מבזקים

תוקפן של תקנות שעת חירום ביהודה ושומרון יוארכו בחמש שנים

תוכן עניינים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום, יהודה והשומרון. 58 חברי כנסת תמכו בהצעה לעומת 13 חברי כנסת שהתנגדו, והיא תועבר לוועדת החוץ והביטחון להכנתה לקריאה שנייה ושלישית

משה פריאל | י״ז בטבת ה׳תשפ״ג | יום שלישי 10 בינואר 2023 | מערכת ישראל ניוז

שר המשפטים יריב לוין, הציג את הצעת החוק: "אפשר לקרוא לחוק הזה – החוק לפיזור הכנסת ה-24. זאת הצעת החוק הממשלתית הראשונה שאנחנו מביאים והיא מצביעה על ההבדל בין הממשלה שהיתה כאן קודם, ושנשענה על תמיכה של מפלגה אחת לפחות שרצתה לפגוע במפעל ההתיישבות ביו"ש".

עוד אמר השר: "בממשלה הזאת הדברים אחרים – חזרנו לאמונה בזכותנו על ארץ ישראל כולה, וחזרנו לחזק את ההתיישבות. בממשלה הזאת אין קושי לגייס את הרוב הדרוש להעברת ההצעה".

מוצע להאריך בחמש שנים נוספות את תוקפן של התקנות. ההסדרים הכלולים בתקנות נוגעים בעיקרם לסמכויות השיפוט של בתי המשפט בישראל כלפי ישראלים שעברו עבירות באזור יהודה ושומרון או בשטחי הרשות הפלסטינית, לסמכויות הרשויות בישראל לבצע בישראל עונשים ומעצרים שהוטלו על ידי השלטונות הצבאיים באזור, וכן לאפשרות לבצע באזור צווים ועונשים שהוטלו בישראל על תושב האזור.

התקנות מחילות באופן פרסונלי חוקים ישראליים על ישראלים המתגוררים באזור, והן נועדו להסדיר את מכלול מתן העזרה המשפטית בין ישראל לבין הגורמים המוסמכים ברשות הפלסטינית.

ביום א' בתמוז התשפ"ב, 30 ביוני 2022, התקבל חוק התפזרות הכנסת העשרים וארבע ומימון מפלגות, התשפ"ב-2022. משכך, בהתאם להוראת סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, הוארך תוקפן של התקנות עד תום שלושת החודשים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת, כלומר עד יום כ"ד בשבט התשפ"ג 15 בפברואר 2023.

קיום התקנות חיוני להמשך היחסים המשפטיים שבין ישראל לבין האזור והרשות הפלסטינית, ולפיכך מוצע להאריך את תוקפן בחמש שנים נוספות, עד יום י"ח בשבט התשפ"ח, 15 בפברואר 2028.

ח"כ גדעון סער: "אנחנו נתמוך בחוק. מה שקרה בקדנציה הקודמת היה לא נכון מצד האופוזיציה שפעלה בניגוד לאינטרס הלאומי כשהפילה את החוק. אנחנו אופוזיציה לממשלה אבל לא אופוזיציה למדינה ולאינטרסים החיוניים שלה".

ח"כ גלעד קריב: הפעם לא נוכל לתמוך בתקנות. נתניהו הוא מנהיג חלש שהפיל עצמו בשבי הקיצוניים. אין חלקנו עם הממשלה הרעה הזאת".

ח"כ עאידה תומא סלימן: "החוק הזה מטרתו להנציח את הכיבוש בשטחים הפלסטינים ולבסס משטר אפרטהייד ומשטר קולוניאליסטי בשטחים הכבושים. נגמרה כבר שעת החירום והכיבוש ממשיך עד היום".

צילום: דוברות הכנסת נועם מושקוביץ'

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: