מבזקים

סקירה מהעבר: 56 שנים למהלך שהביא למלחמת ששת הימים

תוכן עניינים

היום שהיה: 56 שנים מלאו היום למהלך שהביא למלחמת ששת הימים וסדרת מהלכים שהביאו לפרוץ המלחמה ולתוצאותיה המיוחדות

אלי ששון | כ״ד באייר ה׳תשפ״ג | יום שני 15 במאי 2023 | מערכת ישראל ניוז

בתאריך 15/5/1967 ביום העצמאות ה- 19 למדינת ישראל נערך מצעד של צבא הגנה לישראל בירושלים כשעל פי הסכמי שביתת הנשק, חל איסור להכניס ציוד צבאי לירושלים בהיותה עיר במחלוקת.

הירדנים פנו זמן מה לפני לאו"ם שימנע זאת, אך מנגנוני הפיקוח התקשו להתכנס כדי לדון בכך.

על פי הסכם שביתת הנשק, אסור היה להציב בירושלים כח צבאי משמעותי פרט ל- 80 חיילי חי"ר שכוללים 48 מקלעים, 16 מרגמות קלות ו- 6 מטולים נגד שריון. בנוסף היה מותר להחזיק במרחב גם יחידת סיוע קטנה, עם מעט נשק אישי קל ומוגבל וכן מספר תותחי שדה קלים ואמצעי נ"מ.

מעבר לזה לא היה ניתן להכניס לירושלים רכבים משוריינים כולל תותחים, זחל"מים, טנקים וכמובן מטוסים כולל מטוסי סיור.

ישראל התעקשה לקיים את המצעד בכל זאת ולמרות התלונות הירדניות, אך מפגש עם נציגי האומה לא התקיים כי פקחי האו"ם לא הגיעו למפגש, גם לאחר שהירדנים המציאו כאילו ששיירות תותחים עלו לירושלים.

בשנת 1961 נערך מצעד צבאי בירושלים בהרכב מלא, שהיה בניגוד למותר וכלל רכב קרבי משוריין ועל כך ישראל נענשה על ידי האו"ם על הפרת ההסכם.

בסופו של דבר המצעד יצא לדרך והתקיים בכלים המותרים בתחילה בגבעת רם מול נכבדים ומוזמנים ובהמשך ברחבי העיר בהשתתפות כ- 1.650 חיילים.

במהלך המצעד החלו להגיע ידיעות על כניסת כוחות מצריים בממדים גדולים לסיני, ומשם החל הכל להתגלגל עד לסילוק כח האו"ם מאזור גבול עזה, וסגירת מיצרי טיראן לשיט ישראלי, שזה בפני עצמו עילה למלחמה.

כמו כך החלו תזוזות גם בגבולות הנוספים וישראל נכנסה למצב כוננות עליונה שנמשכה כ- 3 שבועות. במהלכך הכוננות העליונה הוקמה לראשונה ממשלת חירום לאומית, בהשתתפות של סיעת גח"ל בראשות מנחם בגין.

בתאריך 5/6/1967 התסכול והחששות התפרקו במכה אחת, כאשר במהלך מדהים החלה ישראל בתקיפה אדירה מול חילות האוויר הערביים ומשם הכל היסטוריה.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: