מבזקים

נגעי עור סרטניים בקרב ניצולי שואה בגיל השלישי

תוכן עניינים

נגעי עור סרטניים הם בעיה רפואית שכיחה בקרב שורדי שואה בגיל השלישי: עמותת למענם ומומחי האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית מגיעים בהתנדבות עד הבית במסגרת פרויקט חדש שיפעל כל השנה

מימי קרוננברג | א' בתמוז תשפ"ב | יום חמישי 30 ביוני 2022 | מערכת ישראל ניוז

נגעי עור סרטניים הם בעיה רפואית שכיחה מאוד. השלמת הטיפול מחייבת לעיתים 4-5 ביקורים במערכת הבריאות הציבורית וזהו מכשול גדול מדי עבור רובם. ביקור בית של רופא מומחה בכירורגיה פלסטית שמסוגל לאבחן ואף לדגום נגע עורי חשוד יכול לקצר משמעותית את הבירוקרטיה עבור אזרח ותיק שורד שואה, שמתקשה אפילו לצאת מהבית כדי לפגוש את רופא המשפחה.

עמותת למענם, רופאות ורופאים למען שורדי שואה, נולדה מתוך צורך חיוני. גילויי המצוקה של אזרחים ותיקים שורדי שואה הזקוקים לייעוץ וטיפול רפואי במיוחד לאורך תקופת הקורונה, חייבו את הרופאים לעשות מעשה. מסתבר שהצעירים בין שורדי השואה כבר נושקים ל-80, ביניהם יוצאי אירופה וצפון אפריקה, חלק המתגוררים בפריפריה וחלק במרכז הארץ.

בעמותה מאמינים שהציווי המוסרי שלנו כחברה ישראלית הוא לדאוג שלא יחסר להם דבר. שכן הקשיים שהם חווים נוגעים לכל תחומי החיים, לכן ארגון למענם, שמאגד בתוכו מאות רופאים, מנסה לעשות תיקון בנושא הטיפול הרפואי.

ביקורי הרופאים מבוצעים כולם בהתנדבות מלאה ובמקביל בוצעה, הקמה ותפעול של מוקד טלפוני וכן הצטיידות בניידת טיפול, שתוכל להביא את הרפואה אל האזרח הוותיק עד הבית (עם מכשור לבדיקת עיניים, אא״ג וייעוץ עור). כל זאת הודות לקמפיין גיוס המונים.

חברי האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, לוקחים חלק בפרויקט החדש והחשוב הזה והכוונה המשותפת היא למסד סבב של רופאים מומחים בכירורגיה פלסטית שיאיישו את הניידת לפי הצורך. הפרויקט כבר החל ויפעל כל ימות השנה.

ד"ר עומר וולף, חבר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית שכבר פעיל בפרויקט מסביר כי: "כעת יותר מתמיד, יש לנו הכירורגיים הפלסטיים דרך לעשות הבדל של ממש כשאנחנו מגיעים לביקור בית אל אזרח ותיק עם נגע עורי חשוד, או בעיה אחרת בתחום העיסוק שלנו. לקחנו על עצמנו את האתגר לבנות ליין של מתנדבים, חברי איגוד. ברור לנו שיש אתגרים ובעיות טכניות לפתור בדרך ואנחנו נשכיל למצוא את הפתרונות תוך כדי תנועה. רופאים מומחים נוספים לכירורגיה פלסטית המעוניינים להקדיש ערב או בוקר של ביקורי בית מוזמנים לעדכן אותנו, ואנשי העמותה כבר ידאגו לתאם מולם את היום המתאים להתנדבות".

מנתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות המעודכנים לשנת 2022 עולה כי בשנת 2019 אובחנו בישראל כ – 1,719 חולים חדשים עם מלנומה ממאירה של העור. כ – 92% מהחולים אובחנו עם גידול בשלב מוקדם. בשנת 2019 נפטרו 213 אנשים בארץ ממלנומה, כאשר עיקר התמותה נצפה בגיל המבוגר.

עוד עולה, על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן כי קיימים שלושה סוגים עיקריים של סרטן העור, הנפוץ ביותר הוא סרטן העור של תאי הבסיס המצויים בתחתית האפידרמיס, כמעט כל חולי סרטן זה המקבלים טיפול מתאים, יגיעו להחלמה מלאה. השני הנפוץ ביותר הוא סרטן העור של תאי הקשקש, המצויים בשכבה החיצונית של העור וכאשר ניתן לו טיפול, שיעורי הריפוי מלאים. באשר לסוג השלישי, מלנומה ממאירה של העור, מדובר בסוג נפוץ פחות של סרטן העור, העלולה לגדול במהירות ולהתפתח למחלה גרורתית, ויש לאבחן ולטפל בה בשלב מוקדם ככל האפשר.

עמותת למענם הוקמה ביוזמת ד"ר תמרה קוליץ, הפועלת ביחד עם כ- 1,000 רופאות ורופאים שכבר הצטרפו למערך הרפואי הייעודי, במטרה להבטיח לכל שורדי השואה בישראל רפואה איכותית ונגישה, במסגרת מרפאות פרטיות וביקורי בית, וללא תשלום. מכירים שורדי שואה הזקוקים לסיוע רפואי? ספרו להם על עמותת למענם והפנו אותם למוקד הטלפוני שמספרו 3191*.

האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית של ההסתדרות הרפואית, הוקם במטרה להוות מסגרת ארגונית מקצועית לכ-300 הרופאים המומחים והמתמחים העוסקים בכירורגיה פלסטית ואסתטית בישראל ברפואה הציבורית והפרטית ולפעול לקידום ופיתוח המקצוע בתחום הטיפול, ההוראה והמחקר.

רופאי האיגוד מטפלים בשחזור מומים מולדים, שחזורי שד, עור ורקמות, ניתוחי פציעות מורכבות, נפגעי כוויות, ריפוי פצעים, ניתוחי מיקרוכירורגיה נוירו-וסקולרית, כירורגיה פלסטית ורפואה אסתטית.

מומחה בכירורגיה פלסטית הוא רופא שלאחר קבלת הרישיון לעסוק ברפואה כללית בישראל בחר להמשיך את הכשרתו ולהתמחות בענף הרפואי הנקרא כירורגיה פלסטית ואסתטית, השלים את תקופת ההתמחות שנמשכה 6 שנים, עמד בהצלחה בכל הדרישות הכרוכות בה וקיבל ממשרד הבריאות תעודת רופא מומחה בתחום זה. כך שבחלוף כ–13 שנה מתחילת לימודיו הפך לרופא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית שמביא עמו אל שולחן הטיפולים והניתוחים, ניסיון רב, הכשרה מעמיקה ויכולת למנוע מראש סיבוכים ואף לטפל בהם אם חלילה קרו.

האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית, מטפח קשרים עם ארגונים בינלאומיים העוסקים בניתוחים פלסטיים ומתעדכן בחידושים ומגמות במטרה ליישמם בארץ. כחברי איגוד יכולים להצטרף רופאים ורופאות בעלי תואר מומחה בכירורגיה פלסטית. האיגוד מפעיל עמוד פייסבוק, זירה באינסטגרם וכן אתר אינטרנט פתוח לציבור הכולל את רשימת המומחים וממליץ להיכנס אליו לפני ההחלטה על ביצוע ניתוח: לחץ כאן

צילום אילוסטרציה באדיבות עמותת למענם והאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: