוגד החימצון החשוב ביותר בצמח הכורכום ונעשו עליו אלפי מחקרים מדעיים שהראו יעילות למגוון מצבי בריאות שונים. הוא מוכר לציבור הרחב כנוגד דלקת עוצמתי, אנטי דלקתי אך מחקרים רבים מצאו גם השפעה מיטיבה על רמות השומנים בדם, פעילות אנטי סרטנית והפחתת סיכון למחלות לב. הריכוז של הכורכומין בצמח הכורכום הוא נמוך מאוד, כ-5% בלבד.
ספיגתו של הכורכומין דרך המעי מוגבלת מאוד ולכן זמינותו הביולוגית נמוכה מאוד. בחלק מהמחקרים שנעשו על בעלי חיים התברר שרק 1% מהכורכומין נספג ממערכת העיכול למחזור הדם, לכן לא ניתן לצרוך כמויות של כורכומין בתבלין כורכום, או שורש כורכום טרי. הבעיה הובילה לפיתוח שיטות טכנולוגיות שמאפשרות להפיק משורש הכורכום ריכוז גבוה מאוד של 95% כורכומין במקום 5%.

תוספי תזונה: כורכומין אמיתי או מזוייף? | צילום יח"צ

כורכומין אמיתי או מזוייף?

אלפי מחקרים התפרסמו בשנים האחרונות על תועלתו הבריאותית של תוספי תזונה ובמיוחד כורכומין. בעקבות הביקוש והמחיר המופרז, קמה תעשיה שלמה שעוסקת בזיוף של כורכומין. אבקה של כורכומין טבעי ניתן לזייף בצורה פשוטה וקלה על ידי הוספה ודילול של חומר הגלם המקורי עם חומרים אחרים וזולים. זיופים שונים נמצאו בערבוב כורכומין טבעי עם אבקת גיר או אבקות אחרות שמקורן כלל לא ידוע. תועדו גם זיוף, מהילה והוספה של צמחים זולים. עוד מסתבר כי הזיוף הנפוץ והמתוחכם ביותר הוא על ידי הוספה של כורכומין סינתטי המופק משיירי דלק פטרוכימי.
עם השנים השימוש בתוספי תזונה כורכומין טבעי גדל בבת אחת באלפי אחוזים ונוצר מחסור גדול בהספקתו. בעקבות המחסור צצו בשווקים אבקות של כורכומין סינתטי ממש כמו פטריות לאחר הגשם. הסיבה העיקרית היתת ייצור זול של אבקה סינטטית בהשוואה לטבעית. לדוגמא: מחיר חומרי הגלם של הכורכומין הטבעי הוא כ-150 דולר לק"ג ואילו הכורכומין הסינתטי נמכר במחיר של כ-50  דולר לק"ג. רווח של פי 3 ליצרנים.

האם כורכומין סינתטי הוא מסוכן?

משרד הבריאות האמריקאי הצהיר לגבי תוספי תזונה, שאין זהות בין התוסף כורכומין הסינתטי לבין הכורכומין הטבעי שמופק משורש הכורכום ואין מידע לגבי הבטיחות והיעילות שלו. במסמך הנחיות שפורסם כתוב שהעתק סינתטי של מולקולה שנמצא בעולם הצומח, אסורה לשימוש כחלק מתוספי תזונה, ומולקולה סינתטית שיוצרה במעבדה, גם אם המבנה שלה זהה למולקולה טבעית אך היא מעולם לא הייתה חלק מצמח, או פטריה כלשהי, אינה יכולה להיחשב כמרכיב תזונתי. נקודה נוספת שעלולה להיות בכורכומין הסינתטי, היא המצאות חומרים זרים ואולי רעילים ששימשו לתהליך הייצור הסינתטי. כשמייצרים חומר סינתטי משיירים של דלק מתעשיית הפטרו-כימיה, בסבירות גבוהה מאוד יהיו גם שאריות של חומרים זרים מתהליך היצור, חלקם רעילים כגון בנזן שהינו חומר קרצינוגני.

תוספי תזונה כורכומין טבעי | צילום | יח"צ

איך אפשר לדעת האם הכורכומין טבעי או סינתטי?

כשקונים תוספי תזונה של כורכומין, חשוב לוודא שרשום על תווית המוצר כורכומין טבעי. רק יצרן שווידא את מקור חומר הגלם שלו ירשה לעצמו לכתוב זאת על גבי המוצר. כל יצרן רוצה להתהדר בכיתוב כורכומין טבעי בתוסף התזונה, ולכן במקרים רבים, אם לא כתוב במפורש כורכומין טבעי, כנראה שיש לכך סיבה. אם אתם מתעקשים, כדאי שתדעו שיש בדיקה יקרה מאוד, שנקראת בדיקת פחמן 14. הבדיקה מאפשרת לזהות האם מקור הכורכומין הוא טבעי מן הצומח, או שהוא סינתטי שהופק מדלקים. פחמן 14 נוצר באטמוספירה ונמצא בכל האורגניזמים החיים, כולל בצמחים כחלק ממעגל הפחמן. ברגע שאורגניזם מת הוא מפסיק להחליף אטומי פחמן עם סביבתו ואז יורדת רמת פחמן 14 מאחר והוא מתפרק בקצב קבוע. מכיוון שקצב פירוק פחמן 14 הוא קבוע, השיטה הזו היא אחת השיטות לתיארוך של גיל, עצמות וכדומה.
כורכומין טבעי יכיל פחמן 14 בכמות רבה, כי הוא הופק משורש כורכום שמת לפני זמן קצר, ואילו כורכומין שהופק משיירים של תעשיית הדלקים, יכיל כמות זעומה של פחמן 14. המצאות פחמן 14 בדגימה עדיין איננה ראיה שמדובר ב-100% כורכומין טבעי, כי יתכן שהיצרן ערבב כורכומין טבעי, עם כורכומין סינתטי ואכן כך התברר בתביעה ייצוגית כנגד אחד מייצרני הכורכומין 95% הגדולים בעולם. לכן דרושה מעבדה שיהיה לה סטנדרט של אחוז הפחמן 14 שיש בכורכומין טבעי, ושמתמחה בבדיקות אלו, כדי לדעת האם חומר הגלם הוא 100% טבעי, או שמעורבבים בו כורוכמין טבעי וסינתטי ביחד. נכון להיום, יש מעבדות ספורות בלבד בעולם שמתמחות בבדיקה זו עם סטנדרטיזציה לכורכומין טבעי.

בחיפושים שערכנו באתר משרד הבריאות נמצא נתון נוסף: כורכומין מוזכר במשרד הבריאות לא רק כתוספי תזונה, אלא גם כתוסף מזון וכצבע מאכל הנמצא בדגני בוקר בטעם פירות. מספר שם תוסף מזון תפקיד טכנולוגי E100 Curcumin צבע מאכל E101 i Riboflavin צבע מאכל וברשימת חומרים כימיים בתערובות ובצמחים.

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: