מבזקים

חוזרים ללימודים? קבלו המלצות מהמומחים איך להתחיל ברגל ימין

תוכן עניינים

לקראת תחילת שנת הלימודים עולות שאלות קבועות של: איזה ציוד כדאי לקנות לבית הספר, האם הילד בשל ומוכן לכניסה לבית הספר וכיצד נוכל לעזור לו במעבר? שאלות חשובות לא פחות נוגעות לבריאות הילדים בהקשר זה מבחינת של שעות שינה, תזונה, ראייה וכדומה

מימי קרוננברג | א' באלול תשפ"ב | יום ראשון 28 באוגוסט 2022 | מערכת ישראל ניוז

לקראת החזרה ללימודים שאלנו את מומחי מרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית מהם הדברים שחשוב לשים אליהם לב מבחינה בריאותית – הנה כמה מהמלצותיהם.

לפניכם לקט של טיפים מפי המומחים

פרופ' דני נמט, מנהל מרכז ספורט ובריאות לילדים ונוער במרכז רפואי מאיר

להקפיד על שעות שינה איכותיות אצל הילדים. אחת המצוקות עמן מתמודדים הורים, היא מחסור בשעות שינה איכותיות אצל ילדיהם. כמות מספקת של שעות שינה היא מרכיב חיוני באורח חיים בריא. בילדים, השינה חיונית להתפתחות פיזית, נפשית ושכלית תקינה של ילדים ובני נוער. כיום אף ידוע כי ישנו קשר בין היעדר שינה והשמנת יתר בקרב המתבגרים – וזו בהחלט עוד סיבה טובה לחזור לתלם לאחר סיומו של החופש הגדול. בשנים האחרונות מתפרסמות עדויות הקושרות בין שינה לקויה והשמנה. קשר שכזה יכול לסייע לנו בטיפול ומניעה של השמנה החל מגיל צעיר.

אז כמה שעות צריך לישון בכל גיל?

המלצות לשעות שינה על פי גיל פורסמו בשנת 2016 על ידי החברה הישראלית לחקר השינה והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים והן דומות להמלצות גופי הרפואה השונים בעולם

תינוקות בני  4-12 חודשים: 12-16 שעות ביממה כולל שינה במהלך היום.

שנה עד שנתיים: 11-14 שעות ביממה כולל שינה במהלך היום.

3-5 שנים: 10-13 שעות ביממה כולל שינה במהלך היום.

6-12 שנים: 9-12 שעות ביממה.

13-18 שנים: 8-10 שעות ביממה.

ד"ר ארנית קריסטל-שליט, רופאה בכירה במחלקת העיניים במרכז רפואי מאיר

לפני כיתה א' מומלץ לבצע בדיקת עיניים וראייה לילדים. בדיקת עיניים לפני כתה א׳ היא אחת משלוש בדיקות העיניים המומלצות לילדים באופן שגרתי. הקודמות לה אמורות להתבצע בגיל 6-8 חודשים ובגיל 3-3.5 שנים.

הבדיקה שלפני כתה א׳ מיועדת לוודא כי הראיה של הילד תקינה ולא תהווה מגבלה ללמידה מיטבית בבית הספר. הורים רבים אינם מודעים לכך שישנן בעיות עיניים שלהן אין כל סימן חיצוני, וכי ישנם ילדים שלא יתלוננו על קושי בראיה מכיוון שאינם יודעים שאפשר לראות טוב יותר. לעיתים יאותר בבדיקה ליקוי המצריך טיפולֿ כגון הרכבת המשקפיים. לכן אנא קחו את ילדכם לבדיקה כחלק מההכנות ללימודים אותם מתחיל ילדכם בקרוב.

שמרית עמר, קלינאית תקשורת במרכז רפואי מאיר

לקרוא ספרים וגם לדעת מה לשאול במקום השאלה איך היה היום בגן או בבית הספר? כשאנחנו מקריאים ספר, הילד שלנו נחשף למילים ולביטויים שמעשירים את ידיעותיו השפתיות ומכינים אותו למשימות לימודיות אליהן יידרש עם כניסתו לבית ספר. מחקרים מראים שילדים שרגילים לשמוע סיפורים, מגיעים להישגים לימודיים טובים יותר.

יצירת שגרה של הקראת ספר זו מתנה לילד ולהורה כאחד, זמן נפלא לחיבור עם ערך מוסף של שיח והעשרה של ידע.

פזית לפיד, ראש צוות דיאטניות ילדים במרכז רפואי מאיר

להקפיד לאכול ארוחת בוקר איכותית. חשיבותה של ארוחת הבוקר לילדים בגילאי בית ספר, הוכחה באין ספור מחקרים לאורך השנים. ארוחת בוקר איכותית תהיה מורכבת מפחמימות, הזמינות למח בטווח הקצר (לחם מחיטה מלאה, גרנולה, שיבולת שועל וכד'), חלבון, עם עדיפות לביצה שעשירה בלציטין (מצוי בחלמון וחשוב לפעילות המח) וירק. ארוחה לדוגמא יכולה לכלול לחם מחיטה מלאה וביצה בליווי ירק או יוגורט עם גרנולה ופרי.

בנוסף, חשוב שתהיה ארוחת צהרים מלאה, ומזינה עם שובו של הילד הביתה ומומלץ שתהיה מוכנה בצלחת על מנת למנוע אכילה שאינה בריאה. על הארוחה לכלול מנת חלבון (דגים כגון סלמון, מקרל, בשר, עוף, הודו), קטניות (עדשים, חומוס, פול, שעועית, אפונה) ופחמימות (אורז, פסטה, או תפו"א שאינו מטוגן) וירקות ב- 5 צבעים.

חשוב לשלב דגים מסוג סלמון או מקרל העשירים באומגה 3, אבן הבניין של המח. מומלץ להרבות בשתיית מים- כ-60% מגופנו מורכב ממים. השתיה תמנע עייפות ותשמש כגורם ממריץ.

כמובן חשוב מאוד להפחית בצריכת ממתקים ומזונות עתירי סוכר, על מנת לא לגרום לתנודתיות ברמות הסוכר בדם, שמובילה להיפר אקטיביות ולאכילת יתר.

רותי כימיה, אחראית תחום ריפוי בעיסוק במרכז רפואי מאיר

לבנות לילד סביבה תומכת פיזית, השומרת על יציבה מתאימה עבורו. מחקרים מצביעים על כך שילדים בגילאי 6 – 17 מבלים בממוצע כעשר שעות בישיבה מול מסכים – הן בבית הספר והן בבית. על כן, ישנה חשיבות רבה לארגון שולחן הכתיבה והכיסא של הילד והתאמתם לגובהו במטרה למנוע כאבי צוואר וגב עתידיים. בנוסף, צריך לבדוק את מיקום המחשב ביחס לגובה העיניים ולצוואר ולתאורה המתאימה ביותר.

בהתאמת הכיסא והשולחן לגובה הילד. כפות הרגליים חייבות להיות מונחות על משטח יציב (רצפה, דרגש). עדיף כיסא יציב שאינו מסתובב ואינו על גלגלים. יש לשאוף שבמנח הישיבה ליד שולחן נראה זוויות של 90 מעלות במפרקי הקרסול, ברך, ירך ומרפק.

משטח השולחן צריך להיות נמוך מגובה בית החזה של הילד והמרפק מונח על השולחן. מרווח זה מאפשר פעילות מאוזנת של חגורת הכתפיים תוך כדי שימוש בכוח הכובד וללא צורך בהרמת הזרועות ומאמץ יתר. כאשר הגובה אינו מתאים, מומלץ להשתמש: במגביה לרגלי הכיסא, או בבוסטר לישיבה שיהיה מונח על המושב, או בכרית מרופדת וקשיחה, קטנה מגודל המושב, המאפשרת לשבת עליה ולהניח את כפות הרגליים על מושב הכיסא.

בנוסף, מומלץ להשאיר בחדר הילדים (לפחות עד גיל 8) גם את שולחן הילדים (שולחן גן). הילדים ימצאו בו מקום נוח ויציב יותר מאשר שולחן וכיסא שאינם מתאימים בגובהם.

משטח העבודה רצוי שיהיה נקי מחפצים מיותרים. החפצים הנחוצים כגון עפרונות, מספריים, ודבק, רצוי שיונחו באופן מאורגן ובהישג יד.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: