מבזקים

הצעת חוק: טכנאי מערכות מיזוג וקירור יחויבו בהוצאת רישיון עבודה

תוכן עניינים

ועדת העבודה והרווחה דנה בהצעת חוק שתחייב הוצאת רישיון עבודה למערכות ומיזוג וקירור ומעבר למזגנים ידידותיים יותר לסביבה. משרד העבודה: "החומרים החלופיים הם דליקים ומסוכנים. בהיעדר ידיים מיומנות הם עלולים להפוך כל מזגן ביתי לפצצה מתקתקת"

משה פריאל | א׳ בתמוז ה׳תשפ״ג | יום שלישי 20 ביוני 2023 | מערכת ישראל ניוז

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ הרב ישראל אייכלר החלה לדון הבוקר בהצעת חוק שתחייב רישיון להתקנה, תחזוקה ותיקון של מזגנים ומערכות קירור. הצעת החוק מקודמת לאור התחייבות מדינת ישראל להפחתת השימוש בגזי חממה והמעבר למזגנים המבוססים על קררי HFO,‏ HC ו–2CO, הכוללים גזים דליקים, נפיצים ורעילים.

מיכל אבגנים מנהלת אגף בכיר אסדרת עיסוקים, משרד העבודה הסבירה בדיון: "מדינת ישראל חתמה על אמנה בינלאומית לאי שימוש במקררים שפוגעים באוזון. החומרים החלופיים שומרים על איכות הסביבה אבל הם דליקים ומסוכנים. בהיעדר ידיים מיומנות הם עלולים להפוך כל מזגן ביתי לפצצה מתקתקת. כל המדינות מסדירות את השימוש במקררים, הרבה מהן על פי הרגולציה של האיחוד האירופי. בישראל אנו מאמצים את המודל האוסטרלי, בדרישה לרישיון אחד ולא שניים שונים להתקנה ולתחזוקה, כדי למנוע נטל נוסף על יוקר מחיה".

נציגים נוספים ממשרד העבודה הציגו בוועדה את פרטי הצעת החוק, בהם חובת הרישוי, הקריטריונים לקבלת הרישיון וחידושו, תוקפו, חלוקת מדרגי הרישיון (עד 18 קילו וואט, עד 70 קילו וואט ויותר מ70 קילו וואט) ועוד. כמו כן נמסר כי תינתן שנה להתארגנות אל מול תנאי החוק החדש מרגע שיאושר.

גיל, פרוקטור, ראש אגף אקלים במשרד להגנת הסביבה אמר: "צריך לעשות את מה שהעולם עושה. הדיון הזה מבורך ויש לו השפעות מאוד משמעותיות על הסביבה ועל הכלכלה".

אשי אביזמר, מהמשרד לביטחון פנים אמר: "תקלות של דליפה מתרחשות כשטכנאים שאינם מורשים לא עוקבים אחרי התקן הנדרש וזה מסכן חיים. לכן ההכשרה כל כך חשובה".

משה אור חי שמואלי, התאחדות קבלני מיזוג אויר וחימום בישראל בירך גם הוא על החקיקה ואמר: "הגזים האלה זו סכנה גדולה ואתם עושים פה משהו נכון וטוב למדינת ישראל ולאזרחי ישראל".

מנגד, אבי מנשה, יו״ר אגודת מהנדסי מיזוג האויר תמך באסדרת המקצוע אך הביע חשש מאופן חלוקת מדרגי הרישוי. לדבריו: "כרגע מי שמעל דרג 3 יכול לטפל בכל מערכת, אנחנו רוצים לייצר גם מדרג 4 ו-5 כדי לתת את המענה הנכון לאזרחים". עוד אמר: "המעבר הזה הוא תהליך שלא יעשה ביום אחד, יידרשו זמן והשקעה כספית גדולה להיערכות והחלפת ציוד".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: