מבזקים

הקהילה היהודית בפורטו: כך בוטל החוק הספרדי

תוכן עניינים

הקהילה היהודית בפורטו הודיעה על סיום פרשת הדרכונים ומפרסמת ספר הסוקר את מבצע דלת פתוחה שהוביל לביטולו של החוק הספרדי

אהרון קלפה | כ״ו בטבת ה׳תשפ״ג | יום חמישי 19 בינואר 2023 | מערכת ישראל ניוז

מאה שנה לאחר היווסדה בשנת 1923, מפרסמת הקהילה היהודית בפורטו ספר המתאר את ההיסטוריה והרקע לרדיפה האנטישמית של חבריה וראשיה. הספר נשלח בימים אלה לממשלות, ארגונים על-לאומיים, אוניברסיטאות וספריות ברחבי העולם.

שיאו של הספר עוסק בפרשייה האחרונה שהתפוצצה עם מעצרו של רב הקהילה, דניאל ליטבק, בחודש מרץ בשנה שעברה, במה שנודע בתקשורת כפרשיית הדרכונים.

"המהלך שיזמו בשנה שעברה הרשויות הפורטוגליות מת לפני לידתו, ובמוקדם או במאוחר הוא ייבחן בחקירה בינלאומית", נמסר מהקהילה. "הקהילה היהודית בפורטו מכריזה רשמית על סיום המהלך המצער שהתאפשר רק כתוצאה משחיתות גדולה של המדינה ודורשת ועדת חקירה בינלאומית של הפרשה".

"בית הכנסת, המוזיאון היהודי והבית של נכדתו של דרייפוס הפורטוגלי נרמסו ברגל גסה. רב הקהילה הושפל בפני העולם כולו, על סמך גינויים אנונימיים שהאשימו אותו בשחיתות ובסיוע לא חוקי למיליארדרים שכלל לא הכיר, בשליטה במשרדי רישום שמעולם לא ביקר בהם, ובביצוע גניבות בלתי אפשריות מבחינה טכנית. בית המשפט הגבוה לצדק כבר הצהיר שהחשדות התבססו על כלום, ובכל זאת איש לא התנצל בפני הקהילה", אמר נשיא הקהילה, גבריאל סנדרוביץ׳.

הספר שכותרתו אלפיים שנה לקהילה היהודית של פורטו, הכרונולוגיה של 1923-2023, מתאר את מבצע דלת פתוחה, שלטענת הקהילה, תוכנן על ידי פקידי המדינה הפורטוגלית, תוך ערבוב סמכויות ביצועיות, חקיקתיות, שיפוטיות ותקשורתיות שביקשו להרוס את החוק הספרדי, לעצור את הזרם הגדול של אזרחי ישראל היהודים, שהיו זכאים לאזרחות פורטוגלית מתוקף החוק שביקש לתקן עוול היסטורי.

עוול שנגרם למגורשי וגולי ספרד ופורטוגל ואושר בשנים 2013 ו-2015. מבצע דלת פתוחה ביקש להכתים את שמם של יהודים עשירים ממוצא פורטוגלי והציג אותם כחשודים בקבלת אזרחות פורטוגלית שלא כחוק, ולהשמיץ את הקהילה היהודית החזקה היחידה בפורטוגל. עמודים 28-47 בספר סוקרים בהרחבה את התרחשויות הסוערות מהשנה האחרונה.

הכרונולוגיה מתארת בפרוטרוט את ההתרחשויות מהחודשים האחרונים, "שההיסטוריה חזרה וראתה: איחוד סמכויות המדינה נגד פקידי הקהילה היהודית, רדיפת המוטבים של עם ישראל, הפצה המונית של מיתוסים אנטישמיים עתיקים, קישור בין יהודים לכסף ותחבולות, טקטיקות אינקוויזיטוריות על ידי ה"כמורה" חדשה, מסע השמצה שנמשך ללא הפסקה במשך חודשים, גיוס דעת קהל בכל האמצעים האפשריים, כולל שימוש בעבריינים לצורך הפללתן של מטרות מוגדרות מראש, וביטול מוחלט של כל עשייה חיובית של הקהילה היהודית", נכתב בספר.

סנדרוביץ' הוסיף ואמר כי הקהילה לא תחכה עשור עד שהכל יישכח. "החקירה נמשכת כבר שנה. המזוודות הידועות היחידות שהיו מלאות במזומנים בתקופה זו נמסרו לסוציאליסטים בפרלמנט האירופי לטובת מדינות ערביות ומוסלמיות מסוימות, מעין עניין פלסטיני שככל הנראה כרוך בנזקים לקהילות היהודיות והישראליות ובמימון למפלגות לאומיות", הוא מאשים.

מהקהילה נמסר עוד כי, "למרות שרק 5% מהמועמדים האפשריים הצליחו לקבל אזרחות פורטוגלית באמצעות החוק הספרדי, השם מבצע דלת פתוחה מעיד על החשש משיטפון של יהודים במדינה״.

באקלים האלים שנוצר, פרסמה לפני מספר חודשים ממשלת פורטוגל תקנה שנכנסה לתוקף בתחילת ספטמבר השנה והרסה מבחינה מעשית את החוק הספרדי.

הספר מבצע תרגום אישי של התקנה החדשה, עם הקטע המזעזע ביותר מתוכה: "הראה לנו את העדות בת חמש מאות השנים שאחד מ-524,288 הסבים והסבתות השביעיים שלכם השאיר לדורות הבאים לפני שמת מצער מכך שהיה עד לחורבן הבניין שבו התגוררו, הרובע היהודי כולו ובית הקברות היהודי הקדוש שבו נחו אבותיהם", נכתב בתקנה שפרסמה המדינה בחודש יוני 2022.

התמונה: הקהילה היהודית בפורטו | צילום: CIP/JCP

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: