מבזקים

סערה בכנסת בזמן הצעת 'חוק המאבק בטרור'

תוכן עניינים

מליאת הכנסת סערה היום (ד') וסדרני הכנסת נאלצו להתערב בהצבעה על חוק המאבק בטרור. ח"כ איימן עודה הורד מדוכן הנאומים לאחר שדיבר בגנות הלחימה במחנה גנין: "תוריד אותי, אבל העם הפלסטיני ימשיך להיאבק"

משה פריאל | ט״ז בתמוז ה׳תשפ״ג | יום רביעי 5 ביולי 2023 | מערכת ישראל ניוז

שעות לאחר סיום המבצע בג'נין והפיגוע בתל אביב: הכנסת אישרה בטרומית הרחבה דרמטית של החוק למניעת הסתה. בהתנגדות הערבים ומפלגת העבודה מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ סוכות הקובעת קיצור דרמטי בתהליך חקירה והרשעת מסיתים לטרור. "יום היסטורי".

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק המאבק בטרור, תיקון הזדהות עם מבצע עבירת טרור מסוג המתה, ה'תשפ"ג 2023, של חבר הכנסת צבי ידידיה סוכות. 33 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 7 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת הכנסת.

חוק המאבק בטרור אוסר על פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה בו או הזדהות עמו, אם על פי תוכנו של הפרסום והנסיבות שבהן פורסם יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה טרור.

מוצע לבטל את ההתניה לפיה העבירה תחול רק אם בשל תוכן הפרסום ונסיבותיו יש אפשרות ממשית לעשיית מעשה טרור, וכן להוסיף לאיסור גם איסור על תמיכה והזדהות עם מבצע עבירת רצח או ניסיון רצח המהווים מעשה טרור.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הסתה לטרור יוצרת אווירה אשר משפיעה על יחידים וארגונים לבצע מעשי טרור ומעניקה להם לגיטימיות. הטרור מהווה תנועה עם אידיאולוגיה, ולכן אין די במאבק משפטי וצבאי נגד מבצעיו, המערכה היא גם על הרעיונות, הלבבות והמוחות. נוכח זאת, המאבק בהסתה לטרור הפך לכלי מרכזי באסטרטגיית המאבק נגד הטרור עצמו, אף בזירה הבין-לאומית.

בשנים האחרונות אופי הטרור עבר שינוי מהותי. אין מדובר עוד רק בטרור מאורגן המופעל על ידי ארגון בעל מבנה, אלא גם טרור יחידים הפועלים על דעת עצמם והופכים ל'גיבורים' ולמושא להערצה. בסוג טרור זה, המאופיין בקושי מניעתי בשל אופיו הבלתי מתוכנן, להסתה תפקיד משמעותי אף יותר, היא זאת שמהווה השראה ומעניקה מוטיבציה למעשי הטרור."

"תוריד אותי, אבל העם הפלסטיני ימשיך להיאבק", עימות פרץ במליאת הכנסת בין הח"כים אלמוג כהן וחנוך מילביצקי לבין ח"כים מהסיעות הערביות, על רקע המבצע בג'נין. סדרני הכנסת נאלצו להוציא אותם מהמליאה

ח"כ איימן עודה התנגד והצעה ואמר: "דם כולם על הכיבוש הארור שלכם, אתם מתנהגים לא רק כפושעים אלא גם כטיפשים. כולם גאים בג'נין ובצדק ועכשיו עוד אנשים יצטרפו ללוחמים נגד הכיבוש הארור הזה. לכל פעולה יש תגובה כי זה חוק הטבע, לכיבוש יש תגובה וזו ההתנגדות, ההתנגדות לכיבוש היא לגיטימית, יחי מחנה הפליטים ג'נין, יחי המאבק הפלשתיני, יחי מחנה הפליטים ג'נין".

הדברים עוררו מהומה במליאה, וסגן יו"ר הכנסת ח"כ ניסים וטורי הוריד מהדוכן את ח"כ עודה. לאחר מיכן התפתח עימות בין חבר יוסף עטאונה לבין חברי הכנסת אלמוג כהן וחנוך מליבצקי.

ח"כ אלמוג כהן אמר בתגובה "בזמן הלווייתו של החייל הקדוש דוד יהודה יצחק הי"ד. תומך הטרור השפל איימן עודה מדבר בגנות החיילים ומהלל את מחנה הפליטים גנין'".

ח"כ צבי סוכות מסר עם אישור הצעת החוק: "בתקופה זו שהטרור מכה בעוצמה, צריך לחזק את היכולת של המערכת המשפטית להילחם בהסתה הפרועה מבלי להיכנס לעולם ההסתברות. שלטי ענק המהללים מחבלים ורשומות ברשתות החברתיות משפיעים על המחבל הבא ואין צורך להוכיח האם כתוצאה מהשלט הספציפי הזה מישהו ילך לרצוח יהודים. חופש הביטוי אינו כולל את חופש ההסתה, חייבים להגביר את האכיפה כנגד ההסתה, כדי למנוע את הפיגועים הבאים. מדובר ביום היסטורי שמחזק את מערכת אכיפת החוק ונותנה בידיה כלים להילחם באמת בטרור".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: