מבזקים

וועדת העבודה והרווחה דנה בקידום תעסוקתי לאנשים עם מוגבלויות

תוכן עניינים

ישראל אייכלר יו"ר וועדת העבודה והרווחה בפתח דיון: "השכר ופריון העבודה של עובדים עם מוגבלויות צריכים להיות ראויים ומקור לגאווה וסיפוק"

משה פריאל | ו׳ באדר ה׳תשפ״ג | יום שני 27 בפברואר 2023 | מערכת ישראל ניוז

וועדת העבודה והרווחה, דנה היום (שני) בקידום תוכניות להשתלבות בתעסוקה של אנשים עם מוגבלויות. לדברי יו"ר הועדה, ישראל אייכלר (יהדות התורה), "עלינו לוודא שהשכר לעובדים אלו וגם פריון העבודה שלהם יהיו ראויים ומקור לגאווה וסיפוק. יש להמשיך בתוכניות הכשרה מותאמות ומתואמות עם המעסיקים", והוא הבטיח לתעדף חקיקה שתקדם תוכניות כאלו, תוך יצירת יעדים מדידים.

צילום: משה פריאל

צילום: משה פריאל

עינת זינגר בר מנכ"לית הפורום החברתי-כלכלי בנשיאות המגזר העסקי, סיפרה על שותפות עם מספר ארגונים לשילוב אנשים עם מוגבלויות, שמעסיקים ייקלטו אותם לא מתוך חסד אלא מתוך הכשרה מקצועית. היא קראה לתקציב ייעודי לשילוב כזה, ולקביעת מדדים ברורים ליעדים בנושא. לדבריה, בשנים 2022-2021 בוצעו 19,000 הכשרות עם מעסיקים כולל השמה בעבודה, ביניהם גם לאנשים עם מוגבלויות לעומת 650 בלבד בשנת 2020.

ח"כ חיליק טרופר (המחנה הממלכתי) הדגיש כי "הגדלת התקציב להכשרות לבדה לא תועיל לקידום הנושא, כי יש לבדוק האם באמת המעסיקים מעוניינים באנשים כאלו, או רק בשכר נמוך". דבי ביטון (יש עתיד) הלינה על חוסר הנגישות של התחבורה הציבורית הבינעירונית אשר מהווה חסם ליציאה לעבודה.

לישי משעלי-קין, מנהלת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלויות במשרד העבודה, סיפרה על החסמים בתחום, כדעות קדומות בקרב מעסיקים, חשש מהצורך לפטר וקשיים באיתור עובדים עם מוגבלות. בנוסף, חסמי ההיצע הם כישורי עבודה נמוכים, היעדר ניסיון תעסוקתי, השכלה נמוכה, צורך בהתאמות, קשיים לוגיסטיים וחסמים פסיכולוגיים כבטחון עצמי נמוך. היא סיפרה על תוכניות המטה של ליווי המעסיק והעובד, הפעלת רכזי אוכלוסיות מיוחדות, הפחתת בירוקרטיה, פורטל עבודה נגישה שהשנה בלבד הוצגו בו 1,500 הצעות עבודה נגישות, פיתוח כלים למעסיקים ומימון התאמות פיזיות במקום העבודה.

לדברי טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים, התרומה של השילוב היא לחברה בכלל ולקהילה בפרט, כשהאתגר העיקרי הוא שינוי הדעה הקדומה. שי לירז, נציג מפעל הפיס, סיפר על הגדרת השילוב כאחד התחומים המרכזיים של ארגונו, כאשר התעסוקה נותנת לאדם ערך, וסיבה לקום בבוקר. הוא סיפר על פעילות כדי לשנות את הדעות הקדומות, בשלטון המקומי ובמערכת החינוך, מימון הכשרות מקצועיות בעיקר בתחומים משני-תודעה, כפרסום, תקשורת ויחסי-ציבור.

אביחי חיים, עיתונאי באתר שווים, סיפר על פעילות האתר המיועד ומעסיק אנשים עם מוגבלויות, וכן מאתר כישרונות באוכלוסייה זו. הוא תיאר קשיים בראיונות עבודה – למרות ניסיונו הרב בתחום התקשורת. נתן חנינה, נציג נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, סיפר על מגמת שיפור בהעסקת אנשים עם מוגבלויות במגזר הפרטי, לעומת מגזר הציבורי רמת התעסוקה היא עדיין בינונית.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: