מבזקים

הישיבה הראשונה של הכנסת ה-25

תוכן עניינים

נשיא המדינה בפתיחת הישיבה הראשונה של הכנסת ה-25: "אל תתבלבלו שונאי ישראל, המחלוקות הפנימיות בתוכנו משקפות את עוצמתה של הדמוקרטיה שלנו, דווקא בגללן לא תוכלו לנו"

משה פריאל | כ"ב בחשוון תשפ"ג | יום שלישי 15 בנובמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

חברי הכנסת ה-25 הצהירו אמונים במליאת הכנסת כאשר יו"ר הכנסת מיקי לוי קרא בפניהם את נוסח הצהרת האמונים "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת". מזכיר הכנסת, עו"ד דן מרזוק, הקריא את שמות חברי הכנסת, וכל אחד בהיקרא שמו קם והצהיר "מתחייב/ת אני".

הנשיא הרצוג פתח את הישיבה הראשונה של הכנסת ה-25. על הפיגוע באריאל אמר: "אל תתבלבלו שונאי ישראל, המחלוקות הפנימיות בתוכנו משקפות את עוצמתה של הדמוקרטיה שלנו, דווקא בגללן לא תוכלו לנו". על המאבקים בחברה הישראלית אמר: "אזרחי ישראל מותשים מהמאבק הפנימי ומההשלכות שלו, על נבחרי הציבור מוטלת האחריות לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים". על הקריאות לרפורמה במערכת המשפט: "מותר ולפעמים גם נחוץ לדון מחדש בחלוקת הכוח והסמכויות בין הרשויות השונות, אך שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח, בשיח מכבד, ובהוגנות."

לאחר שהתקבל במליאת הכנסת בשלוש תרועות כבוד, פתח נשיא המדינה יצחק הרצוג את הישיבה הראשונה של הכנסת העשרים וחמש, ונשא דברים.

בפתח דבריו התייחס הנשיא הרצוג לפיגוע שאירע הבוקר באריאל, השתתף ביגונן העמוק של משפחות הנרצחים, ונשא תפילה לרפואת הפצועים. הרצוג ביקש להעביר מסר לאויבי ישראל ואמר: "לכל אויבי ישראל וחורשי רעתנו, ובהם אלה שאחראים לפיגוע הנורא הזה, למי שרוצה לראותנו מפולגים וחלשים, אני מעביר מכאן מסר חד-משמעי: לא תצליחו לערער את עוצמתנו ואת לכידותנו לא באמצעות איומים, לא באמצעות אלימות, לא באמצעות טרור, ולא באמצעות מהלכים נואלים בזירה הבינלאומית. מי שקמים עלינו לכלותינו ימצאו אותנו תמיד ערוכים ונחושים, כשידנו האחת אוחזת בנשק, וידנו השנייה מושטת לשלום. אל תתבלבלו – שונאי ישראל: המחלוקות הפנימיות בתוכנו משקפות את עוצמתה של הדמוקרטיה שלנו ואת חוסננו הפנימי. דווקא בגללן, במיוחד בגללן, לא תוכלו לנו."

הנשיא הרצוג הזכיר שהניסיון ההיסטורי מלמד שבכל פעם שבה המחלוקת בעם לא התנהלה בדרכי שלום התוצאה הייתה איומה ונוראה. הנשיא פנה לחברי הכנסת החדשים ואמר: "אזרחי ישראל ניצבים היום, כשהם גאים במדינתם, שתחגוג השנה 75 להיווסדה, ומאמינים בצדקת דרכה; אבל בה בעת, אם להודות על האמת, הם מותשים מהמאבק הפנימי, ומההשלכות שלו. כעת, האחריות מוטלת בראש ובראשונה עליכם – נבחרות ונבחרי הציבור. אחריות לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים, ואם יורשה לי, מהשתעבדות מופרזת ל- "מה יכתבו ומה יגידו", או "מה יזכה ליותר תגובות, לייקים ושיתופים", ול- "מה יביא לסערה ברשתות". אחריות לנשום עמוק, לברר את העובדות, ולשקול היטב – לפני כל נאום, ריאיון ולחיצה על המקלדת."

בהמשך דבריו התייחס הנשיא הרצוג לקריאות הנשמעות בדבר הצורך בביצוע רפורמות במערכת המשפט וליחסים בינה ובין הכנסת ואמר: "ביום החגיגי הזה ראוי שנזכור, כי כוחה של הרשות המחוקקת, הוא חלק ממערכת הכרחית ורחבה של איזונים ובלמים. אני מדגיש: לא רק שאפשר לשנות, יש דברים שראוי ורצוי לשנות. מותר ולפעמים גם נחוץ לדון מחדש בחלוקת הכוח והסמכויות בין הרשויות השונות, המאזנות האחת את השנייה. אך שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח, בשיח מכבד, ובהוגנות. זוהי כמובן משימה שרובצת לפתחן של שלוש הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת; שעליהן להיות קשובות זו לזו, ובה בעת – להיות מחויבות לחזון המשותף שלנו כעם וכמדינה.

גם ברגעי מחלוקת עמוקה ומטלטלת, שלבטח עוד תפקוד אתכם כאן במליאה, אני מבקש מכם, מכובדי, לא לשכוח את הנאמר בספר משלי: "מוות וחיים ביד לשון"; ועל אחת כמה וכמה לא לשכוח שהרשויות הללו – רשויות השלטון הישראליות –הן אינן מן מוסדות אמורפיים או רשויות מדומיינות, אלא מורכבות מאנשים, מבני אדם – עובדי ציבור, משרתי ציבור, שליחי ציבור. אני מבקש מכולנו – מנהיגי הציבור, שליחי הציבור ונציגיו – להקפיד הקפדה יתירה בכבודם של מי שמקדישים את חייהם לשירות העם והמדינה".

יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא דברים בישיבתה הראשונה של הכנסת ה-25 ואמר: " הכנסת הקודמת היוותה נקודת שפל בתולדות המדינה, השבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון. אסור לנו לתת למחזות שראינו בכנסת ה-24 לחזור על עצמם. אסור לנו לאכזב את הציבור."

יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא דברים בישיבתה הראשונה של הכנסת ה-25. בראשית דבריו, ביקש יו"ר הכנסת לשלוח תנחומים למשפחות הנרצחים בפיגוע הנורא באריאל. "נמשיך לרדוף את מבקשי רעתנו בכל מקום שנדרש בו", אמר לוי.

יו"ר הכנסת התייחס להתנהלות הכנסת היוצאת והביע תקווה שהשבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון, להתחדשות ולהתנהלות אחרת: "אני מכהן בבית הזה כמעט עשור מאז נבחרתי לכנסת ה19. כיהנתי בשורה של תפקידים. מהניסיון שצברתי אני אומר לכם בכאב גדול: הכנסת הקודמת היוותה נקודת שפל בתולדות המדינה, בשיח הפוגעני והמשתלח, בערעור על הלגיטימציה של ממשלה שקיבלה את אמון הכנסת ובשבירת כל כללי המשחק הנהוגים שידע הבית הזה. השבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון, להתחדשות ולהתנהלות אחרת. בואו ניקח את הדברים הטובים שעשינו בכנסת ה-24, נלמד מהם ונעלה אותם על נס. והיו כאלה הרבה."

יו"ר הכנסת תיאר את פעילות הכנסת היוצאת ואמר: זו הייתה כנסת שחזרה לתפקד אחרי משבר הקורונה. היא חזרה לזירה הבינלאומית ואירחה למעלה מ-108 משלחות מרחבי העולם של חברי פרלמנט, יושבי ראש פרלמנטים, שגרירים, ראשי מדינות וראשי ארגונים בינלאומיים. המפגשים הללו חיזקו את מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל, את האינטרסים המדיניים שלה ואת בטחונה.

כמו כן, הכנסת ה-24 קיימה מספר עצום של אירועים וכנסים בזמן כהונתה הקצרה. התקיימו בה 102 אירועים מגוונים של חברי הכנסת, 87 ישיבות שדולה בנושאים שונים, 84 אירועים מחוץ למשכן הכנסת, 21 טקסים רשמיים ולא פחות מ-15 ישיבות מליאה מיוחדות. במקביל, הכנסת עבדה מסביב לשעון ופעילותם של חברי הכנסת באה לידי ביטוי גם בנתונים הפרלמנטריים המרשימים. בכנסת ה-24 נענו 1759 שאילתות של חברי הכנסת על ידי שרי הממשלה. נדונו בה 1005 הצעות לסדר יום שהגישו חברי הכנסת. והתקבלו בה 102 חוקים בקריאה שלישית."

יו"ר הכנסת לוי הזכיר גם את שיתוף הפעולה הין הקואליציה לאופוזיציה בכנסת הקודמת, פנה לחברי הכנסת, וביקש מהם: "בואו נקדם את המשותף בינינו ולא נדגיש את המפריד. בואו נכבוש שיאים חדשים של שיתוף פעולה בינינו ולא נדרדר לשנאה ולאיבה. ובעיקר: בואו ננהל את המחלוקות בינינו בכבוד הדדי ובענייניות. אחוז ההצבעה הגבוה בבחירות האחרונות רק מוכיח כי הציבור מאמין בבית הזה ונושא אליו את עיניו בתקווה. אסור לנו לתת למחזות שראינו בכנסת ה-24 לחזור על עצמם. אסור לנו לאכזב את הציבור."

יו"ר הכנסת התייחס לתוצאות הבחירות ואמר: "הבחירות נגמרו והעם הכריע הכרעה ברורה. אני ומפלגתי הולכים לאופוזיציה. כפי שאמרנו, נהיה אופוזיציה לממשלה, לא למדינה. אם הממשלה תקדם מהלכים שיטיבו עם העם, נתמוך בהם ולא ננהל נגדם מאבק רק בגלל הפוזיציה. בהזדמנות הזו אני מבקש לברך אותך, חבר הכנסת בנימין נתניהו על ניצחונך בבחירות. שוב נפלה בחיקך הזכות להוביל את הממשלה והעם. אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפניך הוא הקרע ההולך וגדל בעם. השנים האחרונות קרעו אותנו מבפנים, וזוהי הסכנה הקיומית הגדולה ביותר שמדינת ישראל ניצבת בפניה. אני מאחל לך בהצלחה למען העם והמדינה, שכל-כך יקרה לכולנו".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: