מבזקים

ג'חנון מתכון תימני מקורי

תוכן עניינים

ג'חנון הוא מאפה יהודי תימני מסורתי, יש אומרים ממוצא יהודי עדני, שעולי יהודי תימן הפכו את המנה לפופולרית בישראל. המאכל מוגש באופן מסורתי לארוחת בוקר בשבת בבוקר. הבצק במקור עשוי משילוב של קמח, סוכר לבן, מים ומרגרינה.

יש אומרים כי בעבר השתמשו בקמח מלא, חמאה, סמנה וסירופ תמרים במקום המצרכים לגרסה הישראלית המודרנית. את הבצק מרדדים דק, מצופים במרגרינה ואז מרדדים. את הלחמניות מניחים בסיר מרופד בלחם מיושן, המשמש לספיגת עודפי שמן, ואז אופים לילה בטמפרטורה נמוכה, לרוב עם כמה ביצים אפויות בתנור מעל.

המנה מוגשת באופן מסורתי עם עגבניות מגורדות, רוטב סחוג וביצים קשות מהתנור. אופים במשך כל הלילה כדי שיהיה אוכל חם בשבת.

מצרכים לבצק

1 ק"ג קמח

1 כף דבש או סילאן

8-10 כפות גדושות סוכר לבן/חום בהיר

1 שקית אבקת אפיה

1 כף שטוחה מלח

½2 כוסות מים פושרים

לפתיחת הבצק

כ- 1/2-3/4 כוס שמן

למריחה על הבצק

כ- 200 גרם סמנה או חמאה מומסת

אופן הכנה

שמים את כל חומרי הבצק מלבד המים במיקסר עם וו לישה. מערבלים 10 דקות במהירות נמוכה. מוסיפים את המים בהדרגה עד שמתקבל בצק רך ולא דביק.

מעבירים את הבצק לקערה משומנת קלות, מכסים אותו לשעה עד שעתיים מנוחה.

משמנים מעט משטח עבודה ומחלקים את הבצק ל- 12 חלקים שווים מהם יוצרים כדורים.

משמנים את הכדורים ומכסים אותם עם ניילון נצמד לשעה מנוחה.

משמנים משטח עבודה גדול ובעזרת מערוך פותחים את הבצק דק דק, ממש שקוף, מורחים בחמאה/מרגרינה מומסת על כל שטח הבצק, מקפלים צד ימין למרכז, צד שמאל למרכז כך שיתקבל מעין גליל ארוך.

מגלגלים את המלבן לרולדה ותוך כדי גלגול מותחים את הבצק כדי לדקק אותו עוד יותר. ממשיכים כך עם כל הבצק עד שמסיימים. חובה לשמן בכל פעם מחדש את משטח העבודה.

מסדרים את הג'חנון בסיר מיועד לאפיית ג'חנון, מניחים בשכבות עם הפרדה של נייר אפייה בין שכבה לשכבה. בסיר נוסף מבשלים את הביצים במים עד שיצאו קשות. מכניסים לתנור את הסיר עם הביצים. מניחים ממש על בסיס התנור ולא על רשת ומעליו מניחים את סיר הג'חנון ובבוקר מקבלים ג'חנון שחום רך וטעים.

אופים בתנור בחום של 100 מעלות.

מגישים עם רוטב עגבניות, סחוג וביצה קשה.

מקור

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: