מבזקים

ניכור הורי: אימא אמרה, אבא אמר

תוכן עניינים

בואו נדבר על תופעה שלא כולם מכירים אותה ולא כולם מדברים עליה ובטח לא בתקשורת המיינסטרים, מכל מיני סיבות שיפורטו בהמשך. ויש גם עדות אחת מיני רבים, עדות מצמררת והיא משלנו. אם כן מהי התופעה, מה היקפה, מדוע היא קורית והאם אפשר לטפל בה? הכל בכתבה הבאה

רות קרייתי | כ״ד בטבת ה׳תשפ״ג | יום שלישי 17 בינואר 2023 | מערכת ישראל ניוז

אחת התופעות הקשות והקיצוניות במסגרת המשפחתית היא ניכור הורי שקורה בדרך כלל על רקע פרידה בין ההורים. הורה מנכר ולא חשוב כרגע אם מדובר באם, או האב להמחשה, מסית באופן שיטתי את הילדים נגד ההורה השני וגורם להם להתרחק ולוותר על הקשר עם ההורה השני.

במצבים קיצוניים ביותר ניכור הורי גורם לילדים למחוק מחייהם לחלוטין את כל העבר עם ההורה המנוכר. מדובר בתופעה מאוד מוכרת בספרות המשפטית אשר עבר קראנו לה "בחירת צד".

ישנם אנשים שנמצאים באמצע שנות חייהם שמאז שהוריהם התגרשו ועד ליום זה, הם אינם מדברים עם אימא, או עם אבא. אם בעבר לא נמצאו פתרונות לתופעה, כיום טוענים אנשי מקצוע ומגשרים כי התופעה נמצאת תחת זכוכית מגדלת, מלווה במחקרים ובעיסוק 24/7 סביב התחום במערכת המשפט. ישנם הצעות פרקטיות ושיטות עבודה להתמודד עם התופעה, אך על פניו נראה כי הפתרון שכביכול נמצא בהישג יד, אינו מיושם בשטח.

ניכור הורי | יח"צ חו"ל

ילד מתבגר, ילד מתנכר

ניכור הורי זו תופעה בה ילד מתנכר לאחד מהוריו ואיש אינו יודע במדויק מה היקפה מדובר בתופעה שקוראת "לרוב על רקע פרידה של ההורים, או גירושין", אומר אלעד כהן, עובד סוציאלי בעברו וכיום מטפל אישי ומגשר "הדבר קורה לרוב ללא הצדקה כתוצאה ישירה של הסתה אגרסיבית מאחד ההורים. נוצר מצב בו הורה אחד הוא אהוב וההורה האחר דחוי, מנוכר ולפעמים גם שנוא. הילד יצמצם כל קשר וכל מגע עם ההורה הזה. הילד שמתנכר מצדיק את התנהגותו בטיעונים שהם למעשה דברים ששמע מההורה המנכר. ההורה הדחוי יסבול מאדישות של הילד המתנכר שגם יסרב בכל תוקף לכל ניסיון לחידוש הקשר ביניהם, לעיתים עד כדי ניתוק קשר מהמשפחה המורחבת של ההורה הדחוי.

מדובר באחת התופעות הקשות ביותר בתיקי גירושין ועל מנת לפתור זאת, כדאי מאוד להיעזר באיש מקצוע מומחה בתחום". האם נובע הדבר מייצר של נקמה? אלעד: "לעיתים מלחמות קשות שמנוהלות בין ההורים בבית משפט בנוגע למשמורת ילדים, עובר על גבם של ילדים אלו, תוך התעלמות לחלוטין מטובת הילדים וצרכיהם בטווח הארוך והקצר גם יחד". ואיך מגיב בית המשפט לנוכח מריבות קשות בין ההורים? "בית המשפט רואה לנגד עיניו את טובתו של הילד בלבד. מריבות בין ההורים הן לא הדבר המכריע בהחלטה של שופט". החלטה של שופט בהקשר זה, גם אם ניכור יכול להוביל לא פעם לנזק משמעותי לילדים, עד כדי כך שיידרשו לטיפול נפשי ממושך? "בהקשר זה, נודעת חשיבות לניסיון להביא את העניין לידי פתרון בהקדם, שכן הימשכות מצב זה תקשה על הגעה לפתרון בעתיד".

באיזה פעולות יכול לנקוט הורה שנתקל בניכור? "במקרה של ניכור הורי ניתן לפנות לבית משפט לענייני משפחה, או לבית הדין הרבני ולהטיל קנס כספי על ההורה המנכר, בגין הפרת חלוקת זמני השהייה נוכח הניכור ההורי. כמובן שאין בפיצוי הכספי כדי לתקן את הנזק שנגרם לקשר, אך לעיתים יש בקביעתו גורם מרתיע להורה המנכר. כמובן שניתן גם לבקש להפחית, או לבטל את המזונות בשל הניכור ההורי. בשורה ארוכה של פסקי דין גם בבית משפט לענייני משפחה וגם בבית הדין הרבני, הוטל פיצוי כספי משמעותי בגין הפרת זמני השהייה, גם אם זה באופן חד פעמי. כמו כן הוטלו קנסות ופיצויים על התנהלות מנכרת לאורך זמן. במקרים חמורים בית משפט אף העביר את המשמורת על הילד מההורה המנכר להורה המנוכר".

הפרד ומשול | יח"צ חו"ל

הפרד ומשול

הפתרונות יפים הם על הנייר החתום, אך לא תמיד היא המציאות היום יומית בה נתקלים הורים מנוכרים. ר' (שמו שמור במערכת) הוא אילתי משלנו, שנעתר לספר על מסכת הייסורים שהם מנת חלקו מידי יום ביומו, מזה שנים רבות. "ישנם מקרים בהם יש הצדקה להורה שגורם לניתוק, כי האבא או אימא באים כרצונם ונעלמים לתקופות ארוכות מחיי ילדיהם. אך במקרים רבים אין שום סיבה או הצדקה לנתק את הילד מההורה שלו. אני לא יודע לשים את האצבע על משהו ספציפי, ויש הרבה הורים שסובלים מאוד מנתק בעקבות הניכור וההסתה של ההורה השני".

ר' נשוי בפעם השנייה, אב ל- 2 ילדים משתי נשותיו, סובל מניכור של בנו מנשואיו הראשונים. "עד היום אני לא יודע מה עשיתי לה. היא עושה הכל כדי להפריד ביני לבן בני מיום היוולדו". ההתחלה של ר' וגרושתו לא רמזה כהוא זה על הבאות. "הכרתי מישהי, היינו שנתיים ביחד, התחתנו והבאנו ילד מקסים לעולם. מכיוון שהיא במקור לא מאילת, היא רצתה להיות בקרבת הוריה וביקשה ללדת בבאר שבע. הלכתי איתה לאן שרצתה והסכמתי לכל דבריה. את הברית ערכנו שבוע אחרי הלידה והיא הודיעה לי שעד להודעה חדשה, היא לא חוזרת לאילת. היא קיבלה החלטה באופן חד צדדי בלי להתייעץ איתי, פשוט הנחיתה את זה עלי. כל הניסיונות שלי לדבר על ליבה 'תחזרי ונדבר', הרי יש פה עוד צד וזה אני ואת הילד עשינו ביחד, אך היא סירבה לחזור הביתה. חודש אחרי הלידה אני מקבל למקום העבודה, מכתב תביעת ענק לבקשת גירושין, מזונות ומשמורת.

נפגעתי עד עמקי נשמתי מהבחירה החד צדדית. זה בום שפתאום אתה מגלה שבן אדם לא רוצה אותך. באנו לגדול כמשפחה וברגע שזה גודל, הכל נגדע. בחודש הזה הבנתי לאן זה הולך. סגרנו בינינו החלטות לפני הלידה. סגרנו שבנובמבר היא יולדת ליד הוריה ובדצמבר אני לוקח חופש במשך חודש ימים ומנצל את הימים האלה להיות איתה בבית שלנו. לעזור לה עם הילד. זה היה התכנון לפני הלידה והיא הסכימה".
בחודש דצמבר לקח ר' חופש מעבודתו כפי שתוכנן ביניהם ונסע לבקר את אשתו שהתגוררה כעת בבית הוריה יחד עם ילדם המשותף שזה עתה נולד. "גרושתי דאגה להגיד לי שהיא מאוד מקווה שאני לא אפול על ההורים שלה חודש ימים. נדהמתי מהבקשה ועניתי לה שאני לא פרזיט שמתכונן ליפול על אף אחד. באתי לבקר אותם בדרך, כי אני נוסע להורים שלי. פה הבנתי שזהה הולך לכיוון לא טוב. עוד התנהגויות גרמו לי להבין שהיא לא מתכוננת לחזור לאית והיא גם אמרה זאת בפירוש, שהיא תחזור לאילת מתי שהיא רוצה ואני אחכה לה פה. חודש, חודשיים שלושה כמה זמן שייקח. לא הסכמתי לזה, יש גבול. בחודש חופש מהעבודה, הייתי מגיע לבקר את בני והם היו מקציבים לי רבע שעה. בכל פעם שהגעתי, הוא ישן ובנוסף הייתי צריך לתאם את ההגעה שלי 24 שעות מראש וגם את השעות. כשהילד היה בן חודש, היא הפתיעה אותי במכתב תביעה לגירושין, מזונות ומשמורת".

הפרת הסכמים | יח"צ חו"ל

הפרת הסכמים והסדרי ראיה

אם חשבתם שמסכת התלאות של ר' הסתיימו, הן רק התחילו. סחרור מטורף בבתי משפט, האשמות "חשוב לציין האשמות שווא" הוא אומר, ומרוץ אחר מפגשים חפוזים בחסות החוק, בתי משפט ומשרד הרווחה, לשם הוטל ר' בעל כורחו. "אחרי שהתגרשנו ועד היום כשהילד בן 13 היא מנסה למנוע ממני להיפגש עם בני. היא הגישה נגדי תלונות שווא, אמרה שאני אלים מאיים עליה ועוקב אחריה ושהיא מרגישה מאוימת. ברגע זה שאישה אומרת שהיא מאוימת, זה כבר צו הרחקה ל- 10 ימים. במשטרה ולא שאלו אותי, בגלל שאני איש מאיים ומסוכן. זה השם שהיא הוציאה עלי. נתנו לי לראות את הילד במרכז קשר ברווחה בפגישה שנערכת עם מאבטח חמוש, עובדת סוציאלית ואני עם הילד.

כך, מגיל 3 חודשים ראיתי אותו במשך 45 דקות ומאוחר יותר הפגישות נעשו למשך 3 שעות בימי שבת, בתנאי שאימי תהיה נוכחת. הוריי אינם גרים באילת, ולמרות זאת הם הגיעו כל סופ"ש לאילת כדי שאני אוכל לראות את הבן שלי בין השעות 9:00 בבוקר ל- 12:00 בצהרים. אחרי תזכירים של הרווחה התחלתי לקבל מפגשים תכופים יותר עם הבן, פעמים בשבוע וכל שבת שניה". כשהגיע בנו של ר' לגיל שנתיים הוא תבע בקשה להרחבה וגרושתו התנגדה. "התהליך התחיל שוב מאפס ובסופו קיבלתי הסדרי ראיה חדשים, לינה בליל שישי ושבת. כשהילד הגיע לגיל 7 הורחבו הסדרי ראיה ללילה באמצע השבוע ושישי עד ראשון. ניתנה לי האפשרות לקחת את הבן מיום חמישי, במידה ואני עולה למרכז. קיבלתי לינה וחצי בחגים, וגם 12 יום בחודש יולי ו- 12 יום באוגוסט. הילד גדל והתחיל להתנכר אלי. קיבלתי ריקושטים מהילד שהיא מסיתה אותו נגדי. היא הפיצה עלי שמועות בעיר שיש לי ילד מחוץ לנשואים ושאני אלים. כשהילד הגיע לגיל 10 הכל התהפך. בעקבות סכסוך בינו לבין אחיו הקטן (בן 3) מנשואיי השניים, גרושתי התלוננה במשטרה שהכיתי את הילד. נחקרתי במשטרה שם הסברתי שזאת אשמת שווא. שוחררתי בערבות, נפתח נגדי תיק ומאז נלקחו ממני הלינות. כל הסדרי השהיה התחילו מהתחלה. חזרנו למפגשים עם הילד בתנאי שאמו תהיה בסביבה וחל עלי איסור להביא אותו אלי הביתה.

היא הסיתה את הילד נגדי וכל הבקשות שלי שהיו בהתייעצות עם עו"ד, להחזיר את הלינה והגשת תביעה חדשה לא צלחו. חיכיתי שנה לסגירת התיק שלא היה בו כלום ופניתי לבית המשפט להחזיר את הסדרי הלינה שנלקחו ממני בעקבות אירוע שלא היה. עד היום היא מסרבת לאפשר לי הסדרי לינה וטוענת שהילד לא רוצה. מצב כזה מגיע מנרקיסיזם ואגואיזם של ההורה המנכר, כדי שאני, ההורה השני לא יתחלק איתה בילד. הכל מקנאה ונקמנות ולא אכפת לה שזה פוגע בילד. אני רואה בזה ההתנהגות של נקמה למרות שהיא שברה את הנשואים שלנו, פשוט קמה ועזבה. ערערתי למחוזי ומאותו שבוע הוא הפסיק לבוא אלי לגמרי. הוא החליט שהוא לא מגיע אלי יותר. התנתק לגמרי ממני ומכל משפחתי".

איך פועל משרד הרווחה בעניינים סבוכים כאלו? זאת לעולם לא נדע, שכן, מדובר בתיקי משפחה ויש בהם עניינים של בתי משפט והם כידוע אינם פתוחים לפרסום ציבורי. כל שנותר לנו לקוות כי ביום מן הימים יבינו שני ההורים שטובת הילד האמיתית היא להיות בקשר עם שני הוריו הביולוגים למען בריאותו הנפשית והגופנית.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: