מבזקים

חלוציות 2022: ארגון השומר החדש חנך מכינה חדשה בחוות רון בנגב 

תוכן עניינים

טקס פתיחה למכינת השומר החדש התקיים אתמול (ג') בחוות רון בנוכחות אישי ציבור, נציגי משרד הביטחון, נציגי חטיבת הנח"ל, משפחת קוקיא, אלוף (במיל') עוזי דיין, מנכ"ל עיריית ערד, חניכי המכינה ומשפחותיהם. האירוע התקיים בציון חמש שנים להירצחו של החייל רון קוקיא שנפל בערד סמוך לשטח החווה

משה פריאל | כ"ב בחשוון תשפ"ג | יום רביעי 16 בנובמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

בטקס עוצמתי ומרגש נחנכה לראשונה מכינת השומר החדש בחוות רון הממוקמת בסמוך לערד. עשרות אנשים מרחבי הארץ הגיעו לערב מיוחד שחיבר בין עבר, הווה ועתיד, ונגע בחיבור בין כאב השכול והזיכרון לבין הנצחה וקידום ההתיישבות הנגב.

צילום: חן גלעד, השומר החדש

במתכונתה הראשונה הוקמה החווה לפני 50 שנה כחוות בודדים על ידי עמי ז"ל ורחל אביר ונקראה חוות אביר. החווה ממוקמת באזור המהווה כר פורה לבניה והתיישבות לא חוקית. לאחר שהזוג אביר לא יכלו להמשיך להתיישב במקום, וכדי שהקרקע לא תיפול לגורמים עברייניים החליט ארגון 'השומר החדש' להמשיך את מפעל ההתיישבות ולהקים במקום מכינה קדם צבאית.

למהלך התגייס בועז קוקיא, שתרם רבות למפעל החינוכי-חקלאי ובחר להנציח בו את זכר בנו, רון קוקיא ז"ל. לפני חמש שנים, בתאריך 30.11.2017 סמל רון קוקיא הי"ד נפל בפיגוע חבלני. אירוע הטרור המזעזע, התרחש כאשר רון המתין להסעה בכיכר מרכזית בערד, בדרכו לסייע בתגבור אבטחת יישובים בדרום הר חברון, הוא נרצח בדקירות סכין על ידי בדואי ישראלי תושב פזורת כסייפה.

מאז הוקם ארגון 'השומר החדש', יזם הארגון מגוון רחב של תוכניות חינוכיות לבני נוער ובוגרי תיכון, מכינת השומר החדש מביאה לידי ביטוי בלימוד ובמעשה את ערכי הארגון. המכינה מונה כ-20 חניכים מכל רחבי הארץ, דתיים וחילונים. החזון של המכינה הוא להמשיך את המפעל ההתיישבותי שהוקם לפני חמישים שנה ולהנציח את מורשתו של סמל רון קוקיא, דרך חיבור לאדמה, עשייה חברתית, פעילות קהילתית מתוך אהבת העם והארץ לאור חזו=F0ו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון שאמר: "בנגב יבחן הנוער היהודי – כשרו החלוצי, עוז רוחו ויזמתו היוצרת והכובשת".

בועז קוקיא: "חוות רון חשובה להגברת הציונות והערבות ההדדית במדינת ישראל. בעוד שנתיים יוקם כאן חאן תיירותי ובמקום הזה, קילומטר ממקום הירצחו של רון, ושני קילומטרים מהיכן ששירת, יהיה מקום פעיל מלא בציונות ואהבת הארץ. היום התחילה הכנסת וקואליציה חדשה והיום גם קיבלנו תזכורת לרצחנות של הטרור הפלסטיני. אני פונה למקבלי ההחלטת לשים את המאבק בטרור ובפשיעה החמורה בראש סדר העדיפות ולהקצות לכך משאבים. אני ומשפחתי נמשיך לרדוף את משפחת המחבלים".

יואל זילברמן, מנכ"ל ומייסד ארגון השומר החדש: "האזור הזה מספר את הסיפור האמיתי של מה ששכחנו, המדינה הזאת קמה מחדש בזכות זיכרון, והאזור הזה ננטש בגלל אבדן של זיכרון שממשיך לחוסר משילות שמדרדר את תחושת הבטחון האישי והכל מתחיל בחיבור לאדמה. המקום היחיד שקיימת משילות זה היכן שיש שדות ירוקים, אין אף יישוב שהוקם בלי חקלאות לפני כן. בימים אלו, אנחנו נמצאים בימים הקצרים ביותר בשנה שהולכים ומחשיכים ואנחנו מקווים שהנקודה הזאת תהיה נקודת האור של המרחב".

אלוף במיל' עוזי דיין: "האירוע שמתקיים פה היום זהו משולש קיום של החיים שלנו. שמענו על הפיגוע הרצחני באריאל, היום התקיימה ההשבעה של הכנסת וממשלה חדשה והיום גם נחנכה מכינה חדשה. אדם דם ואדמה. לא במקרה שלוש המילים נלקחו מאותו שורש. הזיכרון, החינוך והאדמה ובפרט על החינוך לעבודת האדמה, זה הדבר הגדול שנעשה כאן. הקשר של זיכרון שמתומר לחינוך ולאדמה הוא צו הדור הצעיר. אני מאחל לחניכים של המכינה לדורותיהם בהמשך שידעו לאכול מפרי העץ שניטע פה היום".

רחל אביר, מייסדת חוות אביר: "היום הזה מסמל בעיניי צמיחה עם המון שמחה, ילדים בני 18 שאהבת מולדת פועמת בהם ברמה כזאת שהם מתנדבים להגיע לחווה שייסדנו. כשאני מסתכלת אני אומרת לעצמי זכיתי ואחר כך אני אומרת בליבי – האדם הכי משמעותי בחיי, לא זכה. עמי שהיה הרוח החיה מאחורי החווה. כשבאנו לכאן עמי אמר דבר אחד אני רוצה חווה שיהיו בה ילדים שתהיה מלאה שמחה והיום אני רואה את חלומו קורם עור וגידים".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: