מבזקים

לא יוטל עיכוב יציאה מהארץ בגין חוב של פחות מ-50,000 ₪

תוכן עניינים

ועדת העבודה והרווחה אישרה לקריאות שנייה ושלישית הצעת חוק של יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר וח"כ אחמד טיבי, לפיה יוגבל השימוש במנגנון של עיכוב יציאה מהארץ לבעלי חובות העומדים על סכום של 50,000 ש"ח ומעלה, למעט אם מדובר בחוב מזונות

משה פריאל | י״ד בתמוז ה׳תשפ״ג | יום שני 3 ביולי 2023 | מערכת ישראל ניוז

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "לא כל ועד בית צריך את מדינת ישראל כדי לפתור את ענייניו אפשר לגבות חובות גם בלי עיכוב יציאה מהארץ".

הסכום הקובע לצורך עניין זה יהיה סכום החוב הפסוק בתיק כולל תוספות כגון אגרות, ריביות והצמדות ויכלול את כלל החובות של אותו חייב לנושים שונים ובלשכות הוצאה לפועל שונות. בנוסף, קובעת ההצעה שחייב שהביע רצינות ושילם חלק מחובו, כך שסכום החוב ירד לפחות מ-40,000 ש"ח, יוכל להגיש בקשה לביטול או מניעה של צו עיכוב יציאה מהארץ. על פי נתוני רשות האכיפה והגבייה שהוצגו בדיוני הוועדה, בשנת 2022 הוטל עיכוב יציאה מהארץ על כ-13,000 חייבים.

בדיון היום סירבה הוועדה לבקשת רשות האכיפה והגבייה לאפשר לרשם להתיר מתן עיכוב יציאה מהארץ במקרים חריגים. לדברי *ענת הר אבן, יועמ"שית הרשות: "אנחנו מבינים את הרציונל שאומר שאין הצדקה לתת עיכוב יציאה בסכומים כאלה מתוך ההנחה שאנשים לא ישנו את מרכז חייהם בגין חוב נמוך. עם זאת, קיימים מקרים אחרים כמו אנשים שיצאו לרילוקיישן למספר שנים, עובדים זרים ועוד שדווקא בהם עיכוב היציאה הוא שגורם לשלם את החוב. יש גם משרדים שמגיעים להסכמות וההסדרים עם החייבים ואחת מהכלים להבטיח את קיום ההסדר הוא עיכוב יציאה מהארץ ולכן יש צורך באפשרות להחריג מקרים כאלה ולתת גמישות מסוימת".

ח"כ אייכלר אמר בתגובה: "נשאלת השאלה מה משקל המקרים האלה, שאכן קיימים, לעומת אלפי אנשים מסכנים שנתקעים בשדה התעופה בגלל איזה חוב לעירייה או לחברת סלולר? כמעט בכל שכונה או בניין יש מישהו שלא משלם ואי אפשר להוציא ממנו את הכסף, אבל לא כל ועד בית צריך את מדינת ישראל כדי לפתור את ענייניו. אפשר לגבות חובות גם בלי עיכוב יציאה מהארץ".

ח"כ אחמד טיבי ביקש לוודא כי התיקון יאסור גם למנוע הנפקת דרכון או לדרוש הפקדת דרכון מחייב שחובו נמוך מ-50,000 ₪. היועמ"שית לוועדה עו"ד נעה בן שבת אישרה את הדברים.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: