מבזקים

מחקר: הוכחה רמת דיוק גבוהה בניבוי סרטן אגרסיבי בערמונית

תוכן עניינים

מחקר דרמטי שהוביל אחד האורולוגים הידועים בעולם הוצג בישראל והוכיח רמת דיוק גבוהה בניבוי סרטן אגרסיבי בערמונית

רון אטיאס | א' בטבת תשפ"ג | יום ראשון 25 בדצמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

ד"ר אריק קליין, אחד האורולוגים הידועים בעולם אשר שימש עד לאחרונה כמנהל המחלקה האורולוגית של המרכז הרפואי המוביל קליבלנד קליניק, השתתף כמרצה אורח בכנס השנתי של איגוד האורולוגים הישראלי שהתקיים לאחרונה באילת.

בדיקת ה-IsoPSA | צילום: מדיקל לינק

ד"ר קליין סקר התפתחויות וחידושים בתחום אבחון סרטן הערמונית שהוא הממאירות השכיחה ביותר בקרב גברים והציג תוצאות דרמטיות של מחקר על בדיקת דם חדשה להערכת הסיכון לסרטן אגרסיבי בערמונית הנקראת IsoPSA. המחקר פורסם בכתב העת המדעי לאונקולוגיה אורולוגית (Urologic oncology)

ד"ר קליין, המכהן כמרצה בבית הספר לרפואה של קליבלנד במדינת אוהיו שבארצות הברית, היה החוקר הראשי במחקר שבדק את רמת הדיוק של בדיקת IsoPSA. הוא הציג את תוצאות המחקר שבוצע במהלך 5 שנים ובדק כ – 900 מטופלים עם רמת PSA גבוהה מהנורמה ממספר מרכזים ברחבי ארצות הברית. במחקר הציג תוצאות מרשימות מבחינת רמת דיוק גבוהה לגבי כושר הניבוי של סרטן אגרסיבי בערמונית ובנוסף הפחית מעל 50% מהביופסיות שהיו מבוצעות לולא הבדיקה.

ד"ר קליין הציג טבלה המשווה את ביצועי כל סוגי הבדיקות הקיימות בארצות הברית לקביעת הצורך בביופסיה לערמונית בגלל PSA מוגבר. ההשוואה התבססה על תוצאות מחקרים שבוצעו לכל הבדיקות המבוססות על סמנים ביולוגיים (ביו מרקרים). מהטבלה עלה כי בדיקת IsoPSA מציגה ביצועים העולים על כל הבדיקות האחרות הן בחיזוי קיום ממאירות אגרסיבית בערמונית והן בהפחתה של מספר הביופסיות המיותרות. בהתייחסו לשאלה האם הוא ממליץ למטופלים עם רמת PSA החורגת מהנורמה, לבצע קודם MRI או קודם בדיקת IsoPSA ציין כי במרכז הרפואי קליבלנד קליניק הפרוטוקול שהגדירו משיקולים שונים, הינו קודם ביצוע של בדיקת IsoPSA ורק אם מתקבלת תוצאה המציגה סיכון מוגבר, מבצעים בדיקת MRI שתוכל לסייע בביצוע ביופסיה מוכוונת (ביופסיית פיוג'ן).

בהתייחסו ליתרונות הבדיקה, ציין ד"ר אריק קליין Dr. Eric Klein)) כי מעבר לדיוק ולחסכון בביופסיות, העובדה כי התוצאה המתקבלת הינה בינארית (כן או לא) ולא תוצאה של אחוזי סיכון כמו בבדיקות האחרות, מקלה מאד על הרופאים ועל המטופלים. ד"ר קליין הדגיש בהרצאתו כי אחד היתרונות של בדיקת IsoPSA נובע מהעובדה שהתוצאה של הבדיקה מבוססת על שינוי מבני של חלבון ה-PSA הנגרם מהתפתחות גידול סרטני. זאת לעומת שאר הבדיקות הקיימות המתבססות בין היתר על רמת ה-PSA ולכן במטופלים הנוטלים תרופות להגדלת הערמונית שמורידות באופן מלאכותי את רמת ה-PSA, ניתן להשתמש רק בדיקת ה-IsoPSA.

סרטן הערמונית היא הממאירות השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל ובעולם. על פי נתוני אירגון הבריאות העולמי מדי שנה מתגלים בעולם כ – 1,414,259 חולים חדשים עם סרטן הערמונית וכ- 375,304 גברים מתים מהמחלה. על פי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, במהלך השנה האחרונה התגלו בישראל כ – 2,500 חולים חדשים וכ – 490 גברים נפטרו מהמחלה.

יצוין כי בדיקת הדם IsoPSA, אושרה לאחרונה על ידי משרד הבריאות והיא כבר זמינה בארץ, נכללת בביטוחי הבריאות הפרטיים ובחלק מביטוחי קופות החולים. הבדיקה פותחה על ידי חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית קליבלנד דיאגנוסטיקה אשר נכללת בתיק ההשקעות של חברת מרחביה אחזקות הישראלית. הבדיקה משווקת בלעדית בישראל על ידי מדיקל לינק מקבוצת בייבי לינק. להזמנת הבדיקה, ניתן להתקשר למוקד הטלפוני המאויש 24/7 לטלפון שמספרו 5901* או להיכנס לאתר לכתובת הבאה:

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: