מבזקים

ההבדלים בין סקר סיכונים וסקר מפגעים

תוכן עניינים

סקר סיכונים הוא תהליך אשר המטרה שלו היא לזהות את הסיכונים השונים אשר קיימים במבנה שבו נערך הס סקר סיכונים הוא תהליך אשר המטרה שלו היא לזהות את הסיכונים השונים אשר קיימים במבנה בו נערך הסקר. כדי לאתר את הסיכונים השונים יש לבצע בדיקה מקיפה של המבנה כולל בדיקה של מערכת החשמל, של תשתיות המים, הבנה לגבי גורמים אשר עלולים להוביל להתלקחות והתפשטות אשר, איתור של סכנות בעבודה בשל עבודה בגובה, עבודה עם חומרים מסוכנים ועוד. בסיום הסקר המדובר יינתנו המלצות לגבי כיצד להפחית את הסכנות במקום עבודה וכיצד לפעול במקרה של אסון. חשוב מאוד להבין כי יש הבדל בין סקר סיכונים לסקר נפגעים.

למנוע סכנות במקום עבודה

אין ספק שהדרך הטובה ביותר לטפל באסונות שונים במקום העבודה היא למנוע אותן. בתהליך של סקר סיכונים מתגלות למעשה נקודות התורפה של המבנה. גם אם אתם חושבים שמדובר על חיפוש אחר משהו שלא באמת קיים, אין ספק שלא כדאי לוותר על ביצוע הסקר המדובר שכן המטרה של סקר סיכונים הוא ליצור סביבה מוגנת ככל האפשר. מדובר על סקר יסודי אשר עובר על כל המפרט של המבנה באופן יסודי ובסיום שלו אפשר ליישם את ההמלצות ולהגן על העובדים ועל האנשים אשר יכולים לעבור במקום.

מהו סיכון ומהו מפגע?

סיכון הוא כל מפגע וגורם אשר יכול בשלב כלשהו לפגוע באנשים. את הסיכון המדובר אי אפשר לבטל לחלוטין והוא יכול להיות עבודה עם חומרים מסוכנים או עבודה בגובה. במקרה הזה אין אפשרות למנוע את הסיכון אך חשוב מאוד להבין כיצד מתמודדים מולו בצורה נכונה. מפגע הוא ליקוי במבנה או בסביבת העבודה ויש באפשרותו לפגוע בחיי אדם. שלא כמו סיכון שהוא חלק מסביבת העבודה, במפגע חובה לטפל. מפגע יכול להיות מערכת חשמל שאיננה מתוחזקת בצורה יעילה ועל כן יכול להוביל להתחשמלות, מכונות שונות במקום העבודה שהגישה אליהן איננה מוגנת ועוד.

מה ההבדל בין סקר סיכונים לסקר מפגעים?

בתהליך של סיקור סיכונים יש להבדיל בין סיכון ובין מפגע ולטפל בכל אחד מהגורמים בצורה המתאימה. מכיוון שסיכון הוא חלק בלתי נפרד מהעבודה, יש לאמץ פעולות שונות אשר יצמצמו את הפיכת הסיכון לאסון, כך לדוגמא: יש לדאוג שהעובדים ילבשו בגדים מוגנים בעבודה עם חומרים מסוכנים ובמקרה של עבודה בגובה יש לוודא שהעובדים יעברו ריענון מתאים אחת לתקופה בהתאם לחוק. במקרה של סיכון לידע של העובד יש השפעה על דרך העבודה ועל כן חשוב מאוד להקפיד על הדרכות מתאימות ועוד. סקר סיכונים יפרט את כל הסיכונים הפוטנציאלים הקיימים במקום העבודה ואת האופן שיש לנהוג בכדי למנוע את הסיכונים הללו. במקרה של מפגע יש לפעול בכדי לסלק אותו מוקדם ככל שיותר ועד שהדבר יתבצע יש להגן על העובדים מפני התקרבות לאזור של המפגע. כמו כן, מומלץ מאוד לעודד את העובדים ולדווח על מפגעים שונים וזאת בכדי להגיע לסקר מפגעים הבא עם מינימום מפגעים וליצור מקום עבודה בריא ובטוח.

מי מבצע סקר סיכונים וסקר מפגעים?

ביצוע סקר סיכונים וכן סקר מפגעים יתבצעו על ידי גורם אשר מתמחה בתחום המדובר. הסקרים חייבים להתבצע בהתאם לתקנות אך לבעלים או למנהלים חייב להיות אינטרס לבצע אותו וזאת בכדי לדאוג שמקום העבודה יהיה בטוח. במהלך הסקרים יתגלו גורמי סיכון שונים או מפגעים שונים, יתבצע ניתוח של סיכויי התממשות של אסונות, ייקבעו הליכים של בקרה ובסיומו גם ייקבעו הפעולות הרלוונטיות שיש לבצע בכדי להימנע מאותם אסונות. בכדי לבצע את הסקרים המדוברים בצורה הטובה ביותר יש להזמין גורם חיצוני למקום העבודה וזאת בכדי שהוא יציע לכם מידע אמין, מקצועי וללא כל שיקולים פרטניים. כמובן שחשוב מאוד לבחור בחברה בעלת ניסיון עשיר בתחום וכן לדאוג לתקשורת טובה בין הצדדים. 

בחברת צמח בטיחות מועסקים ממוני בטיחות ויועצים מקצועיים המובילים בתחום ובעלי וותק המספקים מענה יעיל, מקצועי ומהיר וכן בבניית סקר סיקונים ובקר מפגעים עבור החברה או המפעל הנדרשים לכך

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: