מבזקים

הרב מנשה מלכה: "יש לי קשר עמוק לגן יבנה שבה נולדתי בעיצומו של ליל הסדר"

תוכן עניינים

"אהבה צריכה להיות ללא הבדלים של עדות ומגזרים, לקבל ולהבין את השני ולקרב כל אחד מעם ישראל לא משנה מה הם דעותיו"

מאיר אוליאל | י״א באייר ה׳תשפ״ג | יום שלישי 2 במאי 2023 | מערכת ישראל ניוז

כשבועיים לפני הבחירות לרבנות הראשית בגן יבנה תפסנו את הרב מנשה מלכה, אב"ד לממונות ורב במושבים במועצה אזורית 'שדות נגב' לשיחה על חייו ועל הדרך שבה גדל וחונך ואת הדרך שבה ירצה לקדם את הרבנות בגן יבנה.

הרב מנשה מלכה עם מר"ן עובדיה יוסף | אלבום פרטי

שלום כבוד הרב הגאון הרב מנשה מלכה אב״ד לממונות ורב היישוב מלילות בשדות נגב, לכבודו יש פעילות ענפה בשדות נגב והסביבה. מה מביא את הרב להתמודד לרבנות גן יבנה?

"יש לי קשר עמוק לגן יבנה שבה נולדתי בעיצומו של ליל הסדר בבית הורי רבי מנחם ושמחה מלכה ז"ל שהיו אנשים צדיקים ובעלי חסד ומוכרים מאוד לוותיקי המקום כמוכרי עופות ודגים לכל תושבי האזור, מאז אני מחובר למקום בכל נימי נפשי וכבר בעודי ילד הייתי מכתת רגלים מבית לבית לעשות להם ליל הסדר לבקשת אבי ז״ל ורק לאחר מכן בשעה מאוחרת הגעתי לבית הורי ז״ל. כמו כן הייתי הולך ממקום למקום בעיר למסור שיעורי תורה ולקרב לבבות באהבה. אף הייתי שוחט עופות ובהמות לכל תושבי המקום ועוזר לשוחט המקומי בימי בן הזמנים. וגם כשנתמניתי לרב ביישוב מלילות בשדות נגב לא הפסקתי מאז ועד היום את החיבור העמוק לציבור דרשות באזכרות, חופות לזוגות, בריתות לנימולים, שיעורי תורה הלכה ואגדה כמדי שבוע, שבתות חיזוק, השכנת שלום בית בין איש לאשתו ובין שכנים. גם הכנסתי ספר תורה מהודר לבית כנסת אהבת שלום בגן יבנה. בשנים האחרונות היה מקווה אחד לנשים שהיה במצב לא הולם לטבילה נרתמתי לדבר בכל הכוח עד ששיפצו את המקווה שיהיה ראוי ברוך השם".

האם היה לרב קשר עם הרב המקומי בגן יבנה הגאון הרב משומר צוברי זצ״ל?

"ודאי היה לי קשור עמוק ואהבה שאינה תלויה בדבר עמו, ובפרט לא אשכח איך שעודדני ותמך בי להיות רב במקום כרב שכונה וגם שנים לפני פטירתו דיבר איתי על רבנות העיר, גם היה משתתף פעיל בכנסי דיני ממונות של הרב ערוסי ובענוותנותו היה מקפיד לבוא ולשמוע אותי מוסר שיעור בדיני ממונות יהי זכרו ברוך".

שמענו במשך שנים רבות שאלפים באו להתברך מפי כבודו וברכותיו ועצותיו של הרב פעלו נפלאות, ברפואת חולים, בזוגות שלא זכו לפרי בטן שנים רבות, ישועה למעוכבי שידוך, בעיות בפרנסה ובשלום בית ועוד רבים, מה הסוד שמסתתר מאחורי כוח זה?

"ברוך השם יש לנו זכות אבות שהיו צדיקים גדולים, ומה גם שזכיתי ללמוד מגדולי ישראל שהייתי צמוד אליהם ומקבל מהם דרכי התורה וברכה, ובפרט זכיתי ללמוד בחברותא בלילות שישי סודות התורה עם הגאון המקובל רבי מרדכי שרעבי זיע״א שהשפיע עלי רבות ברכותיו".

אהבה מהציבור לרב חוצה מגזרים ועדות איך זוכים לזה?

"אהבת ישראל היא מה שעומדת בראש מעייננו, אהבה צריכה להיות ללא הבדלים של עדות ומגזרים, לקבל ולהבין את השני ולקרב כל אחד מעם ישראל לא משנה מה הם דעותיו".

הרב יכול לספר לנו על הקשר שהיה לו עם מר"ן הרב עובדיה זצ״ל?

"לפני כארבעים שנה בעודי לומד בישיבת פורת יוסף, מידי בוקר שמשו האישי של מר"ן היה בא לישיבה כדי להביא עמו בחורים להתפלל עם מרן ובזכות זה זכיתי זמן רב להשלים מנין בביתו של מר"ן , והזכות הגדולה שלי שזכיתי במשך כמה שנים לקפל את התפילין של הרב, וכמובן שכל רגע ליד מר"ן צריך לנצל ובזמן זה יצקתי מים על ידו בשאלות רבות וסבוכות בכל ארבעה חלקי שולחן ערוך. מר"ן זצ״ל דאג תמיד לרומם לומדי תורה וביודעו שרכשתי בקיאות בספריו, מרוב השתוקקות בתורתו הגאונית והנרחבת, פעמים שבעלי בתים לאחר התפילה היו פונים אליו בשאלה מעשית היה מיד מפנה אותם אלי שאני ישיב להם כהלכה לפי מה שפסק הרב זצ״ל בספריו.

כל זה היה בנוכחותו של מר"ן, אי אפשר לתאר מה זה מחולל לנער צעיר שמר"ן גדול הדור מעודדו להשיב בהלכה, אין ספק שלמרן נזקפת זכות גדולה בהעמדת דור של דיינים ופוסקי הלכות. בוקר אחד היה יום מאוד גשום הגענו לביתו של מר"ן התפילה עברה כרגיל מיד לאחר התפילה נגשתי כהרגלי לקפל את התפילין של הרב, אלא שלפתע מר"ן פנה אלי בשאלה מפתיעה האם אתה לומד בית יוסף על הסדר?

על אתר השבתי למר"ן שבישיבה יש סדרים רק של גמרא, עיון ובקיאות, כנהוג בעולם הישיבות, ולכן אין לי פנאי לעסוק בבית יוסף, מיד השיב לי הרב ללא פשרות ובקול איתן אם לא תקבל על עצמך ללמוד טור ובית יוסף דבר יום ביומו לא תקפל יותר את התפילין שלי. כמובן ללא היסוס של רגע קט, השבתי לרב שאני מקבל עלי בלנ״ד ללמוד הלכה בין הסדרים כפי הדרכתו, מיד קבע לי הרב ללמוד כמה סימנים ואף הבטיח שבתום הלימוד יערוך לי מבחן,

חזרנו לישיבה למדתי כרגיל, ובן הסדרים עמלתי ושיננתי את לימוד ההלכות לעומקן בב״י שולחן ערוך ונו״כ, לקראת היום המיועד למבחן, זה לא פשוט להיבחן אצל הרב, ועוד במבחן בע״פ כשכול התורה פרוסה לפניו,

הגיע הזמן הרגשתי מוכן למבחן ופניתי לרב אחרי התפילה שיבחן אותי אמרתי לרב שאני מוכן השיב לי אולי תעשה חזרות עוד שבוע להיות מוכן על בטוח. ואני בשלי אמרתי שאני כבר מוכן רציתי כבר להיות אחרי המבחן בהצלחה. הרב קרא לרבנית שתתן לי לשתות חלב חם ועוגה והכן ב״ה המבחן עבר בהצלחה ואף הוסמכתי אישית לרבנות ממר"ן. מלבד הסמכה לרבנות מהרבנות הראשית ובפרט גם כתב לי הסמכה לכהן כרב שכונה בגן יבנה בעודי צעיר לימים

ולאחר מכן בחודש אדר תשמ"א, פנו אלי מר"ן זצ״ל והגאון הגדול רבה של ירושלים רבי שלום משאש זצ״ל ללכת למצרים לשליחות לכל עניני הדת והכשרות. זה היה גם בתאום עם הד״ר אליהו בן אלישר ז״ל שהיה השגריר הראשון מיד אחרי הסכם השלום. בהגיעי לשם פגשתי את השגריר במטרה לרומם את עניני הדת והכשרות בקהילה. במיוחד נתבקשתי ממר"ן להיפגש עם נשיא מצרים כדי להציל את בית הקברות היהודי שעמד להיחרש, ועוד בקשות למען הקהילה. יש הרבה מה לספר בזה והדברים פורסמו בעיתון יום ליום ועוד מקומות".

היכן הרב למד בצעירותו?

"למדתי בישיבת פורת יוסף ואני תלמידו של ראש הישיבה נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלם הכהן זצ״ל. גם בבית שמואל אצל הרה״ג ניסים עזרן זצ״ל הוראה ושחיטה. כמו כן הוסמכתי לשחיטה ובדיקה בהמה ועופות אצל ראש השוחטים בירושלים הגאון רבי ששון גרידי זצ״ל וגם מרן זצ״ל הצטרף לסמיכה".

עוד מספר הרב, "הסמכתי ולימדתי מאות שוחטים, ובמיוחד רבים מתלמידי ישיבת אור החיים של ידיד נפשי חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי ראובן אלבז שליט״א. גם זכיתי ללמוד מלאכת המילה אצל המוהל הנודע ששון מירושלים, וכמן כן התלוויתי רבות לגאון האדיר רבי בן ציון אבא שאול זצ״ל במולו את בני ישראל שהיה מוהל מומחה, וברוך השם מאז אנו זוכים למול ילדי ישראל בכל מקום".

שמענו שיש לרב גם קשר מיוחד לעדה האתיופית?

"חיבה מיוחדת יש לי לעדה האתיופית שדאגתי לקרבם בכל כחי, בתמיכה ועזרה חופות לזוגות ובריתות לנימולים לשם שמים ועוד כמו כן העמדתי מהם תלמידים ובפרט ללמדם שחיטה וטריפות ולהסמיכם. ברוך השם מרן הרב עובדיה יוסף זצ״ל שנדיר מאוד שחתם על תעודות שחיטה חתם על כל התעודות שהסמכתי את בני עדה זו ושמח שמחה גדולה".

הרב חיבר ספרים בשם אלפי מנשה שעוטרו בהסכמתם של גדולי ישראל הרב שלום משאש זצ״ל הרב שלום כהן זצ״ל ועוד. במה עוסקים הספרים?

"הספר עוסק בשאלות ותשובות בהלכה ונר לרגלי כוח דהיתרא. עדיף למצוא את הדרך להקל למי שצריך ויש בזה עבודה יותר קשה, ובעזרת השם בקרוב אנחנו עומדים להוציא עוד ספר עם חידושים רבים ומשא ומתן בהלכה עם גדולי הרבנים ועוד על מוסר ופרשת השבוע".

הרב הקים בית דין לממונות בשדות נגב כבר שנים רבות מה הרב יכול לספר לנו על החשיבות הדבר?

"יש חשיבות עליונה לבית דין לדיני ממונות כדי לעשות כרצון התורה, ובמיוחד שאנחנו מזרזים פסקי דין ללא עיכוב כך שאין עינוי הדין. פעמים רבות עשינו פשרה בין הצדדים שכולם יצאו שמחים, הקמת הבי״ד נעשה בהכוונתם ובעידודם של גדולי התורה הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ״ל שהייתי עמו בקרבה גדולה. והגאון הרב רצון ערוסי שליט״א רבה של קריית אונו שזכה להרים קרנה של תורה בעניין בי״ד לממונות שכבר למעלה משלשים שנה עושה ימי עיון בדיני ממונות והשתתפו במרוצת השנים כל גדולי התורה מכל העדות. גם אני זוכה במשך למעלה מעשור להרצות שם בסוגיות חשובות בדיני ממונות".

האם יש לרב גם פעילות וקשר תורני עם ילדים ובני נוער?

"אין ספק שהכל מתחיל מהם דור העתיד שלנו לכן השקעתי רבות בחינוך ילדי ישראל הקמתי בעיר מעלות ת״ת לילדי ישראל. גם פתחתי באזור שלנו מקום לימודים לתורה ומקצועות קודש לנוער נושר וראינו בזה הצלחה רבה, ובהחלט גם ממשיך ללמד ילדי ישראל טעמי המקרא וקריאת התורה בבית כנסת תוך שילובם כחזנים בבית הכנסת".

שאלה לסיום כשהרב יבחר בעזרת השם מה הם שאיפותיו בקידום ענייני הדת בעיר?

"יש הרבה מה לעבוד בכל התחומים, עם הניסיון שלי ברבנות כארבעים שנה וגם קשר אדוק באהבה עם כל ראשי המועצה המקומית אצלנו הצלחתי ליישם הרבה דברים טובים לאזור, גם כאן נמשיך את הדרך בע״ה. כמו כן אשתדל לאחד את כל הקהלים כמה שאפשר והצלחנו רבות בעבר ובהווה בתחום זה, לתת במה ראויה לכל רבני הקהילות וגבאי בתי הכנסת בהיבטים רבים, כדי לחזק את החיבור עם הציבור ולקרבם לתורה. חיזוק בכל תחומי הכשרות בעיר, לתת מענה לכל הציבור.

נושא העירוב דורש שימת לב וגם בזה יש לנו ניסיון רב שנים. פתיחת בית דין לממונות וגישור רק למי שיהיה מעוניין מרצונו בדרך טובה. הקמת מדרשה ללימוד טעמי המקרא וקריאת התורה לילדי ישראל הדבר הזה קרוב לליבי מאוד ולכן אני בעצמי טורח ללמד ילדים טעמי המקרא ומעודדם לקרוא בתורה. ברוך השם יצאו מזה הרבה תלמידים. אלו רק חלק קטן מהדברים ובעזרת השם נעשה ונצליח".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: