מבזקים

ח"כ אריאל קלנר: "הטיה פוליטית וסתימת פיות באקדמיה"

תוכן עניינים

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב: "לא יתכן שאוניברסיטאות יציגו רק צד אחד של המפה". רקטור האונ' העברית: "באוניברסיטאות אין ולא היתה סתימת פיות"

משה פריאל | י׳ בשבט ה׳תשפ״ג | יום רביעי 1 בפברואר 2023 | מערכת ישראל ניוז

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון בעקבות הבקשה לדיון מהיר שהגיש ח"כ אריאל קלנר, שכתב כך: "הטיה פוליטית וסתימת פיות באקדמיה".

ח"כ אריאל קלנר

דיון בוועדת החינוך | צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: " לא יתכן שאוניברסיטאות הממומנות מכספי ציבור, יציגו רק צד אחד של המפה. מי שנכנס למערכת האקדמית, יש לו הזכות להביע דעה אבל אין לו זכות לכפות אותה על אחד הצדדים. אין לנו כוונה להתערב בחקיקה בחומר הנלמד באקדמיה, אבל אנחנו כאן לפקח ששני צדי המתרס יקבלו ביטוי ושלא תהיה כפייה".

יוזם הדיון ח"כ אריאל קלנר: "מאז שהוצגה הרפורמה במערכת המשפט מתקיים דיון ער. המרצה מאונ' ת"א, בני טרכטנברוט, גידף סטודנטים, שהביעו תמיכה ברפורמה, ואיים לשלול מהם מלגה. התביישתי לראות אותו מתנהג כחוליגן ובריון. דמוקרטיה לא מקדמים באמצעים דיקטטוריים".

ח"כ קלנר הוסיף: "לאחר שהודעתי על הדיון שאני יוזם, נחשפתי לפוליטיזציה באוניברסיטאות, שכללה דיונים במעמד צד אחד, השתקה, שימוש ברשימות התפוצה אקדמיות לצרכים פוליטיים ועוד".

הנציג הבכיר היחיד מבין ראשי האוניברסיטאות, שנכח בדיון, היה רקטור האוניברסיטה העברית פרופ' תמיר שפר: "באוניברסיטאות אין ולא היתה סתימת פיות. יש ביטוי מלא. יש באונ' עשרות אלפי קורסים ע"י עשרות אלפי מרצים. כאן מדובר על שלושה מקרים כשאחד מהם לא היה חלק כלל מדיון אקדמי. בשני המקרים האחרים – המרצים ננזפו מיידית".

פרופ' שפר ביקש להבהיר: "לא נעשה שימוש במאגרי מידע של האוניברסיטה, כדי להפיץ עמדות פוליטיות".

יו"ר ומנכ"ל תנועת אם תרצו מתן אשר: "סטודנטים שבעד הרפורמה המשפטית ושומעים כל הזמן ממקור סמכות אקדמי רק קריאות נגד – הם יפחדו. יש לאסור הקצאת משאבים של מוסד אקדמי לטובת העברת עמדה פוליטי. צריך גם סנקציות כלפי מרצה שמתבטא באופן חמור נגד סטודנטים. אנחנו רוצים לראות טיפול בשטח ולא שרק יגידו לו "נו-נו-נו".

יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר: "יש הבדל דק בין חופש ביטוי לבין הסתה ותמיכה בטרור. כשמחזיקים שלטי תמיכה במחבלים – המוסד האקדמי צריך להביא את הסטודנט לבירור. במאי 2018 יצא קוד אתי שאוסר הפליה, תעמולה פוליטית, וכן אוסר על חברי סגל להציג עמדה פוליטית, כי הם מייצגים את המוסד."

ח"כ משה טור פז: "יש כאן את זעקת הקוזאק הנגזל. אנחנו כן רוצים שאיש חינוך יבטא את עמדתו הפוליטית. הוא יצטרך לנהוג בהגינות ולהציג גם עמדה אחרת. מי שחוטא לזה הוא החינוך הדתי והחרדי שתמיד מביא רק צד אחד. הלוואי והם ילמדו מהאקדמיה".

ח"כ יסמין פרידמן: "אני חוששת שנפלנו הפעם לפופוליזם זול. יש שפע של נושאים המחכים בתור לדיון בוועדה זו וכולנו מתכנסים על שלושה מקרים בלבד. זה פחות מאחוז מתוך כל הסגל האקדמי. המוסדות האקדמיים צריכים לטפל בזה ולא שאנחנו נבזבז את הזמן כאן".

ח"כ פרידמן הוסיפה: "לא מקובל עלי שמשתמשים במשאבים של אוניברסיטה כדי לשלוח מיילים לסטודנטים שנושאים גוון פוליטי".

ח"כ צביקה פוגל: "מסע הפחדה שמתנהל באחרונה, מאז 1 בנובמבר, הוא בלתי אפשרי וסביבו יש אלמנט ברור והוא סתימת פיות. פקחנו את העיניים והחלטנו לקחת את עתידנו בידיים".

ח"כ לימור סון הר מלך: "מעבר לסתימת פיות מדובר בהטלת מורא. יש היפוך בין הקורבן לתוקף. יש רוח מפקד ולפיה סטודנטים מחויבים להשתתף בקורסים שנוגדים את צו מצפונם ומרצים שמתארים את חיילי צה"ל כקלגסים".

ח"כ יוסף עטאונה: "השר דיכטר ביקש בקבינט לפסול כל תואר שמקבלים סטודנטים ברשות הפלסטינית. זאת פגיעה בחופש אקדמי. גם המכתב שפרסם השר קיש, שלא לאשר כניסת ח"כים לבתי ספר, זה לא חופש ביטוי. נתנגד לכך בכל הכוח".

ד"ר דניאל מישורי, שיתף את הנוכחים במספר מקרים פרטיים שלו מול אוניברסיטת ת"א בה הוא מרצה וטען: "אין חופש אקדמי באוניברסיטה. יש חיסולי חשבונות בתוך ועדות המינויים האקדמיות. שיבדקו את המקרה שלי ויראו מה זה קוקוריקו ולא אקדמיה".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: