מבזקים

השקעה בצל מיתון: איך מיתון עולמי עשוי להשפיע על תיק ההשקעות

תוכן עניינים

הכלכלה העולמית בהאטה, שוק ההון בירידות ומומחים רבים סבורים שאנחנו בדרך למיתון. מה זה אומר, ומה ניתן לעשות עם ההשקעות שלנו בצל החשש ממשבר?

שילוב של גורמים גלובאליים מהשנים האחרונות הביא אותנו כעת, לקראת סוף 2022, לסף מיתון כלכלי עולמי. לאחר כמעט שני עשורים של צמיחה מואצת ושווקים כלכליים פורחים, התפרצות מגפת הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה, בעיות בשרשראות אספקה, עליית ריביות ואינפלציה משתוללת – הכניסו את הכלכלה העולמית להאטה שלא נראתה כמוה מאז 2009. בין היתר אנחנו עדים למחירים המזנקים בסופר ובתחנת הדלק, לצמיחה איטית בכלכלה וכן לשוק הון שברוב חודשי שנת 2022 שיקף ירידות.

אז איך ניתן להכין את תיק ההשקעות שלנו למה שמסתמן כמיתון? בכתבה זו נסביר בקצרה מהו מיתון ומה השפעתו האפשרית על שוקי ההון; נראה כיצד השפיע המיתון על ההשקעות בעבר; וננסה להבין לאילו אפיקי השקעה צפויים כספי המשקיעים להיות מנותבים בחודשים הקרובים.

מה זה מיתון?

ישנן כמה דרכים להגדיר מיתון כלכלי. כהגדרה כללית, מדובר בתקופה מוגבלת של היחלשות כלכלית, שבה פעילויות מסחר ותעשייה מופחתות משמעותית. ניתן למדוד תקופה כזו בשלוש דרכים. הראשונה, לפי משך הזמן: ירידה בתוצר הלאומי הגולמי (תל"ג) במשך שני רבעונים רצופים. השנייה, לפי עומק הירידות: ירידה של 1.5% בתל"ג, ועלייה של 2% בשיעורי האבטלה לשיעור של 6% לפחות. והשלישית, לפי תעסוקה: ירידה בתעסוקה ב-75% מהתעשיות (חוץ מחקלאות) במדידה חצי-שנתית.

אלה כמובן הגדרות רופפות מעט, וקשה לשים את האצבע בדיוק על הרגע שבו מתחיל המיתון. ואולם כעת אנחנו נמצאים במצב שבו ישנם אינדיקטורים רבים לכך שמיתון מתקרב: האינפלציה עולה ברוב מדינות העולם, סימן לכך שהצריכה תרד. בתגובה, הריבית של הבנקים המרכזיים עולה, סימן לכך שההלוואות מתייקרות והפעילות העסקית מואטת. במקביל מחירי האנרגיה מתייקרים, מה שמאט את כל תנועת הסחורות בעולם. יותר ויותר מקבלי החלטות מאמינים שמיתון נמצא בפתח.

מיתון ושוק ההון

איך מיתון משפיע על שוק ההון? ראשית, בשוק ההון נסחרות מניות של חברות. אותן חברות פועלות בעולם האמיתי – שבו הכלכלה בהאטה. לכן בעלי מניות יראו את הרווח התפעולי נשחק, הכנסות מצטמצמות בסקטורים מסוימים ועלויות מימון גדולות מבעבר.

בנוסף, מחירן של איגרות חוב ממשלתיות נוטה לעלות בתקופות של מיתון, מחירי מטבעות יורדים כי משקיעים לא רוצים להיות מעורבים בשווקים תנודתיים, ומחירי מניות מסוימות גם נמצאים בסכנת ירידה, שכן משקיעים רבים נבהלים מהמצב הבעייתי. כך, אם עד עכשיו חזינו בירידה של מחירי המניות, ייתכן שבמיתון במלוא עוצמתו נהיה עדים לירידות נוספות.

במצב כזה, ובטרם קבלת החלטות הנובעות מבהלה, כדאי מאוד להיעזר באיש מקצוע או בגורם מוסמך כדי להכין את התיק ההשקעות שלך למשבר.. מיתון יכול אף להוות הזדמנות למי שיודע כיצד להשתמש במשאבים שברשותו. כדאי לשקול להיעזר בשירותיהם של בתי השקעות שמומחיותם היא בניהול השקעות מוכוון מטרה שמתחשב בשלל הגורמים שמשפיעים על השוק.

קרדיט תמונה Shutterstock

איך משקיעים בזמן מיתון?

אז מה סביר שתשמעו ממנהל ההשקעות שלכם על השקעות בזמן משבר? כאמור, לא בהכרח צריך לברוח מהשוק, אבל כן רצוי להבין כמה דינמיקות שמתרחשות בעת מיתון בבורסה. להלן כמה אפיקי השקעה שסביר שיהיו פופולריים יותר בעת מיתון.

  1. השקעה סולידית

בזמנים של מיתון רבים מעדיפים לשים את מלוא המיקוד על יציבות של התיק. כך, ניתן לאתר מניות של חברות בסקטורים מסוימים, כאלה שמיתון כלכלי אמור להשפיע עליהן בצורה פחותה. אלה אותם מגזרים שהביקוש להם "חסין" יותר מפני השפעות חיצוניות – בין היתר ניתן לציין חברות תקשורת סלולרית ואחרות; וכן חברות תרופות שהביקוש למוצר שלהן אף פעם לא צונח.

  1. שוק המניות

למרות שמחירי מדדי מניות נוטים לרדת בזמני מיתון, בטווח הארוך ולאור ניסיון עבר הם נוטים לעלות בחזרה לאחר מכן. כך מראים המדדים של הבורסות בעולם לאורך זמן, ולכן בנסיבות מסוימות לא מומלץ להיבהל מהירידה.

  1. אג"ח ממשלתיות

אג"ח ממשלתיות מהוות לרוב השקעה סולידית, על אחת כמה וכמה בעת משבר. הן יכולות להוות חוף מבטחים עבור כספו של מי שלא יכול לעמוד בתנודתיות בשוק, ורוצה להגן על הונו מפניה. התשואות אמנם יירדו יחד עם הביקושים העולים לאג"ח ממשלתיות, אך את ההחזר על ההשקעה כנראה שנקבל, וזאת תחת ההנחה שמדינת ישראל או ארה"ב לא ייעלמו או יהפכו לחדלות פירעון.

  1. זהב

כן, כן. בכל פעם שעולה האפשרות של מיתון, אנחנו נזכרים שהשקעות זה לא רק מניות ואג"ח. השקעה במתכות יקרות (זהב, כסף, נחושת) היוותה לאורך ההיסטוריה מעטפת הגנתית מפני שוק הון משתולל בצל מיתון. הדבר נובע מאמונה שלזהב תמיד יהיה ביקוש – ובאקט הרכישה המשקיע למעשה מוכיח את האמונה הזו. לא צריך ללכת לפורט-נוקס ולרכוש מטיל זהב, אלא אפשר לרכוש ניירות ערך וחוזים עתידיים בשוקי הסחורות.

מתי צפוי לחלוף המיתון?

כעת, לאחר שהצגנו מספר אפשרויות להתמודדות עם השקעות בתקופת מיתון, נשאלת השאלה – מתי הוא יחלוף? מתי נראה את האינפלציה נחלשת, את הריבית מתאפסת ואת שוקי ההון חוזרים לזנק? לאף אחד אין כדור בדולח, אבל כן חשוב לזכור שמיתון חולף. הוא למעשה ממלא תפקיד בהחזרה לאיזון מערכת כלכלית שהגיעה למצב קיצוני. וכשהמיתון יחלוף, כולנו נהיה בציפייה  לקראת הגל הירוק הבא.

 

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

קרדיט תמונה Shutterstock

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: