מבזקים

השרה מיכאלי לנשיא המדינה: "המנע מהארכת התקופה לממשלת נתניהו"

תוכן עניינים

השרה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי פנתה לנשיא המדינה: "הימנע מהארכת התקופה להרכבת ממשלה שנועדה לייצר שינויי חקיקה, המשנים את שיטת הממשל בישראל, עוד בטרם קמה הממשלה"

משה פריאל | י"ב בכסלו תשפ"ג | יום שלישי 6 בדצמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

לדבריה: "ח"כ נתניהו מבקש לפגוע באופן קשה באופייה הדמוקרטי של המדינה ומבלי שהוא יהיה הנושא באחריות, כראש הממשלה, לחקיקתם של חוקים דרקוניים אלה"

יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, פנתה הבוקר בדחיפות לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, בבקשה להיענות בשלילה לבקשתו המסתמנת של ח"כ בנימין נתניהו לקבל הארכת המנדט להרכבת ממשלה בשבועיים נוספים.

במכתבה כותבת השרה לנשיא: "אמש, יום ב', הוגשו ליושב-ראש הכנסת, ח"כ מיקי לוי, חתימותיהם של רוב חברי הכנסת בבקשה להעלות על סדר יומה של הכנסת את הצעתם לבחור יושב-ראש חדש לכנסת ה-25. הצעה זו מגלמת למעשה הסכמות רחבות יותר בין חברי הקואליציה המסתמנת ובראשן – הסכמתן של כל סיעות אלה כי ח"כ בנימין נתניהו יעמוד בראשות הממשלה ה-37. חלק מאותן הסכמות אף באו לידי ביטוי בהסכמים קואליציוניים שנחתמו בין הסיעות השונות לבין סיעת הליכוד.

דא עקא, חרף אותן הסכמות, פרסומים שונים מצביעים על האפשרות כי ח"כ נתניהו יבקש מהנשיא לעשות שימוש בסמכותו החוקתית בהתאם לסעיף 8 לחוק יסוד: הממשלה ולהאריך את המועד להקמת הממשלה ה-37 ב-14 ימים נוספים. לראייתי, בקשה מסתמנת זו היא עוד תכסיס פוליטי מתוחכם מבית היוצר של ראש הממשלה המיועד. בקשה זו, ככל שתבוא, לא נועדה לשם המשך משא ומתן קדחתני בין סיעות הבית ותכליתה האמיתית היא להעביר שינויי חקיקה מרחיקי לכת, המשנים – הלכה למעשה – את שיטת הממשל בישראל ואגב כך מכשירים שחיתות שלטונית, פגיעה בסמכויות בית המשפט וכרסום עמוק באיזונים והבלמים בין רשויות השלטון".

עוד אמרה השרה: "באופן זה, באמצעות חקיקת בזק שתיעשה באותם 14 ימים, מבקש ח"כ נתניהו לפגוע באופן קשה באופייה הדמוקרטי של המדינה ומבלי שהוא יהיה הנושא באחריות, כראש הממשלה, לחקיקתם של חוקים דרקוניים אלה. ממילא, נוכח סד הזמנים האמור, לא יתאפשר כל דיון מהותי – ציבורי ופרלמנטרי – באותן הצעות חוקתיות.

מפאת שיקול דעתו הרחב של הנשיא בסוגיה זו, אני סבורה כי עליו להימנע מכל הארכה של התקופה להרכבת הממשלה מעבר לתקופת 28 הימים שטרם מוצתה. אין לי ספק כי תהיה זו ההחלטה הנכונה ביותר אשר תוכל לסייע, ולו במעט, בשמירה על יסודות המשטר הדמוקרטי בישראל".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: