מבזקים

עמותת תו המשווה הכשירה מורים לכלי נגינה מונגש לכנס שיתקיים בירדן

תוכן עניינים

הישג בינלאומי לעמותת תו המשווה: ייצוג כלי הנגינה המונגש ארקנה בכנס לציון Spina Bifid בחסות נסיך ירדן

אהרון קלפה | ט"ו בחשוון תשפ"ג | יום שלישי 8 בנובמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

עם סיום כנס ההכשרה של עמותת תו המשווה למורים לארקנה – כלי נגינה מונגש לאנשים עם מוגבלויות שונות שהתקיים בחודש שעבר בירדן, הוזמנו המורים ללמד ולהופיע בכנס לציון היום הבינלאומי לתסמונת Spina BIfida בחסות נסיך ירדן, מירד בין רעאד.

צילום: עמותת תו המשווה

רינת אבישר, מנכ"לית תו המשווה: "'כלים משווים הינה תוכנית בינלאומית החוצה עמים, תרבויות ויכולות. אני גאה במורים שהוכשרו בעמאן ומקווה לשמוע עוד בשורות כאלה".

עמותת תו המשווה מובילה, בימים אלה, תכנית ייחודית לתרבות מונגשת לילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים שעד כה לא הייתה להם האפשרות, ללמוד, לנגן ולהיות חלק מקהילה מוסיקלית. התוכנית מתקיימת בתמיכת המשרד לשיתוף פעולה אזורי והיא כוללת משתתפים מירדן. העיר עמאן זכתה להיות אחת מהערים המשתתפות, שבה יהיו כלי נגינה מונגשים שיהוו אבן היסוד להקמת האקדמיה המקומית למורים ותלמידים באזור.

Arcana תוכננה בכדי לאפשר לאנשים עם מוגבלויות שונות לנגן ולהביע את עצמם בעזרת מוזיקה, וליהנות מחוויית נגינה קרובה ככל הניתן לכלי נגינה מסורתי. הכלי פותח תוך כדי 3 שנות מחקר במוסדות מובילים בארץ, בהתנסויות עם עשרות רבות של תלמידים בגילאים שונים ועם סוגים שונים של מוגבלויות. לכלי אפשרויות ביטוי מוזיקליות מגוונות, ובכלל זה, נגינה מלודית והרמונית במנעד רחב של צלילים. הכלי נוצר בהשראה של גיטרה, כך שבעזרת מנגנונים ייחודיים הנגינה כוללת פעולה המדמה פריטה על מיתרים ביד אחת, ופעולה המדמה לחיצה על שריגים ביד השנייה.

צילום: עמותת תו המשווה
צילום: עמותת תו המשווה

השימוש בכלי הוא באמצעות ידית מותאמת המשמשת לפריטה וקלידים. ניתן לעשות התאמות שונות כמו התאמה לימניים ושמאליים, גודל הקלידים, רמת התנגדות של הידית ועוד, בנוסף ניתן לחבר מתגים חיצוניים. השימוש בכלי הוא יחד עם אביזר חיצוני (למשל אייפון או אייפד).

כאמור, המורים מירדן שהוכשרו לתוכנית, ביניהם אפילו מורה עם עיוורון, יופיעו, ואף ילמדו לנגן, בכנס ייעודי לציון היום הבינלאומי לתסמונת Spina BIfida (פגם המתפתח אצל עוברים באזור עמוד השדרה) בנוכחות הנסיך הירדני, מירד בן רעאד.

"השותפות של פדה עם Equinote היא שותפות הומניטרית שמטרתה לשלב אנשים עם מוגבלות ולעזור להם לממש את חייהם כמו שאר חברי החברה. אנו מצפים להשגת צדק חברתי ושוויון".

צילום: עמותת תו המשווה
צילום: עמותת תו המשווה

רינת אבישר ויורם לכיש, יזמי ומייסדי העמותה הם מוזיקאים והורים לארבעה ילדים, מתוכם שתיים כבדות שמיעה. ההיכרות האישית עם עולם בעלי המוגבלויות והרצון להעלות את המודעות לצורך בהנגשת תרבות בכלל ומוסיקה בפרט, הביאה אותם להקים את עמותת תו המשווה, המחברת שני עולמות כמעט מנוגדים אך קרובים לליבם: המוסיקה וכבדות השמיעה.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: