מבזקים

חוק יסוד הממשלה התקבל בקריאה שלישית

תוכן עניינים

חוק יסוד הממשלה יאפשר ליו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי לכהן כשר וחוק בצלאל סמוטריץ יאפשר מינוי שרים נוספים במשרדי ממשלה

משה פריאל | ג' בטבת תשפ"ג | יום שלישי 27 בדצמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

אחרי ליל שימורים שעברו הלילה חברי הכנסת חלקם מתורגלים מתקופת צפייה לילית במשחקי המונדיאל, עבר היום (ג) בבוקר בשעה טובה חוק דרעי סמוטריץ שיאפשר ליו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי לכהן כשר חרף הרשעתו בפלילים וליו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון.

למעשה מדובר בחוק אחד חוק דרעי וחוק סמוטריץ שהוגדרו כתיקון לחוק יסוד הממשלה שקובע תיקונים לשני סעיפים שונים האחד שמאפשר לח"כ דרעי לכהן כשר הבריאות והפנים, על בסיס הקביעה שעבירת קלון תתקיים רק למי שהיה מאסר בפועל ולא על תנאי.

החוק השני שעבר חוק סמוטריץ היא זו שתאפשר מינוי שרים נוספים במשרדי ממשלה, כך שח"כ בצלאל  סמוטריץ יוכל לשמש כשר נוסף במשרד הביטחון, עם סמכויות על המנהל האזרחי ומשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

במהלך כל ליל השמורים עשו חברי האופוזיציה העתידים פיליבסטר נגד החוקים.

שר הביטחון בני גנץ בנאום ארוך אמר: "בהמשך לאישור שלי ושל רה"מ, דיבר הרמטכ"ל עם רה"מ המיועד ח"כ נתניהו וביקש להעביר את הבעיות המסתמנות במערכת ההפעלה של הצבא. הסלמה כזו, נוכח הפיצול המסתמן וחוסר הניהול הקוהרנטי היא דבר צפוי לחלוטין שיקרה פה במדינת ישראל. דם עלול להישפך, חבל שאנחנו לא שמים לב לזה, עוד יותר חבל שנשלם את המחיר הזה".

בדבריו המלאים אמר: "חלקכם אולי יודעים כמה דברים על השירות הצבאי שלי, שירתי כמה שנים, ועשיתי כמה תפקידים אבל אני רוצה לספר ולחלוק אתכם בגילוי לב על אירוע שקרה כשנה טרום גיוסי.

כמו שאתם יודעים השבוע פורסם את סיפור גמילתי מעישון. הציגו את זה כגילוי משמעותי, שבני גנץ נגמל ממשהו, זה היה סיגריות, ודרך אגב אני ממליץ מאד על כך. אז אני ברוח הגילוי הזה החלטתי שאתן כאן עוד גילוי.

אני עשיתי מבחנים לקורס טיס, ושם נתנו לנו לפרק מכונה ולהרכיב אותה מחדש. אני פירקתי את המכונה, והרכבתי אותה מחדש, ואני מסתכל יש שם שניים-שלושה חלקים שאין לי מושג מאיפה הם יצאו ולאן הם צריכים לחזור. כמובן שטייס לא הייתי. וזה בדיוק הזכיר לי את מערכת הפירוק שנעשית בהקמת הממשלה הנוכחית. לוקחים מכונה שלמה, מוציאים ממנה כמה חלקים, אחר כך מנסים להחזיר, ויישארו בסוף עם חלקים בצד לא קשורים, לא מחוברים ומכונה לא עובדת.

אנחנו השמענו את דעתנו על הפירוק של המשרדים האלו בדיונים בוועדה, ובהמשך לאישור שלי ושל רה"מ, דיבר הרמטכ"ל עם רה"מ המיועד ח"כ נתניהו וביקש להעביר את הבעיות המסתמנות במערכת ההפעלה של הצבא, נוכח ההחלטות שהתקבלו ופורסמו עד עכשיו, ושם נאמר – שלא יהיו שום שינויים לפני שנשמע את העמדה המקצועית, אבל הנה אנחנו בבוקרו של יום זה, הולכים להצביע על "השינויים שלא יקרו לפני שישמעו את העמדה".

אז אני חייב להעביר פה לבית הזה שדברים פה נעשים כלאחר יד. התלונות על הדברים האלה נשמעים כלאחר יד והמציאות שאנחנו נפגוש תהיה מציאות קשה של פירוק שרשרת הפיקוד, של פגיעה בכושר התפקוד של מערכת הביטחון שלנו, לא כזו שתהיה לה הפרעה פנימית בתוך המערכת אלא כזו שתהיה לה השפעה על חיינו פה ועל ההתדרדרות הביטחונית.

מתוך התנאים המסתמנים, אני כבר הנחיתי את צה"ל להיערך להסלמות האפשריות, ביקשתי בסעיף האחרון של ההנחיה המדינית הזו, להביא את הדבר לעדכונו של השר הנכנס וזה חלק מהתיק חפיפה שלי, כי אני חושב שהסלמה כזו, נוכח הפיצול המסתמן וחוסר הניהול הקוהרנטי היא דבר צפוי לחלוטין שיקרה פה במדינת ישראל. דם עלול להישפך, חבל שאנחנו לא שמים לב לזה, עוד יותר חבל שנשלם את המחיר הזה".

ואילו ד"ר שלמה קרעי בנאומו הגיב בביקורת קשה ונוקבת: "אלו שכמעט ומכרו את המדינה לאחים המוסלמים, שחילקו כספים קואליציוניים וג'ובים לכל המקורבים, שניסו להעביר כאן חוקים אנטי דמוקרטיים כמו הגבלת כהונה, ביטול חזקת חפות של נאשם ופגיעה בזכות לבחור ולהיבחר, ממשלת מיעוט שתיתפזר רק ברוב של 80 חברי כנסת, סתימת פיות ברשתות, דריסת אופוזיציה שלא היתה כדוגמתה, הסכם כניעה מול חיזבאללה תוך רמיסת הכנסת. אותם אלו יבואו עכשיו, יצקצקו בלשונם הצבועה, ירימו גבות לשמים, יעקמו מולנו את פרצופם ויטיפו לנו מוסר?? אז שיצקצקו. שירימו גבה. שיעקמו. לא נמנע מהם לעשות צחוק מעצמם. אבל זה גם לא ימנע מאיתנו לפעול למען מדינת ישראל כפי שהציבור דרש בקלפי וכפי שאנו מוצאים לנכון. עם עלות השחר בע"ה נאשר כאן את התשתית להקמת הממשלה ונביא את מדינת ישראל לשחר של יום חדש.

חוק האחרון שנשאר להעביר אותו הוא חוק בן גביר שפוצל הלילה לשניים מתוך הנחה שבית משפט העליון עשוי לפסול אותו. לפיכך הוא פוצל בצורה הבאה שהחלקים היותר קשים להעברה כמו כפיפות המפכ"ל לשר לביטחון לאומי לא יוכנסו לפי שעה ויישארו בחוץ ככול הנראה עד יום רביעי בבוקר.

היום בשעות הבוקר המוקדמות לאחר לילה של דיונים מרתונים. נערכה ההצבעה. ובסיומה הכריז יו"ר הכנסת הזמני ח"כ יריב לוין: "בעד 63 נגד 55 אין נמנעים לפיכך אני קובע שחוק יסוד הממשלה תיקון מספר 11 התקבל בקריאה שלישית".

בתוך כך הודיע יו"ר הכנסת הזמני יריב לוין כי יתפטר מתפקידו ההתפטרות תיכנס לתוקף לאחר 48 שעות. ובכך מכוון ומצפה לוין את דרכו למשרד המשפטים.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: