מבזקים

נציגת הקהילה היהודית באוקראינה תשיא את משואת התפוצות

תוכן עניינים

נבחרה הנציגה שתשיא את משואת התפוצות ביום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל: יליזבטה שרסטוק, יו״ר הקהילה היהודית בעיר סומי במזרח אוקראינה, שהובילה מבצע חילוץ רחב היקף של כ- 150 קשישים ואנשים עם מוגבלות בבת אחת, אשר יצאו את העיר לעבר חוף מבטחים

אהרון קלפה | א' באייר תשפ"ב | יום שני 1 במאי 2022 | מערכת ישראל ניוז

יליזבטה שרסטוק, יו״ר הקהילה היהודית בעיר סומי במזרח אוקראינה ומנהלת מרכז הרווחה ״חסד״ של הג׳וינט בעיר, נבחרה להשיא את משואת התפוצות. שר התפוצות ד"ר נחמן שי: "יליזבטה מייצגת ערכים של ערבות הדדית, חסד, ציונות ואחווה יהודית עולמית, היא ראויה בהחלט".

יליזבטה שרסטוק,

ביום העצמאות תדליק משואה יליזבטה, מנהלת את מרכז החסד מאז 2015, דרך משבר הקורונה ועד המלחמה באוקראינה, למען האוכלוסיות הפגיעות ביותר בקהילה היהודית המקומית, בהם קשישים וניצולי שואה, אנשים עם מוגבלות, ילדים, צעירים במצבי סיכון ועוד. שרסטוק הובילה את מאמצי חלוקת הסיוע ההומניטארי, המזון, התרופות ומוצרים חיוניים נוספים לקהילה היהודית בעיר, כמו כן היא אחראית למבצע חילוץ מורכב ביותר, במסגרתו פונו למעלה מ-150 קשישים ואנשים עם מוגבלות מהעיר המופגזת. היא מספרת שבעבורה, הדלקת המשואה מסמלת את רוח הערבות ההדדית והאחריות של היהודים האחד כלפי השני.

שר התפוצות ד״ר נחמן שי: "הארגונים היהודים והישראלים, המתנדבים ואנשי המקצוע, יליזבטה, חבריה וחברותיה, היו קרן אור שהבקיעה את האפילה שאפפה את אוקראינה. הם התמידו בהגשת עזרה תחת אש, בתנאי מצוקה ובסיכון ולימדו את כולנו מהי אהבת האדם ומהי סולידריות יהודית. אנחנו מוקירים להם תודה גדולה ונזכור תמיד את עבודתם המופלאה.

מחויבות אנושית וערבות הדדית

החלטנו להמליץ על יליזבטה מכיוון שהיא מייצגת ערכים של ערבות הדדית, חסד, ציונות ואחווה יהודית עולמית, היא ראויה בהחלט. זאת מחויבות אנושית שלנו לעזור לכל אדם במצוקה ולנו, לעם היהודי יש אפילו אחריות כפולה ומכופלת לסייע, לעזור ולהבטיח את שלומם של אנשים במצבים הקשים ביותר״.

עו"ד ציונה קניג-יאיר, מנכ"לית משרד התפוצות: "יליזבטה היא התגלמות הערכים היהודים והרוח היהודית, שבזמנים הקשים ביותר, פועלת באומץ ומתעלה מעל הכאן ועכשיו  לטובת המטרה הנעלה. מבחינתה של יליזבטה, מדובר בהצלת מספר רב ככל הניתן של חברי הקהילה היהודית בסומי. בזמנים כמו אלה, לא ניתן להישאר אדישים לסיפורה האישי והקהילתי של אחינו אחיותינו באוקראינה."

סטפן אוסקר, מנכ״ל ג׳וינט-חמ״ע (חבר המדינות העצמאיות): ״הג׳וינט פועל בברית המועצות לשעבר כבר למעלה מ-30 שנה, על מנת לחזק את הקהילות היהודיות המקומיות וכן לתת מענה הומניטארי לפגיעים ביותר. רשת מרכזי החסד היוותה בסיס משמעותי למתן סיוע מציל חיים במלחמה באוקראינה לעשרות אלפי יהודים ברחבי המדינה. עשייתה של יליזבטה, אשר הובילה כמנהלת החסד בסומי מבצעי סיוע הומניטארי לקהילה היהודית בעיר ומבצעי חילוץ הירואים, היא מרגשת מאין כמוה ומביאה לידי ביטוי את האמרה ׳כל ישראל ערבים זה לזה׳. אלה הפנים היפות של הקהילה היהודית ברחבי העולם״.

מייזם אביב

יליזבטה (51) הקדישה את כל חייה המקצועיים לקהילה היהודית של העיר סומי באוקראינה. הקהילה היהודית המקומית ידועה בכינוייה כ״קהילה המזמרת״, ידועה ביצירתיות ומעורבות בכלל חיי התרבות בעיר ובאזור. בשנת 1998 עת הקים הג׳וינט את מרכז החסד בעיר, הקימה יליזבטה את מיזם ״אביב״ – קבוצת שירה ומוזיקה יהודית בין-דורית, אשר הביאה יחד ילדים, צעירים ומבוגרים כאחד לחוויה יהודית משותפת. הפופולריות שצברה הקבוצה הביאה להקמת בית הספר למוזיקה ״אביב״ , המהווה גם כחלק מבית הספר היהודי שבעיר.

בשנת 2001 החלה יליזבטה לנהל את מרכז היום לקשיש במרכז החסד בעיר סומי, בשנת 2006 התקדמה לנהל את כל מערך הסיעוד הביתי של החסד, ובשנת 2012 החלה להוביל את הקהילה היהודית של סומי, עד אשר מונתה בשנת 2015 למנהלת מרכז החסד של סומי. יליזבטה הובילה את החסד בתקופה המורכבת של משבר הקורונה, תוך הסבת פעילותו לאמצעים דיגיטליים, על מנת להמשיך לתת מענה לקשישים מבלי לסכן את בריאותם. מאמץ זה כלל פיתוח פרקטיקות מקצועיות חדשות, הכשרת הצוותים והמתנדבים, מתן הציוד הרלוונטי לשירותי דיגיטל לקשישים והדרכתם כיצד לעשות בו שימוש ועוד.

עם פרוץ המלחמה, העיר סומי, הסמוכה לגבול עם רוסיה, הייתה מהראשונות לסבול מהפגזות בלתי פוסקות. לאחר ליל ההפגזות הראשון בעיר, קיבלה יליזבטה פניות בלתי פוסקות לקיים אירוע שירה קהילתי המוני וירטואלי, ואכן עוד באותו הלילה מאות מחברי הקהילה התחברו כל אחד מהבית, מהמרתף, מהרכבת התחתית, מהמקלט או מכל מקום אחר, ושרו יחד שירים יהודיים להתמודדות עם הלחץ והמצב הקשה. יליזבטה הובילה את המאמץ לרכישת המזון, תרופות וציוד חירום בהיקפי ענק, אחסונו והפצתו באמצעות רשת ענפה של צוות מרכז החסד ומתנדבים, לאוכלוסיות הפגיעות ביותר בעיר, בדגש על קשישים ואנשים עם מוגבלות המרותקים לבתיהם. את פעילות החסד ניהלה תחת אש כשהיא שוהה במרתף ביתה בסומי.

מבצע חילוץ רחב היקף

עם פתיחת מסדרון הומניטארי לזמן מוגבל, הובילה יליזבטה מבצע חילוץ רחב היקף של כ- 150 איש בבת אחת, אשר יצאו את העיר לכיוון מערב. המבצע המורכב, כלל מספר כלי רכב, אוטובוסים, מיניבוסים ועוד, ובמהלכו פונו קשישים סיעודיים במצבים מורכבים, אנשים עם מוגבלות, ילדים עם צרכים מיוחדים ועוד. לאור מורכבות המבצע, יליזבטה בעצמה הובילה את שיירת החילוץ. לאור מיקוש רב הפזור על כל דרכי הגישה לעיר סומי, יליזבטה לא יכולה מאז לשוב לביתה ושוהה כפליטה פנימית במערב אוקראינה וממשיכה לנהל מרחוק את מרכז החסד בסומי, נמצאת בקשר יום-יומי עם אנשי הצוות והמתנדבים וממשיכה להציל חיים.

יליזבטה נשואה, אמא לבן ובת. בעלה ובנה שוהים איתה באוקראינה, ויש לה בת נוספת אשר חיה בישראל. לפני 10 חודשים נולדה נכדתה הראשונה כאן בארץ. לאורך כל זמן שהותה במרתף ביתה, התמונות של נכדתה אשר קיבלה מדי יום בווטסאפ מבתה מישראל, עזרו לה להתמודד עם המצב המורכב.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: