מבזקים

כאוס פוליטי שילטוני: מה הלאה? כל האפשרויות וההשלכות

תוכן עניינים

בתרגיל מבריק הודיעו ראשי הקואליציה על הקדמת הבחירות מהלך מתוחכם מצידם שלמרבה הפלא גרם לימין לפתוח שמפניות ולרקוד ברחובות

אלי ששון | כ"ד בסיוון תשפ"ב | יום חמישי 23 ביוני 2022 | מערכת ישראל ניוז

מי שניזוק ממהלך זה כמובן הוא הימין שיצטרך לבלוע ממשלה בראשות לפיד למשך כחצי שנה במקרה הטוב. במידה ותהיה הכרעה בבחירות כי אם ייווצר תיקו נצטרך להמתין עוד מספר חודשים עם לפיד כראש ממשלת מעבר. לפיד ינהל את המדינה ללא כח ימני מרסן ואף יגייס לצידו את המשותפת לסיוע בהצבעות ומהלכים תמורת פיצוי נדיב למגזר כמובן.

מהם האפשרויות העומדות בפני הימין החבוט והמתוסכל?

שלב ראשון זה למנוע בכל מחיר את הקדמת הבחירות בהתנגדות גורפת של הימין וסיוע גם מחברים מהמפלגות המתנדנדות החברות בקואליציה וזה אפשרי כי ידוע שכשליש מחברי הכנסת הנוכחיים יסיימו עם הבחירות את הקריירה הפוליטית שלהם, פשוט לא ייבחרו שוב. ולכן אך סביר שחלק מחברי ימינה, סער, רעמ, מרצ, ששנים מהם בוודאות לא יעברו את החסימה, לא ימהרו לתמוך וללכת הבייתה. הם ימצאו את הדרך להיעדר, או להימנע בהצבעה. הסיכוי למנוע הקדמת בחירות גבוהה מאוד באם השכל יופעל על ידי האופוזיציה.

במידה והבחירות לא יוקדמו אז יש להמתין מספר ימים ובלי לחץ, כי עדיין ראש הממשלה יהיה בנט שזה פחות מדאיג וללכת על מהלך של אי אמון בתמיכת 61 ח"כים שייתמכו במועמד חליפי. הרוב לכך יימצא כי מרבית חברי ימינה יבינו עניין שמפלגתם הולכת להתפרק/להתמזג, כך שנותר רק למצא 3-4 ח"כים נוספים ממפלגות הימין. בקואליציה שלא ירצו להימחק מהמפה ויוכלו להציל את כיסאם לשלוש שנים נוספות, אם ילכו למהלך של החלפת שילטון. אך כאן יש בעיה רצינית כי נתניהו מוקצה על ידי חלק מהח"כים המכהנים בקואליציה ולכן אם לא ניתן לעשות זאת עם נתניהו בראש, יש להחליפו. אם ביוזמתו ואם בכפיה ולהציב מועמד אחר מהימין שיקבל רוב וירכיב ממשלה חליפית על בסיס הכנסת הנוכחית.
יש שיאמרו שנתניהו הוא נכס ויכול להצעיד את הימין לניצחון אך זה שווה הבהרה. הימין כיום עומד על כ- 60 מנדטים פחות או יותר. ההישג הזה יגיע גם אם יהיה מועמד אחר לימין כי אמנם הליכוד יקבל פחות, אך הימין בכלל יקבל את אותו מספר מנדטים ואולי יותר, כאשר יצטרפו ח"כים ממפלגות שחברות בקואליציה, אך במקורם הם אנשי ימין מובהקים.
ואכן נתניהו יכול להגדיל את הכח אך זה תקף לבחירות הבאות ולא לכנסת הנוכחית כי כרגע הוא יותר מכשול מנכס ובכל מקרה התוצאות לא ישתנו.

מה הסיכוי לכל מהלך?

הקואליציה ביצעה מהלך סופר מתוחכם כשביאה להצבעה את חוק הפיזור בהפתעה גמורה ועם לוח זמנים צפוף מאוד, כדי למנוע התארגנות לממשלת ימין חליפית. לכן באם הימין לא יצליח למנוע (הסיכוי להפיל את ההצעה די גבוה רק צריך להפעיל מעט שכל) באם ימנע פיזור הכנסת, אז מאוד סביר שתקום ממשלה חליפית ולא משנה מי יעמוד בראשה. אגב היא יכולה להפיל את עצמה וללכת לבחירות מוקדמות מתי שתחליט ואפילו במיידי, כך שבמקרה כזה הימין ימשיך לשלוט בממשלת מעבר שתימשך כ 6-10 חודשים. במידה והדבר לא יצלח אזי לפיד יהיה ראש ממשלה למשך 5-9 חודשים לפחות וזה רק במקרה ותהיה הכרעה בבחירות. אם לא תהיה הכרעה, נלך לבחירות נוספות שיותירו אך לפיד עוד חצי שנה נוספת בשלטון, כשאנו בתקופת כאוס שלטונית, בעיות ביטחון וכלכלה ואולי קורונה והתקופה הזו תנוצל לדעתי לביצוע מהלכים מוזרים הן בקטע הפלסטיני (רקיחת הסכמים לא טובים) והן בקטע הכלכלי והמדיני כשביידן ידרוש ויקבל מחוות מסוכנות מצד הממשלה, (שתיעזר כמובן גם ברעמ וגם במשותפת) בתמורה לביקורו כאן במהלך בחירות (דבר פסול שמהווה התערבות זרה ומכוערת בבחירות).

לסיכום: עוד לא דיברנו על הבעיה שתהיה לנתניהו בהרכבת ממשלה כשהוא ינסה לגמד את השיגי בן גביר ולנטרלו, עקב חשש מדעת הקהל ומהתקשורת תמורת "כחלון תורן" שהוא יצרף מהשמאל, כדי שיסנדל אותו ואת התשובות נדע בימים הקרובים.

צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: