מבזקים

תמונת מצב לאחר הנוקאאוט שהנחית בג"ץ על הממשלה

תוכן עניינים

בקרב האיתנים שבו נאבקים המערכת הפוליטית, מול מערכת המשפט חטפה הממשלה תבוסה משמעותית מאוד שתקרין ללא ספק על המשך יציבות הממשלה

אלי ששון | כ״ו בטבת ה׳תשפ״ג | יום חמישי 19 בינואר 2023 | מערכת ישראל ניוז

המערכת הפוליטית יצאה בתרועה רמה כשהחליטה לבצע הפיכה משפטית/שלטונית מול מערכת המשפט באמצעות מרתון חקיקות, לנטרול השפעת בג"ץ על השלטון ובלימת מהלכים שלטוניים באמצעות פסיקות שמנעו חופש פעולה מהממשלה בקבלת החלטות שאינן מקובלות על הצד הפוליטי השני ועל מערכת המשפט. הן מבחינה פוליטית והן מבחינה חוקתית/משפטית.

כותרת בעיתון הדרך

ביבי מגיע לביתו של דרעי

ההמון הזועם התאסף מחוץ לביתו של דרעי

הממשלה והכנסת החלו בכל הכח לממש את מה שהתחייבו לעשות, אך התמקדו בשלב הראשון במספר מצומצם של נושאים, כאשר בנושא החשוב והנפיץ ביותר לא טיפלו.

למרות שכל זב חוטם ידע שנושא דרעי הוא הדבר הבוער ביותר שמהווה סכנה להמשך שליטת הממשלה וידוע היה שזה יגיע בהמשך ויגרום לטלטלה שלטונית. זה קרה לכאורה כי פשוט נרדמו בשמירה בחקיקת פסגת ההתגברות ופסיקת הסבירות.

לגבי הפסיקה, אין ספק שהחלטת בג"ץ תיושם במלואה כי פסיקת בית משפט חייבים למלא בכל מקרה ודרעי יימצא את עצמו בכל מקרה בחוץ, הן אם יתפטר והן אם יפוטר. זה ייקרא לדעתי עד יום שני הקרוב.

מה הלאה?

הממשלה כרגע משולה לנשר שחטף פגיעה ישירה בכנף ואין לדעת אם הנשר הזה יצליח להמשיך לעוף או שמה יקורקע לצרכי תחזוקה ותיקון כנף. ניסיון למצא סידור לדרעי כראש ממשלה חליפי לא יצלח כי זה בעייתי מבחינה משפטית, אלא אם הממשלה תתפטר, או לכאורה תופל ותורכב מחדש.

ממשלה ללא דרעי שהוא הדבק שמחזיק אותה עקב ניסיונו הרב והמתינות שלו, כוחו האלקטוראלי וההישענות הטוטאלית של נתניהו עליו כאחראי הבוגר וכגורם שמחזיק את הממשלה, שונה לחלוטין באשר לממשלה ללא דרעי.

מה יכולה לפעול כעת הממשלה?

הממשלה שכרגע משולה לכאורה לפר שמדמם בזירה באופן מטאפורי כמובן, מהחרבות שננעצו בה, יכולה או להתפרע ולהתעמת לכאורה עם המטדור, אך בכך היא מסתכנת באיבוד כוחה לחלוטין, או לסגת מהמאבק לכאורה מאבק אבוד יש לציין, ולהגיע להבנות.

מה צפוי במישור הפוליטי/שילטוני?

לאחר המכה האנושה שחטפה הממשלה מתברר כי זה לא מספיק שרוב העם בוחר בך מאחר והכח עדיין נמצא בידי מערכת המשפט. כמו כן אם יש רוב מוחלט למדיניות הצד המנצח, אין בכך ערובה לממשש זאת באופן שלטוני. האירוע שקרה אמש יגביר ללא ספק את מהלכי האופוזיציה ללחוץ בכל הכח על הדוושה כשהם נעזרים בכל מי שיכול לסייע, כולל בכירים במערכת המשפט בעבר.

הדבר יכול להביא להתעצמות ההפגנות והתרחבותם והקריאות למרי, כאוס, ועוד מעשים כאלה שיכולים לגרום כביכול לאנרכיה, ומזה יש להיזהר מאוד מאוד. אולי עימותים בן הצדדים מה עוד שהנושא העדתי ויש מי שירכבו עליו לאור פסילת דרעי, יכנס גם לתמונה.

האם הממשלה תוכל להמשיך לשלוט?

הממשלה ללא דרעי, שהוא הדמות הפוליטית המשמעותית ביותר בממשלה אחרי נתניהו משולה לכיסא רעוע עם 3 רגליים ותתקשה לתפקד. לכן לא מן הנמנע שהדרך לתיקון המצב יעבור באופציה להתפטרות הממשלה והרכבתה מחדש, עם חקיקה למינוי דרעי כרזרבי, או לבחירות נוספות שבה הימין יוכל להגביר את כוחו.
לגבי המשך החקיקה נגד מערכת המשפט, אני צופה שבנושא הזה הממשלה תוריד הילוך בהקדם כי לא תהיה לה ברירה (מה שיכול להשאיר את המצב על כנו.

לסיכום

הממשלה של האתמול לא תהיה דומה בכלל לממשלת המחר והיא תתנהל בדרך אחרת, מתונה יותר ומסורסת כביכול עוד יותר, כשאני לא פוסל את האופציה לאחר הרחקתו של דרעי אם יקרה, שנתניהו יפנה או יקבל פניה לצרף את גנץ ומפלגתו, כדי לקבל לגיטימציה מהשמאל להמשך השילטון. כי לשלוט רק עם הימין הפחות מתון, זה לא בדיוק החלום של נתניהו.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: