מבזקים

טיפול בחרדה – המדריך המלא

תוכן עניינים
טיפול בחרדה

מבחן מאתגר, בליינד דייט עם מישהו שטרם פגשנו, טיסה לחו"ל או ראיון עבודה עשויים להציף אותנו בחרדה, תחושה של לחץ, מתח וחוסר אונים.

מצד אחד, חרדה היא טבעית כאשר מתמודדים עם נסיבות של אי וודאות או עם מצבים מורכבים ומצד שני, חרדה עלולה לגרום לתסמינים פיזיים ורגשיים לא נעימים ואפילו לפגוע בבריאות.

קיימים מגוון גורמים שמובילים לחרדה ותופעה זו לובשת צורות שונות אצל אנשים שונים, כשמה שמלחיץ אחד לא בהכרח מלחיץ את השני.

אלה יכולות להיות התחלות חדשות, התמודדות עם שינויים, יציאה מהשגרה ועל אף שמדובר בתחושה נורמאלית, הרי שהפרעת חרדה מתמשכת או עוצמתית עשויה לפגוע בתפקוד ובאיכות החיים, כולל ריחוק חברתי, להוביל לאובססיה קומפולסיבית, פחד בלתי נשלט או חיים מתוך הימנעות.

כיצד תדעו שאתם סובלים מחרדה?

לעיתים חרדה היא מצב זמני ולפעמים היא מתמשכת. נסו להבין האם אתם חווים חרדה ובאיזו סיטואציה ולזהות תסמינים אפשריים. בין אם מדובר בדופק מואץ, הזעה מוגברת, סחרחורת, בחילות, צמרמורת, רעד, נדודי שינה, עצבנות ואי שקט כמו גם בעיות קשב וריכוז או קוצר נשימה.

חרדה יכולה לנבוע מסיטואציה רגשית מלחיצה, אך כדאי לדעת שלעיתים היא תופעת לוואי של בעיות רפואיות או לקיחת תרופות מסוימות.

טיפול CBT בחרדה – למה לצפות?

אין סיבה שתחיו בחרדה וכדאי לבחון כיצד לטפל בחרדה על מנת לאפשר חיים בריאים ואיכותיים יותר. ניתן להתמודד עם חרדה באמצעות תרגילי דמיון מודרך, הסדרת הנשימה, חשיבה מודעת.

שיטת CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכולה לסייע בהתמודדות עם מצבי חרדה כאשר היא מבוססת על הרעיון, שהמחשבות שלנו יכולות להשפיע על המצב הפיזי וכך גם ההתנהגויות אם שולטים במחשבה ומשנים את דרך ההתנהגות, ניתן להקל עם תופעות פיזיות ולכן היא יכולה להיות יעילה להפחתת חרדות.

בטיפול זה מנסים לזהות את הבעיה ומה גורם לה ולהתמקד בדרכים אקטיביות לפתרון הבעיה וכיצד לשנות את הלך הרוח והמחשבה על מנת להשפיע על דפוסי המחשבה ולשפר את ההרגשה.

למשל, אם החרדה נגרמת בעקבות ציפייה לכישלון או מחשבה שלילית, אפשר לנסות לחשוב בצורה אופטימית וכך לשחרר את החרדות.

יש להבין גם מהם הטריגרים שגורמים לחרדה ומהי רמת החרדה ואיך ניתן להפחית אותה כשניגשים לכל סיטואציה מתוך גישה שונה ומתוך תפיסה שונה.

בתהליך טיפול בחרדה בשיטת CBT מטפלים גם באמצעות חשיפה. הכוונה היא שלא בורחים מהפחד או מהאיום אלא מתמודדים עמם פנים אל פנים בצורה מבוקרת ומובנית, כך שהתמודדות עם מצבים שגורמים לחרדה יכולה לסייע להקטין אותה ולהתגבר עליה.

כמובן שתרגילי החשיפה הם כמו "אימון על יבש" ונקבעים בהתאם לסוג החרדה (אנשים, ממקומות וכדומה) ובתדירות ובמינון לפי החלטת המטפל והתקדמות הטיפול. המטרה היא לשבור את "המעגל" ולצאת לדרך חדשה ללא חרדה.

חשוב מאוד לגשת למטפל מיומן או למכון המתמחה בשיטת טיפול מסוג CBT כולל בטיפול זה בחרדות.

היופי בשיטת טיפול זו שהיא מקנה כלים פרקטיים להתמודדות בפועל, כך שהמטופל גם לאחר הטיפול יכול ליישם את הכלים ואם החרדה חוזרת ללמוד כיצד לשלוט בה ולחיות בלעדיה.

המשימה היא שהמטופל אחראי לשינוי והוא צריך ללמוד כיצד להרפות מהמחשבות, לזהות מתי הוא נכנע להן ואיך לנהל את הסימפטומים, כך שלא יתפתחו דפוסי מחשבה של חרדה ושלא יתעצמו.

זה דורש מעקב אחר הדפוסים, אך המטופל לומד לבצע זאת בעצמו וכך להימנע ממחשבות הרסניות. התהליך כולל, בין היתר, מסגור המחשבות – התייחסות מחודשת לאותן מחשבות, שינוי נקודת מבט והתמדה לאורך זמן.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: