מבזקים

אחים אנחנו?

תוכן עניינים

חדשות לבקרים צפים נושאים באמצעי התקשורת שמאירים על הפירוד הלא נורמלי, הגלוי, בוטה, גס ומוחצן, שקיים בינינו. יהיו שיגידו מעל במות "אחים אנחנו", ובתגובה פרצופים רבים יתעקמו בבוז, סולדים רק מעצם המחשבה על כך. זה נכון, לא אחים אנחנו.

הרב ד"ר מיכאל לייטמן

בקרב אומות העולם המצב שונה. הם אחים לכל דבר. לכל אומה ועם יש את האבות העתיקים שהולידו אותם, יש מקום גיאוגרפי שהם שייכים אליו ומותאמים למזגו ונופיו, ויש להם מערכת של מנהגים, אמונות ורעיונות משותפים שמאגדים אותם סביבם. לנו לא.

אותנו קיבץ אברהם לפני אלפי שנים בבבל העתיקה. הוא אבינו. הוא לא הוליד אותנו גשמית אלא רוחנית. אסף מפה ומשם נציגים מכל אומה ועם, אנשים זרים זה לזה, שונים בתכלית, מלבד נקודה פנימית דומה שנמשכה לאמת שזרחה מהרעיון האלוהי שהציג: "ואהבת לרעך כמוך אני ה'".

במשך השנים הצטרפו לבית אברהם עוד נציגים גרים רבים. רבי עקיבא לדוגמה. אין יפני שהפך את עורו לשוודי ביום אחד, אבל כדי להיכלל בלאום היהודי לא צריך להפוך את העור ולשנות דבר, צריך רק לרצות לחיות לפי הכלל ואהבת לרעך כמוך. זה העיקר. ורבי עקיבא רצה.

הוא רצה להשתייך לאומה שאין לה צבע אחיד ולא אב ביולוגי יחיד, אומה שלא נוצקה בתבנית של נוף מיוחד, אבל יש לה רעיון אחד של אל אחד, שדורש ממנה להפוך מכוח רצונה ומתוך בחירתה את כל חבריה לאחים.

לכן מי שאוחז מבחירה ברעיון האחדות, יכול להיות יותר יהודי מזה שרשום לו "יהודי" בתעודת הזהות. הגדרת העם היהודי כוללת את מי ששייך אליו אידיאולוגית, לא דווקא ביולוגית.

אני מקווה שנתעורר ונעזוב את ההתאחדות לפי מחנות ושבטים, ונחטט בליבנו למצוא את הנקודה הרוחנית שירשנו מאבותינו, נקודה שנמשכת להתאחדות נפשית, רגשית, עם כל אחד מישראל. בכל מקרה נצטרך לפעול כך, כי לטבע יש תוכנית מיוחדת בשבילנו, יש לו דרישה נחרצת מאיתנו שלא יוותר עליה.

כנציגי כל העולם שנאספו בבבל על ידי אברהם, אנחנו נדרשים להגיע ראשונים לחיבור רגשי בינינו, להראות דוגמה לכל האנושות. כי גם אחים בשר ודם יכולים להילחם עד מוות כשהאגו מתגבר, לכן רק אהבה ואחדות מבחירה יכולות לעמוד נגדו.

ואם לא נתחבר כך, למען העולם הסובל מפיצול ומלחמות אחים, נסבול כרגיל יותר מכולם. האשמה תופנה כלפינו באופן אינסטינקטיבי, אפילו בלי לדעת מה תפקידנו בחיים. לכן אין לנו על מה לסמוך אלא על החיבור הלבבי בינינו, כמו שאמרו חכמים: "אין ישראל נגאלים עד שיהיו כולם אגודה אחת" (מדרש תנחומא).

 

  • הרב ד"ר מיכאל לייטמן מלמד קבלה באפיק (HOT) 139ובאתר "קבלה לעם kab.co.il – "
  • למפגש מבוא בחכמת הקבלה צרו קשר: 1-700-509-209 או במייל [email protected].
  • קבלו תוכן איכותי: הוסיפו את המספר 051-5108032 לאנשי הקשר, שלחו את שמכם בווטסאפ (לא סמס), וקבלו תכנים מרתקים ישירות לנייד.
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: