מבזקים

הסתיימה ההצבעה החשאית לוועדה למינוי שופטים בכנסת, מחכים לתוצאות

תוכן עניינים

בחירת נציגי הכנסת לוועדות המינויים לנושאי משרה שיפוטית נדחתה, אחרי תרגיל מבית מטבחו של ח"כ רוטמן. ראשי הקואליציה וחברי הכנסת היו אמורים להצביע נגד מועמדותן של חברות הכנסת גוטליב מהקואליציה ואלהרר מהאופוזיציה, ובכך להביא לדחיית הבחירות. ליברמן ומפלגתו הצביעו בעד גוטליב. כתבנו מביא את היום הסוער והדרמטי בכנסת

משה פריאל | כ״ה בסיוון ה׳תשפ״ג | יום רביעי 14 ביוני 2023 | מערכת ישראל ניוז

נהוג לומר שההצגה הכי טובה בעיר מתרחשת במליאת הכנסת, ואכן זה קרה היום (ד'). רבים חיכו ליום זה שכותרתו הייתה "בחירת נציגי הכנסת לוועדות המינויים לנושאי משרה שיפוטית". מיותר לציין שיום זה עבור הפוליטיקאים חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה כאחד, ליום זה הם מייחלים כל ימות השנה כחוויה פוליטית צרופה המכילה תמהיל של דריכות, מתח, חרדות, קומבינות עימותים והרבה הרבה אקשן. ואם זה כך אזי עבור התקשורת הכתבים והפרשנים הפולטים בעיקר זהו החלום הרטוב, מיליון הדולר.

צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת
את היום הארוך והמורכב שהתרחש היום בכנסת יגדירו כסוער ודרמתי לקראת סבב הדיונים השיחות וההצבעה במליאה, אך מי ציפה ומי פילל שהאדם שבחודשים האחרונים משך אש וכותרות ח"כ שמחה רוטמן יו"ר ועדת החוקה בכנסת גם היום ייעשה כותרות. למרות שרוטמן לא יו"ר מפלגה הוא הגיע הבוקר לישיבת ראשי הקואליציה. שיתף אותם וסיפר להם שיש סעיף בתקנון שמאפשר לדחות את מהלך בחירת נציגי הכנסת לוועדות המינויים בשלושים יום, וזה בכדי לקנות זמן ולאפשר את המשך השיחות בבית הנשיא.
הרעיון שלו התקבל על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, וראשי מפלגות הקואליציה ובכך נסללה הדרך שהכל נדחה לחודש ימים.
כוונתו והטקטיקה של נתניהו הייתה שבבחירות יתמודדו רק ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, וח"כ קארין אלהרר מיש עתיד וחברי הקואליציה יצביעו נגד שתיהן הוא הסתמך על תקנון הכנסת, האומר במצב שבו יש יותר הצבעות נגד מאשר בעד, יתקיימו בחירות חוזרות, לוועדה תוך 30 יום.
עד מהרה חברי הכנסת מהקואליציה, לימור הר מלך (עוצמה יהודית) אביחי בוארון, אלי דלל, משה סעדה, ומשה פסל (ליכוד) אוריאל בוסו (ש"ס) הסירו את מועמדותם, ומאוחר יותר לחץ יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר על המועמד שלו ח"כ יצחק קרוייזר להסיר גם הוא את מועמדותו.
וועדה למינוי שופטים | צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת
כך שהיחידה מבין חברי הכנסת בקואליציה והאגוז הקשה לפיצוח, ח"כ טלי גוטליב נותרה בסירובה להסיר את מועמדותה, למרות שראשי הקואליציה וראש הממשלה אישית הטיחו בה, כי היא מסכנת את ביטחון המדינה וגורמת לפגיעה בליכוד.
לתקשורה היא אמרה "אני לא מסירה מועמדות, צר לי לאכזב את אנשי לשכת ראש הממשלה שמדליפים שקרים לתקשורת בניסיון לפגוע בי מעולם נתניהו לא צעק עלי שאני פוגעת בביטחון המדינה הוא אומנם הרים קול וביקש שהסיר מועמדות ושאסמוך על ניסיונו הרב".
לקראת הצהריים הם הוציאו הודעה שבה הם קוראים להמשך השיחות: "ראש הממשלה, כל ראשי הקואליציה וסיעת הליכוד, אינם מוכנים לקבל מצב שבו חבר כנסת יפעל על דעת עצמו ויפר את ההסכמים הקואליציוניים, בפרט בנושא רגיש זה. לכן החליטו ראשי הקואליציה, בלית ברירה, להפעיל את הסעיף בתקנון הכנסת שמאפשר להשאיר את המצב כפי שהוא ולא לבחור באף מועמד, עד שיתקיימו בחירות חדשות בתוך 30 יום".
"רק אתמול גנץ אמר שהוא יפוצץ את השיחות אם ייבחרו 2 נציגי קואליציה. זה לא קרה, ועדיין גנץ ממשיך לקרוא לפיצוץ השיחות. ראשי הקואליציה קוראים לאופוזיציה להפסיק להציב אולטימטום ולהפסיק להמציא תירוצים כדי לפוצץ את השיחות. וקוראים לאופוזיציה להמשיך בשיחות ולהגיע להסכמות".
ראש הממשלה נתניהו ציין: "גנץ אמר אתמול שאם הקואליציה תבחר שני נציגים לוועדה לבחירת שופטים הוא יפוצץ את השיחות. טוב, זה לא קרה, אבל הוא ממשיך לאיים. אז אני אומר לאופוזיציה תפסיק עם האיומים, תפסיקו עם התירוצים אחרי שלושה חודשים שאתם דוחים כל הצעת פשרה שאנחנו מביאים שבו איתנו ברצינות, כנסו להידברות אמיתית ונגיע סוף סוף להסכמות".
ואילו במחנה הממלכתי הגיבו באיום היו"ר ח"כ בני גנץ: "מי שייעשה תרגילים פוליטיים בבחירות לוועדה לבחירת שופטים, יפגע במדינת ישראל, אם הבחירות יידחו, אנחנו פורשים מהשיחות בבית הנשיא. צריך לנהוג היום באחריות ולאפשר את הקמת הועדה לבחירת שופטים לפני הנוהג, גנץ גם שוחח עם הנשיא הרצוג והודיע לו כי אם הקואליציה תפר את הסיכומים בנוגע לבחירת נציג אופוזיציה תהיה הפסקת שיחות.
ואילו יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד אמר: "נתניהו איבד שליטה על ממשלתו והוא שבוי בידי הקיצונים. הוא מרסק את הדמוקרטיה הישראלית. את הכלכלה, את הביטחון ואת אחדות העם, הוא הפר את התחייבותו לנשיא וגורם לסיום השיחות".
ההצבעה החשאית על הנציגים בוועדה לבחירת שופטים הסתיימה. התוצאות יתפרסמו במהלך השעות הבאות.
ראשי הקואליציה מקווים שאיש לא יבחר ואז תדחנה הבחירות בחודש ימים והם מטילים את האשמה על ח"כ טלי גוטליב.
באופוזיציה טוענים שזה תרגיל ומאיימים בפיצוץ השיחות. כך או כך ראשי מובילי המחאה נגד הממשלה מיהרו לצאת בהודעה נגד דחיית הוועדה: "אם לא תמונה היום הועדה לבחירת שופטים הכוללת חברת אופוזיציה, אנו קוראים לציבור לצאת לקפלן הערב בשעה 20:00. נתניהו החליט להרוס את המדינה ורק הציבור יכול להציל את ישראל מדיקטטורה חשוכה".
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: