מבזקים

מפכ"ל המשטרה: "אף גוף לא התריע, נתפסנו ברמה מודיעינית נמוכה"

תוכן עניינים

בוועדה לביקורת המדינה, בדיון על מבצע שומר חומות ומהומות בערים המעורבות מפכ"ל המשטרה: "אף גוף לא התריע נתפסנו ברמה מודיעינית נמוכה". ראש העיר לוד: "21 יום לפני התרעתי שהעיר על סף פיצוץ ודרשתי מכל הגורמים איסוף נשק".

משה פריאל | י״ז בסיוון ה׳תשפ״ג | יום שלישי 6 ביוני 2023 | מערכת ישראל ניוז

יו"ר הוועדה מיקי לוי: "דיון על דו"ח של חיים ומוות נדחה עד עתה בגלל התנהגות ילדותית של השר הממונה. אי אפשר להפיל הכל על לובשי המדים. ממשלת ישראל היא שמתקצבת ואחראית על המשטרה".

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי התכנסה היום (שלישי) יחד עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן ובכירים במשטרה לדיון בממצאי דו"ח המבקר על מבצע שומר החומות והמהומות הקשות בערים המעורבות ברחבי הארץ.
את הדיון פתח יו"ר הוועדה ח"כ לוי: "הדו"ח שהונח על שולחנה של הוועדה הוא חשוב ומשמעותי ביותר. הדיון עליו היה צריך להיערך מזמן זהו דו"ח קשה והוא הראשון שרציתי לדון בו, אך בגלל התנהגות ילדותית ופוליטיקה קטנה של השר בן גביר לא התאפשר לי לקיים דיון בנושא.
תפקידנו הוא לפקח על עבודת המשטרה וכשמדובר במקרה של חיים ומוות אין פשרות. אין כל תירוצים למה שהלך שם בזמן אמת. דו"ח המבקר חושף מחדל נוראי ותפקידנו להתכונן לבאות. אירוע שומר החומות הוא מכונן וקריאת אזעקה שמכין אותנו לבאות לדברים העלולים להיות יותר קשים.
הדרג הסמסטריאלי לא יכול לברוח מאחריות. אי אפשר להפיל הכל על לובשי מדים, לא על הצבא לא על המשטרה ולא על השב"כ. ממשלת ישראל נדרשת לאמצעים, כוח אדם ותקציב למשטרה ומג"ב".
יובל חיו מנהל חטיבה במשרד המבקר אמר על הדו"ח שהוא נעשה בצורה מעמיקה ומקיפה ביותר ובכל מחוז נבחנה בצורה ישירה תחנת משטרה לאורך תקופה.
בעיקרי הדו"ח שצוינו בדבריו הובאו הליקויים של תיקי משטרה על תיקים באופן לאומני כמו כן הסד"כ היה חסר בדגש על תקני סיור ביפו וגם בעיר לוד. איוש הניידות היה חסר וההישענות באיוש היו באמצעות מתנדבים ושוטרי שח"ם ,כמו כן נמצא שמרבית השוטרים בתחנות מעורבות לא היו בכלל דוברי השפה הערבית".
עוד צוין בדיון כי האיום שהתממש בשומר חומות היה איום הייחוס שהמשטרה התכוננה אליו והייתה אמורה לתת את המענה לאירועים מסוג זה, אלא שבנין הכוח של המשטרה לא נתן את המענה לאותו איום שהוגדר במסמכי המשטרה עצמה".
מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי אמר בתגובה: "אין ספק שנתפסו ברמת מוכנות מודיעינית נמוכה. לא נאמר להם אף פעם על ידי שום גוף שיש כזו אופציה למצב כזה בפרק זמן קצר. לדבריו "מאז שומר החומות משטרת ישראל עברה כברת דרך משמעותית והתמודדות אחרת עם תרחישי הייחוס. בוצע תיקוף ונרשמה התקדמות בדברים משמעותיים ביותר".
המפכ"ל ציין כי על אף הכשלים בתוכנית המבצע בוצעו מעל 3000 מעצרי חשודים וכן הוגשו מאות כתבי אישום " הוא אף הוסיף כי קיים משבר כוח אדם בכל המשטרה "קיימים פערים קריטיים דוגמת כוח אדם בתחנות המשטרה. רק בעיר לוד חסרים 30% מהכוח. אם לא ישופר סוגיית השכר של השוטרים איני רואה שיהיה שיפור במצב כוח האדם".
בהתייחסו לליקויים המודיעיניים בפעילות המשטרה במבצע מתח המפכ"ל ביקורת ואמר "כל דיון שמגיעים לפה קציני משטרה מעמידים אותם לקיר כנאשמים והגיע הזמן שכולם יתפקחו פה ויבינו שבלי כלים כאלה, טעויות יש, טעויות היו, ועטויות יהיו, כשלים טכנולוגים היו ויהיו, אין מערכות מושלמות, אבל אם לא יתנו לנו את הכלים האלה בצורה שאנחנו צריכים אותם. שנהיה צעד אחד קדימה, לפני כל אותם אנשים שבאים לרכוש לרעתנו, אנחנו לא נגיע להישגים שצריך".
המפכ"ל גם התייחס למספר הנרצחים והאלימות במגזר הערבי ואמר "לכולם ברור שהטיפול חייב להיות הוליסטי, ולא רק במשטרת ישראל, חינוך רווחה, תעסוקה ועוד המענה המשטרתי צריך להיות משלים ולא הפתרון שיש לשוטרים ש- 22 שבועות ברצף פועלים ללא הפסקה ברמדאן, מירון ועוד.
עובדתית אחרי שנתיים שהיו לנו הישגים בירידה בכמות הנרצחים והכנסה של לא מעט משפחות פשע מאחורי סורג ובריח. בחמישה החודשים האחרונים הפעולה נשאבה לסדר ציבורי וטיפול בפח"ע. ואותו מיקוד שהיה לנו הוסט. השמיכה קצרה ויש לכך מחיר אנחנו עובדים סביב השעון".
ראש עיריית לוד יאיר רביבו: "המשימות בלוד גדולים על משטרת לוד והיא לא יכולה להתמודד עם מה שמתחולל בה. 21 יום לפני מבצע שומר חומות התרעתי במכתב לכל הגופים במדינת ישראל וכתבתי שהעיר לוד על סף פיצוץ. דרשתי חומת מגן ואיסוף נשק בתוך לוד. העיר לוד גדלה ב-10 אלף תושבים אך קטנה ב-56 שוטרים. צריך לתגבר את השוטרים בלוד. זו עיר עם האתגרים הגדולים ביותר".
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: