מבזקים

מהי נגישות לאתרים ומדוע היא כל כך חשובה?

תוכן עניינים

בשנים האחרונות נראה שיש גל של תביעות נגד עסקים שמחזיקים אתרים לא נגישים.

עם המודעות לגיוון והכלה חלה חובה של בעלי האתר, או המחזיק של האתר בפועל, להנגיש את האתר לרבות תכנים, גישה למסמכים, כניסה לאזור אישי, וידאו ולכן, יש לבצע התאמות ושינויים באתר או להעלות תוספים ייעודיים, כדי שאנשים עם מוגבלות יוכלו לקבל שירות באותה רמה של נוחות ואיכות ככלל הציבור.

מה נדרש בנגישות אתרים על פי חוק?

על פי חוק, כל מי שמספק שירותים כמו מסחר, בריאות, השכלה, פנאי, תיירות ועוד לפי סעיף 19 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 מחויב לבצע נגישות אתרים.

נגישות אתרים צריכה להתבצע לפי התקן הישראלי 5568, שהוא למעשה אדפטציה מקומית של הנחיות בינלאומיות, ביניהן קריאת טקסטים בצבע בולט בהשוואה לרקע עבור הסובלים מלקות ראייה או כתוביות לסרטונים עבור בעלי לקויות שמיעה.

על פי חוק, אתר חייב לעבור הנגשה ואתר חדש חייב לעלות לאוויר כאשר הוא כבר מונגש.

במידה וחלה הפרה והאתר אינו מונגש או תכנים שנדרשים להנגשה אינם מונגשים, אדם עם מוגבלות, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות או ארגון העוסק בקידום הזכויות של אנשים עם מוגבלות, יכולים לתבוע בגין אי נגישות של שירות או מידע.

יש לתקן עד 60 יום מהרגע של קבלת הודעה על ידי החייב.

על מנת להימנע מתביעות וכן לאפשר נגישות לאתרים לכלל הציבור לרבות בעלי מוגבלות וכך גם להגדיל את קהל הלקוחות והמשתמשים שלכם, יש לבצע את הנגשת האתר המחייבת על פי חוק.

חשוב לשים לב שמי שמחויב בהנגשה הם בעלי האתר או מחזיקי האתר ולא בוני האתרים, אך כמובן שכדי לבצע את ההתאמה הנדרשת או בניית אתר מונגש מלכתחילה חשוב לפנות למומחים, כמו בוני אתרים ומקדמי אתרים ומומחי שיווק דיגיטלי, שידעו להנחות אתכם בתהליכי ההנגשה המבוקשים.

כיצד מנגישים היום אתרים?

קיימות מגוון דרכים לבצע נגישות אתרים: ישנם תוספי נגישות לבדיקת רמת הנגישות של האתר באופן אוטומטי וגם תוספים לשיפור הנגישות של האתר עבור אנשים עם מוגבלויות, כולל ניווט נוח יותר, הקטנה והגדלה של טקסטים באתר, הדגשת כותרות, ניגודיות כהה או ניגודיות בהירה ועוד.

מומלץ לעבור על פי התקנות על כל האלמנטים שדורשים התאמה ונגישות כמו הוספת כתוביות לכל קטעי הוידאו, עיצוב טפסים מותאם, הוספת ALT TEXT לכל התמונות, בחירת גופנים מתאימה או אפשרות לשינוי גופנים לפי העדפה, הוספת ניווט במקלדת ברייל ועוד.

כדאי להיעזר בטכנולוגיות מסייעות על מנת להבין את הניווט באתר דרך הפרספקטיבה של אדם עם מוגבלויות וכך גם לגשת לעיצוב ה-UX/UI של האתר.

למרבה השמחה, יש כיום מומחים וכלים עוצמתיים שיוכלו לסייע לכם במשימת ההנגשה של אתר וותיק או בפיתוח ועיצוב של אתר חדש ויש לזכור שההתאמה צריכה להיות בכמה רבדים: כולל שמיעתי, קוגניטיבי וחזותי.

מה הקשר בין נגישות אתר לקידום אתר?

לנגישות אתרים יש גם השפעה על SEO – קידום אתרים אורגני.

נגישות אתר משפיעה על החוויה המקוונת בכללותה ומנועי החיפוש מדרגים גבוה יותר אתרים, שמספקים חוויית משתמש טובה לרבות אלמנטים של נגישות אתרים לרבות טקסט חלופי של תמונה, אופטימיזציה למבנה ולתוכן, מבני כותרות יעילים וניווט אפקטיבי ונוח יותר באתר לכלל המשתמשים תוך שימת דגש על בעלי מוגבלות.

היו מודעים להשלכות המשפטיות וכן להשפעות של נגישות אתר גם על הקידום שלכם במנועי חיפוש והתאימו אותו לתנאי הנגישות הנדרשים.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: