מבזקים

כיצד ניתן לטפל בבעיות הברכיים?

תוכן עניינים
בעיות הברכיים

הברך היא המפרק הגדול ביותר בגוף ולכן כאשר היא נפגעת היא עשויה לפגוע בתפקוד ובאיכות החיים. אנשים רבים עשויים לסבול בשלב כלשהו בחייהם מבעיות ברכיים וכאב זמני או מתמשך שעשוי אף להשבית מפעילות.

כאבי ברכיים עשויים לנבוע ממגוון גורמים המשתנים מאדם לאדם כאשר הם שכיחים יותר אצל ספורטאים או בגיל מתקדם כאשר חלה שחיקה בסחוס המאפשר את טווח התנועה וגמישות הברך ועם פגיעתו נפגעת גם התנועה התקינה.

לעיתים מדובר בתופעה שנגרמת בעקבות פציעה או דלקת פרקים או טראומה כלשהי שפגעה בברך. כמו כן, נפוצות בעיות ברכיים כגון נקע, סחוס קרוע, דלקת בגידים.

הכאב, כאמור, משתנה מאחד לשני כשיש מי שחשים דקירות חזקות ויש מי שחווים נוקשות, עיוות, נפיחות או אדמומיות במקום.

במקרים שונים בעיות ברכיים יבואו לידי ביטוי גם בכאבי גב. הכאב עשוי להיות פתאומי או מתמשך ועשויה להתלוות לו גם חולשה בברך או חוסר יציבות, קושי ליישר את הברך.

כך או כך, הכאב או הקושי עשויים לפגוע בהליכה ישרה ולהוביל לנזק בלתי הפיך.

כיצד מטפלים בכאבי ברכיים?

הטיפול בבעיות ברכיים מתבסס על אופיו של המקור לכאב, בין אם הוא קשור לדלקת מפרקים ניוונית (שחיקת סחוס המפרק) או שגרונית (שנחשבת למחלה אוטואימונית) או לפציעה.

הסובלים מבעיות ברכיים יכולים למצוא הקלה לפי הגורם לכאב בתרופות אנטי דלקתיות או בתרגילי פיזיותרפיה, שנועדו לאפשר גמישות וטווח תנועה רחב, לחזק את האיזון ולאפשר יציבות.

במקרים מסוימים תידרש ירידה במשקל, כיוון שמשקל יתר עלול להעמיס ולהכביד על הברך ויהיו מקרים בהם ההמלצה תכלול הקפדה על פעילות גופנית סדירה ואכילה המבוססת, בין היתר, על רכיבים אנטי דלקתיים.

פעילות גופנית, במיוחד שחייה ורכיבה על אופניים, יכולה לסייע במצבים שונים כל עוד היא לא מעצימה את הכאב. הטיפולים עשויים לכלול גם קרמים להקלה או לבישת סד לתמיכה בברך, שימוש בנעלים אורטופדיות או מדרסים, זריקות המבוססות על חומרים המוזרקים ישירות לתוך המפרק להפחתת התסמינים או התקלחות של דלקת וכדומה.

מדוע חשוב לפנות לאורתופד מומחה?

חשוב מאוד במידה והכאב מתעצם לפנות לאורתופד מומחה בתחום https://www.dr-kardosh.co.il/  על מנת לקבל אבחנה מדויקת והמלצות רפואיות בכל הנוגע לדרך הנכונה להתמודדות עם בעיות ברכיים.

לעיתים מדובר בטיפול שעשוי לכלול תרופות ופיזיותרפיה שנועדה לחזק את השרירים התומכים בברך להפחתת כאב ואי נוחות ולעיתים ניתוח להחלפת מפרק הברך במהלכו מוחלף האזור הפגוע במשתל מלאכותי. הטכנולוגיה המתקדמת היום מאפשרת להשתיל משתלים מלאכותיים מתקדמים המדמים תנועה טבעית של המפרק.

ברוב המקרים על מנת שהאורתופד יגבש דעה בנושא הוא יפנה את המטופלים לבדיקות מקדימות כמו צילומי רנטגן, אולטרה סאונד או MRI או CT.

ניתוח לרוב יומלץ במקרים בהם הכאב עז ופוגע בתפקוד היומיומי כמו ישיבה, קימה, עמידה, הליכה, עלייה או ירידה במדרגות, כיפוף שגרתי של הברך וכאשר טיפולים אחרים לא עזרו כמצופה ולא הקלו על עצימות הכאב ובהמלצת הרופא המנתח בעקבות בדיקות שנעשו.

מהו ניתוח החלפת מפרק ברך?

ניתוח החלפת מפרק ברך נחשב היום לפרוצדורה בטוחה בעלת תוצאות מרשימות כל עוד פונים למנתח מיומן אשר מנוסה בביצוע ניתוחים מסוג זה.

כיום אפילו משתמשים במערכת רובוטית שפועלת על פי סריקה שנעשה על מנת לתכנן אסטרטגית את הניתוח כולל חיתוך ושמירה על איזון.

ההתאוששות מהניתוח לרוב כוללת תרגולי פיזיותרפיה עד חזרה הדרגתית לשגרה וכן ביצוע פעילות גופנית מותאמת.

חשוב מאוד לוודא שמירה על הברכיים בעת אימוני כושר וכן פעילות יומיומית.

תוצאות ניתוח החלפת מפרק ברך לרוב נשמרות למשך תקופה ארוכה כך שאפשר ליהנות מאיכות חיים טובה לאחר הניתוח.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: