מבזקים

מדריך למתגייס המועמד לשירות בביטחון

תוכן עניינים

חודשי הקיץ מביאים עמם את מחזורי הגיוס הגדולים, של נערים ונערות שרק סיימו את בית הספר התיכון ומחילים תקופה מרגשת ומאתגרת של שירות בצבא הגנה לישראל

אהרון קלפה | כ״ד בסיוון ה׳תשפ״ג | יום שלישי 13 ביוני 2023 | מערכת ישראל ניוז

ההתרגשות, המוטיבציה הגבוהה והרצון לתרום. מסעות השופינג לאביזרים מתאימים, ההכנות והגיבושים, גורמים ללא מעט נערים ונערות יש חשש גדול לקראת העתיד לבוא.

החוויה החדשה והמפגש עם מקומות, אנשים ומושגים לא מוכרים, עשויים להוליד חרדות ושאלות לא פשוטות ויש גם כאלה שבאמת לא מתאימים לשירות צבאי. למרות כל אלה, חשוב לזכור כי בקשה לפטור מצה"ל היא צעד אחרון בלבד.

על מנת להקל על כל אלה החוששים מהגיוס ומההליך, פנינו לעו"ד עדן זינו, מומחית לדיני צבא וזכויות חיילים, כדי לסייע למועמדים לשירות ביטחון, עם כל הטיפים והפרטים שהם חייבים לדעת כדי לעבור את הליך הגיוס בשלום ובהצלחה.

אני מיועד לגיוס ואני לא כשיר לשירות צבאי מה עלי לעשות? 

יש לך את הזכות לפנות ל"מיטב" – היחידה הצבאית המופקדת על ביצוע הליכי המיון והשיבוץ של כלל המיועדים לשריות ביטחון בצה"ל- למסור להם את כל המסמכים המעידים על אי כשירות לכאורה ולבקש מהם שיבחנו את הנסיבות הפרטיות שלך ואת כשירותך לצה״ל.

קיבלתי פטור מצה״ל ואני רוצה להתגייס מה עלי לעשות? 

במידה וקיבלת פטור משירות צבאי עקב קביעת פרופיל 21, תוכל להגיש ערעור למרכז השירות של יחידת מיטב. את הערעור יש להגיש תוך 30 יום מרגע קבלת הפרופיל. בסיבת הערעור יש לציין שנקבע כי המלש"ב לא כשיר לשירות צבאי, אך לטענת המערער כשיר ומעוניין לשרת.

איך אני יכול לבקש בדיקת קב״ן?

קב"ן הוא קצין בריאות הנפש בחיל הרפואה בצה"ל, לרוב עובד סוציאלי או פסיכולוג קליני במקצועו. לפני הגיוס, הפנייה היא ליחידת מיטב ולמדור בריאות הנפש בבקשה לפגוש קב״ן. לאחר הגיוס, הפנייה היא למרפאת בריאות הנפש ביחידה בה החייל משרת בבקשה לפגוש קב״ן.

תוך כמה זמן מרגע שביקשתי הצבא חייב לתת לי לראות קב״ן?

לגבי מלש״בים, אין זמן מסוים. לגבי חיילים בשירות סדיר או מילואים- ככלל תוך 14 ימים, אך בפועל זה קורה עד חודש ימים. למפקד יש שיקול דעת בנושא, כאשר אם הוא מתרשם כי מדובר בחייל במצוקה נפשית חמורה, פגישה עם קב"ן תוך 48 שעות.

אני גר בחו״ל, האם אני חייב להתגייס?

אם אתה אזרח ישראל, גם אם לא גרת בישראל בפועל מעולם, החוק קובע שחובת הגיוס חלה עלייך. יחד עם זאת, אזרחי ישראל שנולדו בחו"ל יכולים להגיע להסדר של מעמד בין מהגרים ולוותר על האזרחות הישראלית, כל עוד עושים זאת עד גיל 16. לאחר מכן ההליך כבר הופך למורכב יותר.

אם אברח לחו״ל הצבא ישכח ממני?

לא. לנסות לברוח לחו"ל ולהתעלם מכך שקיימת דרישה מהצבא להתגייס זו אופציה מסוכנת, שעלולה רק להחמיר את המצב ואף לגרור רישום פלילי. יחד עם זאת, יש אפשרות להסדיר מעמד או לבקש דחיית שירות בשגרירות ישראל במדינה בה המלש"ב נמצא. אבל בכל מקרה ההתנהלות הישירה מול צה"ל מתקיימת רק בישראל.

איך עו״ד צבאי יכול לעזור לי בהליכים מול הצבא?

עורך דין ידאג למימוש הזכויות שלכם, יחד עם זאת הוא יידע כיצד להציג את הממצאים העובדתיים בצורה הנכונה בפני צה״ל בהתאם לבקשת החייל.

האם אפשר להעלות פרופיל?

כן, באמצעות ערעור. לפני הגיוס הערעור יוגש למיטב. אחרי הגיוס הערעור יועבר למרפאת היחידה או לגורמי ברה״ן ביחידה, בהתאם לגורם שקיבל את ההחלטה על הפרופיל.

למה לפנות לקב״ן?

אם אתם חווים משבר נפשי ומצוקה כלשהי, חשוב מאוד לקבל עזרה. זכרו שזאת לא בושה לגשת לקב״ן, ופגישה אתו יכולה להיות גלגל הצלה עבורכם. הקב״ן יכול לתת לכם אוזן קשבת ולסייע לכם לעבור את תקופת הצבא בקלות רבה יותר.

האם פגישה עם קב״ן תשפיע עליי בהמשך השירות?

הקב״ן עשוי להמליץ על שינוי תנאי השירות שלכם כמו מעבר יחידה, על שחרור מצה״ל או על קבלת פטור משירות צבאי. הערות הקב"ן מצוינות רק בתיק הצבאי האישי ולא משפיעות על חיי האזרחות לאחר השחרור.

ועדה רפואית החליטה להתאים לי פרופיל נמוך ואני רוצה לשרת בקרבי מה ניתן לעשות?

להגיש ערעור על ההחלטה שהתקבלה.

אם יש לי רישום פלילי אני עדין יכול להתגייס לצה״ל? 

כן, כל מקרה נבחן לגופו, בין היתר בהתאם לחומרת העבירה. בעבירות קלות יותר של חטא ועוון, צה"ל נוטה יותר לאפשר גיוס, לעומת ביצוע עבירות חמורות יותר מסוג פשע, אז יהיה למלש"ב קשה יותר וצה"ל יטה לא לאפשר למלש"ב להתגייס.

עו"ד עדן זינו | יח"צ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: