מבזקים

שיטת ניבוי חדשה לסרטן הכי נפוץ בקרב גברים תוצג בכנס האיגוד הישראלי לאורולוגיה

תוכן עניינים

אלפי גברים בישראל עוברים מדי שנה ביופסיה פולשנית לאבחון סרטן הערמונית, כאשר ברוב המקרים מתקבלת תוצאה שלילית. שיטת ניבוי חדשה המאפשרת לזהות סרטן ערמונית בדיוק של כ -90%, מחוללת שינוי דרמטי בתהליך האבחון ותוצג בכנס החצי שנתי של האיגוד הישראלי לאורולוגיה

אהרון קלפה| ט״ז בסיוון ה׳תשפ״ג | יום שני 5 ביוני 2023 | מערכת ישראל ניוז

השיטה היא כלי חדש שפותח בשיתוף פעולה עם חוקרים בקליבלנד קליניק בארצות הברית, אחד ממרכזי הסרטן המובילים בעולם. החידוש בשיטה היא היכולת להפחית את רוב הביופסיות שנערכו עד היום ולחזות לאיזה מטופל יש סיכון ממשי לסרטן בערמונית ורק אותו להפנות לביופסיה.

צילום: מדיקל לינק

את השינוי בפרדיגמה של אבחון סרטן הערמונית יציג בכנס פרופ' עופר נתיב, אורולוג בכיר בבית החולים אלישע ולשעבר מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי בני ציון. מדובר בשיטה לא פולשנית כחלק מהקטגוריה של ביופסיה נוזלית שנקראת IsoPSA המזהה שינוי במבנה החלבון שמופק מדגימת דם פשוטה הנובע אך ורק מהתפתחות גידול סרטני.

מחקר שנערך לאחרונה הוכיח כי גברים שעברו אבחון באמצעות השיטה החדשה וקיבלו תוצאות שליליות הן בבדיקת הדם והן בביופסיה, נמצאים בסיכון של 1% בלבד לפתח סרטן ערמונית אגרסיבי תוך 18 חודשים (תקופת המעקב במחקר). פרופ' עופר נתיב, המשמש גם כיועץ מדעי לבדיקות בישראל, מסביר כי: "מדובר במהפכה, המאפשרת לנו כרופאים לאבחן בצורה מדויקת יותר את סרטן הערמונית וחוסכת לגברים שבמעקב ביופסיות מיותרות במקרה של הגדלה שפירה או כשאין גידול בעל משמעות קלינית.

תוצאות המחקר האחרון מאוד משמעותיות שכן ביופסיה אינה מגלה כ-15-20% מהמקרים של סרטן אגרסיבי בערמונית. לכן במקרים בהם גם בדיקת IsoPSA הינה שלילית, הסיכון לגידול אגרסיבי יורד משמעותית, גם בזמן הבדיקה וגם בשנה וחצי הקרובות".

הרצאתו של פרופ' נתיב תתקיים כאמור בכנס החצי שנתי של האיגוד הישראלי לאורולוגיה שיערך בקיבוץ כפר בלום שבגליל. בכנס בראשות יו"ר האיגוד, פרופ' מרדכי דובדבני, עתידים להשתתף מעל 100 רופאים מומחים לאורולוגיה, מנהלי מחלקות ומתמחים והוא ייערך בימים חמישי עד שבת 8-10 ביוני 2023. ההרצאה על השינוי בפרדיגמה מתקיימת במושב השמיני של הכנס העוסק באונקולוגיה ביום שישי 9.6.2023.

סרטן הערמונית היא הממאירות הנפוצה בקרב גברים בישראל, על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, בשנה האחרונה התגלו כ – 2,700 חולים חדשים וכ – 500 גברים נפטרו מהמחלה.

הבדיקה אושרה לאחרונה על ידי משרד הבריאות וניתן לבצעה בארץ. הודות לתוצאות המחקרים, קופות החולים כבר מעניקות למבוטחי כללית מושלם ופלטינום, החזר של 75% מהעלות שלה ומבוטחי לאומית זהב מקבלים החזר של 80%. במקביל גם מרבית הביטוחים הפרטיים משתתפים בעלות בהתאם לכיסוי. לקביעת תור ניתן להתקשר למוקד המאויש 24/7 בטלפון 5901* או באתר

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: