מבזקים

איך תרומת מח עצם יכולה להציל חיים?

תוכן עניינים

מאמינים בערבות הדדית ועזרה לזולת? הדברים באים יגלו כיצד כל אחד יכול לא סתם לסייע אלא אפילו להציל חיים. זו לא תרומה שמבוססת על כסף אלא על עזרה ועל ערבות הדדית אלטרואיסטית. זו עובדה שהרבה אנשים בישראל הם רחבי לב ושולחים יד לכיס כאשר הדבר מסייע לאחר. אבל בהקשר של מח עצם, העזרה לזולת נעשית באופן אחר. אם אתם מאמינים בתרומה ונתינה, הדברים הללו יעניינו אתכם – כך תרומת מח עצם יכולה לשנות גורלות ולהציל נפשות.

לתת סיכוי אחרון לחולים

אומרים שכל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם מלא. אין מצווה גדולה מזאת, ולא צריכים להיות אנשים אדוקים או דתיים, בשביל להסכים עם זה. מה הייתם אומרים, אם היינו אומרים לכם שאתם, באופן אישי, יכולים לתת סיכוי אחרון לחולים שעומדים על הסף המוות? זה בדיוק הרעיון של תרומות , בהקשר של מוח העצם. מחלת הסרטן זו מחלה ממארת, כאשר סוג מסוים של המחלה פוגע ביכולת הגוף לייצר תאי דם תקינים. בסוג מסוים של לוקמיה תאי דם לבנים לא מתפתחים כמו שצריך. במקום זאת, הם נשארים לא בשלים, גודשים את מוח העצמות ולא מאפשרים לגוף לייצר תאי דם תקינים. חולי סרטן הדם שקיבלו את כל הטיפולים המקובלים אך לא הראו הטבה במצבם, גורלם לכאורה נגזר. ופה בדיוק מגיעה ההליך של השתלת מח עצם. זהו קו ההגנה האחרון ומציל החיים. ברגע שההשתלה נקלטת בצורה תקינה, מרבית החולים זוכים לשנים רבות של חיים בריאים, כמו כולם.

למה נדרשים תורמים

אם אתם מאמינים ברוח ההתנדבות והעזרה לזולת, אתם באמת יכולים לסייע. בשביל זה חשוב לשאול מספר שאלות ולדעת בדיוק למה החולים זקוקים נואשות לתרומות. המחקר גילה כי רק אצל אחד מתוך ארבעה חולים מוצאים בן משפחה קרוב שיוכל לתרום. כלומר שלושה מכל ארבעה חולי לוקמיה חייבים למצוא תורם מחוץ למשפחה, אשר נרשם למאגר ונמצא מתאים בתור תורם.

תורם מתאים הוא כזה שקיים סיכוי מירבי, לכך שההשתלה תיקלט. כלומר ישנו דמיון גנטי רב, שלא גורם לגוף להתייחס להשתלה בתור גורם זר שצריך להפעיל נגדו את מערכת החיסון. וחשוב לציין כי התורם לא צריך לחשוש מביצוע התרומה. מבחינה פיזיולוגית, בתוך יומיים שלושה משלים מוח העצם את דגימת התאים שנאספו, על מנת לתת לחולה חיים חדשים ובריאים.

מהו מאגר ואיך מצילים את חיי החולים

כאמור, אפילו קרובי משפחה לא תמיד מתאימים בתור תורמים עבור האנשים היקרים להם. וברור שחייבים תמיד לבדוק התאמה מראש. על כן, כל תרומת מוח עצם מתחילה עם פעולה הדומה לבדיקת דם. מי שמתנדב להציל חיים מגיע לבדיקת שנועדה לסווג את הרקמה. כל מתנדב מצטרף למאגר, שממנו ניתן לאחר מכן לבדוק התאמה לחולים ספציפיים.

כאשר חולה נזקק להשתלה, מחפשים תורם מתאים מתוך המאגר. ברגע שתורם נמצא מתאים וישנו תאריך להשתלה, מתבצע תהליך הכנה. התורם מקבל תוספת חלבון מסוים (המצוי בגוף באופן רגיל), כדי להקל על היפרדות תאי אב ממח העצם. לאחר כמה ימים נאסף דם באמצעות עירוי. העירוי מאפשר לצוות הרפואי לאסוף תאי אב, כאשר מרבית הדם בעירוי בעצם מוחזר לתורם תוך כדי תהליך.

מרגע שיתקבלו תאי האב והם מוכנים להשתלה, המטופל חולה הסרטן מקבל אותם ישירות לוריד. תאי האב שמגיעים למח העצם נקלטים. כעת הם מסוגלים לייצר כרגיל ובאופן תקין, תאים בריאים. המדובר בתאים לבנים, תאי דם אדומים ורכיבים נוספים כגון טסיות.

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: