מבזקים

יאיר לפיד: "הממשלה החדשה לא מאמינה בשוויון למי שאינו יהודי"

תוכן עניינים

ראש הממשלה לפיד בטקס האזכרה לדוד בן גוריון: "הממשלה החדשה רוצה להרוס את הדמוקרטיה, אבל לא נוותר על המדינה"

משה פריאל | ו' בכסלו תשפ"ג | יום רביעי 30 בנובמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

טקס האזכרה הממלכתי 49 שנים לפטירתו של "הזקן" ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון נערך היום כמדי שנה בשדה בוקר שבנגב. רחבת הטקס הייתה גדושה ובהם ראש הממשלה, נשיא המדינה, חברי כנסת ראשי רשויות ומועצות בעיקר מהנגב, אלופי צה"ל, ונכבדים נוספים.

כמדי שנה גם השנה לא נפקד מקומם של תלמידי בתי הספר. ראוי לציין כי לאור המצב הפוליטי הרכבת הממשלה החדשה ומועמדיה המתנהלת בעצלתיים, לאור המצב הביטחוני המתדרדר בשל הפיגועים האחרונים.

הקהל עקב בדריכות ובריתוק אחרי דבריהם של ראש הממשלה, ונשיא המדינה.

ראשון הנואמים היה ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד שתקף בחריפות את הממשלה החדשה שצפויה לקום: "הממשלה החדשה רוצה להרוס את הדמוקרטיה, אבל לא נוותר על המדינה, לא באתי היום להספיד את בן גוריון באתי להתנצל בפניו, מה שקורה היום במדינת ישראל מנוגד לכל דבר שהוא האמין בו, לכל ציווי שהוא השאיר לנו. בימים אלה מוקמת ממשלה חדשה בישראל, היא לא מאמינה בזה. לא בשיווין לנשים, לא בשיווין ללהט"בים, לא בשיווין מדיני לא בשוויון חברתי ובטח לא בשוויון למי שאינו יהודי.

זו ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי אבל רוצה להרוס את הדמוקרטיה. דמוקרטיה היא לא רצון הרוב. דמוקרטיה היא גם ההגנה על המיעוט בפני הרוב, הפרדת הרשויות ועצמאות בית המשפט, חופש הביטוי ואמירת האמת. הממשלה החדשה לא מאמינה בכל זה, אבל אני רוצה להגיד כאן מעל קברך דוד, הם אולי לא אבל אנחנו כן. אנחנו ציונים. אנחנו מאמינים במגילת העצמאות. אנחנו מאמינים במדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו מאמינים בשלטון החוק.

בן גוריון עמד שם וקולו לא רעד כשהוא קרא לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על שלום וליטול חלקם בבניין המדינה על יסוד, אזרחות מלאה ושווה הממשלה החדשה החליפה את זה בשרים הצועדים לצלילי השיר שיישרף לכם הכפר.

בן גוריון הקים את צה"ל, הממשלה החדשה מסיתה את חיילי צה"ל נגד מפקדי צה"ל.

המגילה אומרת שהמדינה תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות הממשלה החדשה לא מאמינה בזה, ואנחנו צרכים להתפלל שהיא לא תעלה בלהבות את הר הבית ואת חוצות ירושלים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לפרשת חייל גבעתי שנכנס לכלא הצבאי. הביט היישר לרמטכ"ל כוכבי ואמר:" דומה שאין מונח שאין מושג ושאין תפיסה שמזוהה עם דוד בן גוריון באופן כל כך מובהק כמו הממלכתיות שהפכה לעיתים לשם נרדף להנהגתו של דוד בן גוריון ושמזה עשורים רבים נחקרה, נלמדה והוטמעה עוד ועוד כולל בצה"ל, בין הייתר בהובלתך הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי. צה"ל הוא צבא ממלכתי. צה"ל ימשיך להיות צבא ממלכתי עם שדרת פיקוד ערכית, מקצועית וממלכתית".

בן גוריון לא רק כתב ודיבר על ממלכתיות אלא נקט גם בפעולות, לעתים קשות וכואבות, למען אותה ממלכתיות. החלטות קשות שאפשר לחלוק עליהן גם היום אבל עצם קבלתן הייתה ברוח הממלכתיות".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: