מבזקים

ועדת העלייה והקליטה דנה בכנסת על מצב החירום ברוסיה

תוכן עניינים

בזמן שהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה מתמשכת ומסתבכת, מדינת ישראל מפסיקה את נקודות העלייה בחירום בסוף חודש יוני. במוסקבה וסנט פטרסבורג 13 אלף משפחות ממתינות למעלה מ- 8 חודשים לעלייה לישראל. במשרד החוץ מדווחים כי הם לא מרגישים גידול בבקשות לעלייה לישראל בעקבות אירועי סוף השבוע ברוסיה. לפי הערכות ברוסיה חיים כחצי מיליון זכאי חוק השבות ועוד כ- 60 אלף ישראלים. יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "משרד העלייה והקליטה קיבל החלטה להפקיר את העלייה מרוסיה, חייבת להיות פה התערבות של ראש הממשלה"

משה פריאל | ח' בתמוז ה'תשפ"ג | יום שלישי 27 ביוני 2023 | מערכת ישראל ניוז

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קיימה אתמול דיון חירום נוכח המשבר ברוסיה שחווה עליית מדרגה נוספת בימים האחרונים.

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "מה שקורה ברוסיה הוא אמנם עניין פנימי, אבל המצב בגבולות המלחמה עלול להשפיע על המתעניינים לעלות לישראל. משרד העלייה והקליטה קיבל החלטה להפקיר את העלייה מרוסיה, חייבת להיות פה התערבות של ראש ממשלת ישראל. לפי הערכות חיים ברוסיה כחצי מיליון זכאי חוק השבות ועוד כ- 60 אלף ישראלים. ישראל צריכה להיערך לקליטתם של העולים החדשים ותושבים חוזרים במסלול חירום (go no go). המשך פעילותן של תחנות העלייה בחירום בישראל (one stop shop) הוא קריטי ויש צורך להגביר את הפעילות של הנקודות האלה ולא לסגור אותן. כיום יהודים מרוסיה שנמצאים במצב מלחמה, עולים לישראל כמו יהודים מכל מדינה אחרת במערב – מדובר באבסורד מטורף. ממשלת ישראל צריכה לקבל החלטה אסטרטגית לקלוט כמה שיותר יהודים מרוסיה כאן בישראל".

נטע בריסקין פלג, מנכ"לית נתיב, משרד רה"מ: "היממות האחרונות ערערו את מצב של היהודים שחיים ברוסיה. לפי הנתונים בשגרירויות שלנו, טרם ראינו מגמה של שינוי בבקשות לעלייה לישראל. בעוד מספר ימים נוכל לזהות האם יש ביקוש מוגבר לעלייה לישראל. יש לנו גם ככה תורים ארוכים בתהליכי עלייה לישראל ברוסיה. אנחנו ערוכים מבחינת כוח אדם לכל תרחיש, שלחנו את המספר המרבי של הקונסולים שאנחנו יכולים. יש לנו 8 חודשי המתנה לתורים במוסקבה וסנט פטרסבורג של 13 אלף משפחות".

קרן כהן גת, מנהלת מחלקת אירואסיה במשרד החוץ: "יש למעלה מ- 60 אלף אזרחים בעלי תעודת זהות ישראלית שנמצאים ברוסיה. אנחנו לא רואים תכונה מוגברת בבקשות לחזור לישראל. אנחנו צופים שככל שהמצב יחריף נראה את מספר הישראלים שמבקשים לשוב ארצה במגמת עלייה ואנחנו ערוכים לכל תרחיש".

אלה סבן, סמנכ"לית עידודו עלייה במשרד העלייה והקליטה: "לפי החלטת שר העלייה והקליטה הארכנו את השירות לעולים מרוסיה בנקודות החירום עד לסוף חודש יוני. הביקוש במרכזים האלה הוא נמוך, כמעט ולא מגיעים לשם אזרחים מאוקראינה ומספר מועט מאוד של אזרחים מרוסיה. מחודש יולי תישאר נקודה אחת של עלייה בחירום שתיבחר לפי הביקוש. מספר המשפחות שממתינות לעלייה מרוסיה לישראל הוא לא חדש, מבחינתנו אין כרגע שינוי במנגנון של העלייה לישראל".

ח״כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי): "אין החלטה הזויה יותר מאשר הפסקת מסלול עליית החירום שעובד כבר יותר משנה מאז תחילת המלחמה דווקא עכשיו במצב של חוסר היציבות שיש ברוסיה. ראש הממשלה חייב להתערב במיידי ולהורות על המשך מסלול עליית החירום, אחרת זאת תהיה בכייה לדורות. איך ראש הממשלה ושר הקליטה יוכלו להסתכל בראי אם משהו יקרה שם מחר והיהודים האלה כבר לא יוכלו לעלות?!".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "מחיר כרטיסי הטיסות ברוסיה עלו באלפי אחוזים בגלל הביקוש לעזוב את המדינה. אנשים מוכנים לשלם כל מחיר כדי לעזוב את אזורי הקרבות ולהימלט מהגזרה של חובת גיוס לצבא. מצב המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לא קרוב לסיום. משרד הפנים רואה בעולים ברוסיה כמטרד שמעמיס על המערכת. במעבר הגבולות אין מספיק עובדים לקלוט את העולים ולא קיימים תורים ללימוד עברית לאולפנים – מדינת ישראל מפקירה את העלייה מרוסיה. העולים מרוסיה מגיעים לישראל למרות היחס המחפיר של הממשלה. הבירוקרטיה על העולים היום היא בלתי הגיונית".

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו): "אסור למדינת ישראל לחכות לרגע האחרון. אני מבין את הקושי של העלייה בחירום, אבל מדובר בהכרח. אם אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו עם מטוסי הרקולס ברוסיה כדי להעלות יהודים לישראל צריך כבר עכשיו לשנות את הגישה".

אל"מ (במיל') רן פלד, המועצה לביטחון לאומי: "האירועים האחרונים ברוסיה הם סוגיה פנימית, יחד עם זאת צריך להיערך כבר עכשיו למצבי חירום עתידיים. החשיבות של מרכזי העלייה בחירום נרשמה אצלנו ואנחנו נעביר את זה למקבלי ההחלטות".

בסוכנות היהודית מדווחים כי עד לסוף חדש יולי מתוכננים לעלות מרוסיה 2,040 אנשים ובמהלך חודש אוגוסט יגיעו עוד 650 אנשים מרוסיה. שמעון שמילה, הסוכנות היהודית: "אתמול פתחנו את המרכז שלנו ברוסיה ולא ראינו שינויים בעקבות ההתפתחויות במלחמה. כל אזרח ברוסיה שפונה לקבל עלייה בחירום לישראל מקבל כרטיס טיסה לארץ".

שמעון כהן, מנכ"ל אופק ישראלי: "יש צו גיוס מגיל 18 עד גיל 60 לאזרחי רוסיה, לפי הערכות שלנו זה יהיה טריגר משמעותית לעלייה לישראל. אותם יהודים שחיים ברוסיה מדברים עם קרובי משפחה שנמצאים כבר בישראל והם מבינים שהתהליך העלייה לארץ הוא מסובך ולכן הם מעדיפים להגר למדינות אחרות כמו גיאורגיה שם המסלול הוא פשוט ומהיר יותר".

ח"כ עודד פורר סיכם את הדיון: "ממשלת ישראל לא שינתה את המדיניות שלה לאור התפתחויות הלחימה בימים האחרונים. הוועדה מבקשת מראש הממשלה להורות על פתיחה מידית של כל נקודות העלייה בחירום בישראל ולפרסם את ההחלטה בשפה הרוסית בכל המוקדים הרלוונטיים. הוועדה קוראת למשרד העלייה והקליטה לשנות את מדיניות ההשקעה שלו בעידוד עלייה במדינות העולם. יש השקעה של כספים רבים בעידוד עלייה בצרפת וירידה של תקציבים לעידוד עלייה ברוסיה ואוקראינה, מדובר במהלך חסר היגיון. בנוסף, הוועדה קוראת לסיים במיידי את משבר האולפנים. מענק ההסתגלות הופך להיות דרמטי ויש להחזיר אותו לאלתר. הסוכנות היהודית מתבקשת להכין מטוסים בחכירה לצורך העלאה בחירום של היהודים שנמצאים ברוסיה. אני קורא לשר העלייה והקליטה ולממשלה כולה לשנות כיוון".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: